Jump to content

Bygge inn "rorkult autopilot" til skult system . problem?


bukt

Recommended Posts

Vurderer denne autopiloten da jeg har en rimelig for hånden og har akkurat kjøpt en A60 kartplotter så greit å koble de opp mot hverandre.

 

http://www.belamarin.no/maritim/index.asp?topExpand=&subExpand=&strUrl=1000491i&channelid=1000060

 

I min båt en Mamba 29 er det rom bak køye under sittebrønn mot aksel til ror. lest tidligere at korerekt montert servo er på 40cm avstand ifra aksel og ut på rorkult.

rommet under der er vel 30cm i avstand så blir litt mer motstand på servo men tror det burde gå greit da servo er for båter opp over 6tonn, min veier rundt 3.5 tonn.

 

Sendt mail til raymarine men ikke fått svar, noen som har noen teorier. er vel egenlig kun et spørsmål/regnestykke om kraft ganger arm . ?

Link to post
Share on other sites

Denne autopiloten må tas av rorkulten hvis du skal håndstyre. Du bør derfor ha den lett tilgjengelig fra cockpit, slik at du i en håndvending kan løfte den vekk og overta roret.

 

Skal du ha en autopilot for montering på rorstamme under dekk, må du ha en annen type drivenhet (linear electric, hydraulisk etc) med rorføler.

Link to post
Share on other sites

På min båt har jeg innebygd den samme pilot som du tenker på. Min sitter montert under cokpiten, hvor den er godt beskyttet mot vann. Jeg har "dobbelt" roraksling, dvs det er en aksling direkte fra rorpinne til roret og en utenpå den første kun går gjennom cokpitdørken. Denne her en liten "ror-pinne" både under og over dørken. Den under er autopiloten montert på. Og "ror-pinne" over dørken sider under den riktige ror-pinne. Når jeg skal bruke autopiloten låser jeg de to ror-pinnene sammen med en bolt som går gjennom dem begge. Dette funker fint, selv om det kan være lidt plynder og få fjernet bolten i en fart..

Jeg er forøvrig godt fornøyd med SPX-5`en.

Link to post
Share on other sites

På min båt har jeg innebygd den samme pilot som du tenker på. Min sitter montert under cokpiten, hvor den er godt beskyttet mot vann. Jeg har "dobbelt" roraksling, dvs det er en aksling direkte fra rorpinne til roret og en utenpå den første kun går gjennom cokpitdørken. Denne her en liten "ror-pinne" både under og over dørken. Jeg er forøvrig godt fornøyd med SPX-5`en.

 

 

Det var en mulig løsning å tenke på, trodde denne piloten gikk i fri når man slo den av jeg så den kunne være på hele tiden?

Link to post
Share on other sites

Bra beskrivelse fra Bilbo. Men de har montert armen ute, og ikke under dekk. Med armen montert ute er det kun et spørsmål om tid før den går ad hel..til. I alle fall hvis du bruker den i en liten båt hvor den er utsatt for mye saltvann.

I en båt, tilsvarende den Karl Otto beskriver i artiklen om Bilbo, ga Raymarine armen opp etter 3 år, og det er back-up systemet (bruker normalt NKE). Jeg har selv samme type båt, men altså med armen (Raymarine) montert under "dekk",og rorføler. Så langt har jeg ikke noen problemer. Jeg skiftede pilot fra ST4000 til SPX-5 (samme arm) på grunn av gyro`en i SPX-5.

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Fundert litt videre på å bruke en slik skjult.

 

En ide er å ha montert en hydraulikk styresylinder på rorkultaksel under dekk styresylinder.jpg og i enden på rorkultservo med hydraulikkslangene i bro med en magnetventil på koblet med¨åpen ventil før strøm settes på ..

 

Når du setter på autopilote settes strøm på magnetventil og så styresylinder låser og autopilote tar over styring...

 

Noen som har noe innspill på denne løsningen... hvis det er som jeg tenker meg er jo dette en billig måte med skjult autopilote i stedet for en dyr lineær type...

Link to post
Share on other sites

Slike saker finnes jo fiks ferdig som denne i min båt:

BO443-Autopilot2.jpg

Her ligger pumpe, tank og bypassventil til venstre delvis utenfor bildet og sylinderen tilkoblet rorkvadranten til høyre. Denne løsningen fungerer helt 100% og er litt mer beskrevet her.

 

Hjemmelagede mekaniske løsninger på styringen går lett på sikkerheten løs og bør unngås så langt som mulig. En ting er om autopiloten kan være litt triksen å koble inn men den være kjapp å koble ut når som helst (f.eks. unnamanøver ved drivgods e.l. i sjøen)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Slike saker finnes jo fiks ferdig som denne i min båt:

 

 

Hjemmelagede mekaniske løsninger på styringen går lett på sikkerheten løs og bør unngås så langt som mulig. En ting er om autopiloten kan være litt triksen å koble inn men den være kjapp å koble ut når som helst (f.eks. unnamanøver ved drivgods e.l. i sjøen)

 

hei vet de finnes men da er prisen en helt annen enn ved å kjøpe den som her http://www.belamarin.no/maritim/index.asp?topExpand=&subExpand=&strUrl=1000491i&channelid=1000060 og sette den servo på den andre hydr sylinder med ventil somlåser den... den blir koblet så den åpner ventil når pilot slåes av... så blir kjapp utkobling...

 

Hydr sylinder står festet på rorkultaksel under dekk og autopilotservo står stille når den ikke er på mens hydr sylinder beveger seg inntil piloten slåes på og magnetventil lukker for bypass

 

autopilote fårs i england for 5-6000 og en sylinder koster en tusenlapp så billigt system

 

 

 

 

prisen blir da en tredjedel i forhold...

Redigert av bukt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...