Jump to content

Silikon eller ikke


Whistler

Recommended Posts

Hei.

Jeg har hørt at man ikke skal/bør bruke poleringsmidler/voks som inneholder silikon på gelcoat da den etterhvert gulner.

Jeg ser at bl.a. Hempel og MAX WAX har silikon i noen av sine produkter.

Har noen her erfaringer som kan be- eller avkrefte gulning.

 

Jeg er nemlig på jakt etter en voks/polish som kan/skal maskinpoleres mens den er våt, og som tåler at det er innblanding av (regn)vann mens jeg holder på.

Evt andre produkter som kan anbefales til denne bruk og som selges i Tønsbergsdistriktet.

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt Wax med silikon i 6 år på min tidligere båt og den hold seg blank og hvit. Jeg brukte den typen som selges på Watski til en ca pris på kr.290,- (husker ikke helt korrekt pris).

 

Brukte den også under vannlinjen, groe festet seg overhode ikke. Valgte å ikke påføre bunnstoff pga at denne wax'n fungerte utmerket som grohindring.

 

Anbefales.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Hvor kjøper du den da Flem? Whistler,ta deg en tur til Vallø Marina. De har bla Max Wax produktene. Syntes båten ble veldig blank,men det holdt seg kun marginalt lengre en billig bensinstasjon voks. På Kvikk Batteriservice i Kjærlighetsstien har de Sonax. For båter heter den noe annet men Formann i Korttids Minne Forening har glemt navnet men tror det heter Selaclean :smiley: Med Sonax for båt må det poleres minst 2 ganger i løpet av sesongen.

 

Til neste år lurer jeg litt på å bruke Panglans når glansen går ut av vårpussearbeidet.Noen som har prøvd Panglans på båt?

Link to post
Share on other sites

For båter heter den noe annet men Formann i Korttids Minne Forening har glemt navnet men tror det heter Selaclean :fishing:

quote]

 

Etter det jeg har hørt så er Selaclean et Autoglym produkt, og ikke Sonax? Eller har jeg misforstått? Autoglym er jo noe av det beste du får til bil, så jeg trodde jo at Selaclean også var gode produkter. Jeg har imidlertid ikke prøvd Selaclean selv, men kun Hempel og Max Wax så langt. Av disse to holder jeg en knapp på Max Wax'en, men det kan jo være andre ting der ute som er bedre da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

SeaClean produktene fra Autoglym har jeg prøvd. Gelcoatrensen anbefales.  Har også prøvd en av poleringsmidlene til MaxWax ((1)509).

Hovedspørsmålet er fremdeles om silikon i polervoks gjør at skroget blir gult? Hvis ikke kjører jeg på med et Max Wax produkt med et silikoninnhold på 1-2%.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...