Jump to content

Finnes det stillegående elektrisk klosett til båten?

Tom Rør

Recommended Posts

Har sett et oppsett med Jabsco toalett på messa, med tank og det hele, som i hvertfall virker stillegående når det prøves der(Ikke fullskala test asså). Dette er av typen med separat trykkvannspumpe til spylingen. Om det er noe spesielt med det oppsettet, eller om den fortsatt er stille når man får den i båten, vet jeg ikke. Er vel forholdsvis dyr også minnes jeg.

Jeg så på en på messa også, og det var vakuumtoalett. De må enten ha vann fra ferskvannstanken, eller så måtte det monteres en 12 volts pumpe fra en annen tank e.l.. De sa at den også skulle være gjerrig på vannet, men jeg ble ikke så veldig imponert over det heller.Den andre ulempen, var at herligheten kom på ca 20000; så da la jeg den død! :rolleyes:

Heisann!

Jeg tror mye av bråket ved bruk av den elektriske toalettpumpen skyldes resonans i innerliningen hvor toalettet ofte er festet direkte uten noen form for dempning.

En kompis kuttet ut denne løsningen og monterte en vanlig septikkkvern for tømming av toalettet. I tillegg monterte han en sjøvannspumpe for flushing. Kvernen ble montert på medfølgende gummibraketter "under dekk", og lydbildet ble noe helt annet!

Han benytter den samme kvernen til også å tømme septikken!

:flag_bp:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Det gleder meg å kunne gi dere et etter min mening godt forslag: Raritan Marine Elegance, 12V, 220HF01202

Nærmeste forhandler er: Ital Nordic AB, Slätthultsvägen 12, SE-474 31 Ellös, Tel +46 304 360 32, spør etter Monica Lundqvist. De tok det inn for meg da det var en helt ny type, men syntes det så såpass interessant ut at de vurderte å lagerføre det.

Jeg Googlet fram dette toalettet, det skiller seg vesentlig fra tradisjonelle elektriske ved at det har en langt kraftigere motor og større diameter og kapasitet på pumpe. Det betyr at det virkelig suuuger til seg og det uten å lage noe bråk av det. Raritan sier selv at det er revolusjonerende, (selvfølgelig), men etter at jeg har hatt 2 stk. i bruk i en sesong må jeg faktisk si meg helt enig!

En annen fordel er at det også trengs svært lite vann. De leverer både for sjøvann med pumpe og for ferskvanntilkobling. Jeg valgte type for ferskvann. Jeg har erfaring fra forrige båt at da jeg fikk vekk sjøvannet fra septiken forsvant også ekkel lukt. Det har jeg fått bekreftet en gang til. Jeg har riktignok store tanker men kan ikke merke økning i vannforbruk av betydning. Den store forskjellen er at det nå kgår dobbelt så lang tid før jeg må tømme septik.

Eksisterende kabelopplegg var for spinkelt, så jeg byttet ut til 10 kvadrat og koblet direkte til batteriene med 25A sikring.

Hadde Blakes & Taylors i 15 år, nesten lynløst.

http://www.progressing.no/div/blakes.htm

http://www.progressing.no/div/Blakes.pdf

Før jeg kjøpte et med kværn fra biltema, har aldri reagert på lydnivået.

Har foresten Blakes & Taylors skåla stående på loftet.

Blakes & Taylors lokket er tettet med pakninger slik at det ved utpumping oppstår et vakuum i toalettskålen som suger inn nytt vann.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

... fordeler ved å bruke ferskvann til toalettet?

Jeg ser to klare fordeler;

• Du slipper dannelsen av urinsten i slangene
  • Du slipper den vonde lukten av "råttent" saltvann. En av hovedårsakene til vond lukt er at stillestående saltvann i slangene "råtner" og skaper veldig vond lukt. Ofte betydelig værre enn ev. lukt fra innholdet i septiktanken.

Hadde vi hatt "ubegrenset" tilgang av ferskvann hadde vi nok bygget om til ferskvannspyling.

Eg har satt in ein Jabsco Quiet Flush, Og er veldig fornøyd. Dyrt ja. Verd det med tanke på støy. Nei. Etter min mening. Hadde vacuum i forige båt (Wellcraft Excel) og det var nesten dønn stille. Veldig fornøyd med vakuum dass. Men når noko gjekk gale vart det ein del mer skruing enn ved andre dasser siden vakuum pumpen og pumpen som tømmer vakuum beholderen er en og samme pumpe.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...