Jump to content

Finnes det stillegående elektrisk klosett til båten?

Tom Rør

Recommended Posts

Da må jeg sjekke pris/tilgjengelighet på den! Må få inn noe som ikke vekker nabobåten.

Takker

vet ikke kor du bor men eg så på jama marine eller hva den heter i Stavanger og dei solgte denne dassen for ca 4500,- Når eg sitter og kjører hører eg ikke om noen går på dass rett under styreposisjon. Men eg synes ligevel den lager noe lyd da..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Jeg er da ikke helt dau enda og ikke helt døv heller og må innrømme at jeg skjønner ikke problemet. At det er litt murring når en spyler ned, hvem sjenerer det? Er en særlig lydsensetiv er det bare å ha et par hørselvern på do. Å bruke ferskvann i do betyr vel at båten i hovedsak er boltet til brygga med vanntilkobling fra det kommunale vannverket. Det virkelig problemet med do i båt over tid er urinstein og det dannes av urin ikke av sjøvann er jeg blitt fortalt. Dvs at går bimelibimen over rekka og bare bomelibomen i do, så oppstår heller ikke dette problemet...

Redigert av pettersand (see edit history)

Jeg hadde elektrisk dass med kværn inn og ut i forrige båten og hadde store planer om å montere det i seilbåten når jeg kjøpte den.

Men etter å ha prøvd manuell en god stund, skal det nå mye til for at jeg bytter tilbake til elektrisk.

Nesten lydløst og bruker mye mindre vann (= kan ligge lengre i utehavn selv med damer om bord).

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Valg av el. kontra manuell er avhenger av flere ting slik jeg ser det. Hadde mitt toa stått ute ved skutesiden med sept.tank rett ved, hadde jeg selvfølgelig valget manuell. Men har en noe avstand på slanger m.m. er elektrisk å foretrekke fordi muligheten for tetting blir da betydelig mindre. De som har skrudd på tette do vet hva jeg snakker om. Når det gjelder støy har jeg aldri oppfattet det som noe vesentlig problem. En kan jo f.eks. legge en bit støyisolasjonsmatte rundt motoren dersom en blir plaget av det.

Har lurt litt på å bytte fra manuell til denne. http://seatronic.no/toaletter-toalett-elektrisk-c-104_148/jabsco-lite-flush-elektrisk-p-2326 Noen som har erfaring med støynivået.

Jeg kjøpte denne i våres da pumpedassen røyk. Her fyller du bollen før man leverer, Deretter skyller denne gjennom to ganger med vann. Dritfin do, men lydløs? Nope. Bråker en del ja, særlig siden den pumper flere ganger. DEN BLIR JO ALDRI FERDIG.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...