Jump to content

Tips for lun og tørr kalesjebåt i opplag på sjøen


Bergen dørk

Recommended Posts

Jeg fikk et godt tips tidligere i høst om å legge liggeunderlag (til ca kr 80 pr stk på Biltema) mellom presenning og kalesje, når båten er i vinteropplag på sjøen.

 

Jeg har tidligere hatt problem med kondens fra kalesjetaket og nærmest istapper tidvis her. Ved å legge 3 Biltema liggeunderlag mellom kalesje og presenning (1 framme foran targabøyle på tvers, dvs i båtens bredde, og 2 stk på langs bak targebøylen)er båten lun og tørr. Og nå har det vært meget kaldt i flere uker på disse kanter. Fungerer også utmerket i vanlig høstvær. Det isolerer innvendig og har et par effekter til: Det blir lufting mellom kalesje og presenning og dermed mindre kondens, og du kan legge liggeunderlagene der presenningen har slitepunkt mot kalesjen, og dermed bevare kalesjen bedre.

 

Jeg har hatt dette på plass vel 1 mnd nå og er meget fornøyd. Ser at det funker bra nå når det er svært kaldt også.

 

Kanskje noen andre også kan ha glede av dette tipset, selv om jeg må si at jeg vinterstid ønsker meg en hardtop-båt med både tak og bakvegg.... :yesnod:

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Interesant. Hva slags presening har du ?

Jeg har 2 vifter stående, og bruker litt varme. Kunne godt tenke meg et alternativ som jeg ikke må se etter så mye, og som ikke trekker strøm.

Jeg hadde kalesjebåt, byttet fil FB-båt fordi alle sa det var så flott på vestlandet, byttet tilbake til kalesjebåt igjen for å finne tilbake til båtgleden. Vil neppe gjøre et sånt eksperiment igjen.

Link to post
Share on other sites

Hadde små "istapper" under kalesja tidligere i uka. Nå har jeg "modifisert" en slik biltopp som skal hindre is på bilruter og lagt den over kalesja. Den er lett og luftig. Tiden vil vise om det fungerer, det var iallefall ingen fuktighet under kalesja i går og i dag. Finner vel ikke ut om det fungerer før temperaturen nærmer seg null igjen.

Redigert av Hafrsfjord (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ligger i boblehavn i Sandvika, første vinter på sjøen. Her har vi hatt ned mot minus 10 i høst. Har ikke på varme i det hele tatt, bruker kun sjøtemeraturen som varmovn. Har tre temperaturfølere i båten, ikke hatt under 5 grader under dørkene. Helt tørt og fint ellers i båten, har en halvfull vannflaske som står i lugaren forut, ikke tegn til is i denne og temperaturføleren melder om 2,5 grader på det kaldeste. Det er mye varme fra bunnvannet som gir et godt klima inne i båten ser det ut for. Har kun en tykk, 450g presenning over, ikke båtkalesjen, den er hjemme til vask og rens. Ser veldig bra ut så langt.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en helt ordinær biltema-presenning på 4x6 m, som ligger stramt over kalesjen....som sagt med disse liggeunderlagene som "mellomlag". Og jeg har ikke tendenser til fuktighet i kalesjetaket. Det har jeg hatt før.

 

Jeg har forøvrig en frostvakt i forkabin og i akterkabin. Temperatur i motorrom har vært ned mot 2 grader, men ikke under dette. I kabinene holder det seg godt på +-sida. Det har vært ned mot 10-12 minus nå denne uka her i Bergen.

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Høres ikke dumt ut det med liggeunderlaget.

Hos meg sliter jeg litt med å finne bra beskyttelse i øvre hjørner til kalesjen, der presenningen ligger inntil.

Men hvordan fester dere disse liggeunderlagene fast? Det skal være litt lufting under presenningen, så det kan fort bli litt vind under. Klemme inn maljer på liggeunderlaget kanskje?

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Jeg har bare lagt de rett ned på kalesjen, dvs "snikt" de under etter en første stramming av presenning, deretter har jeg strammet opp og de ligger stort sett bra. Ved mye vind kan de nok bevege seg litt på kalesjetaket, men da følger en jo gjerne med båten og kan få de på plass igjen. Sånn til vanlig ligger de stabilt mellom presenning og kalesje.

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...