Superkul Startet 29.November.2010 Link til dette innlegget Startet 29.November.2010 sykt spørsmål men har lurt litt på det Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
ravddo Svart 29.November.2010 Link til dette innlegget Svart 29.November.2010 Yanmar laget 2 modeller vet jeg. Jeg vet om en som hadde en sånn og var strålende fornøyd. Tror den var rett rundt 30HK. Vekt/hk er jo et problem med en Dieselmotor. Er vel ikke marked for det. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Junke Svart 29.November.2010 Link til dette innlegget Svart 29.November.2010 Det har blitt laget tidligere, men de blir tunge og sinnsykt dyre. Husker vi kjøpte en Yamaha i Singapore for noen år siden (i jobbsammenheng), tror vi betalte ca 30 000S$ for en 20-30 hk motor Hvorfor de er så dyre er jo ett annet spørsmål. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 29.November.2010 Link til dette innlegget Svart 29.November.2010 http://www.yanmar.com.au/marine/d_series/dseries.htm Sitér dette innlegget Link to post
@ArneO Svart 29.November.2010 Link til dette innlegget Svart 29.November.2010 Synes å huske at jeg har sett en Nissan diesel utenbordsmotor en gang.... Eller er jeg helt på jordet? Sitér dette innlegget Båtplassen-presentasjon av båtenS/Y Camilla - blog / logg Link to post
ivar Svart 29.November.2010 Link til dette innlegget Svart 29.November.2010 Og så har man jo Ruggerini , et beist på ca 25hk, sikkert best egnet på tunge arbeidsbåter Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Superkul Svart 29.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.November.2010 kult ....... hadde jo vært råkult hvis noen hadde lagd det - må jo være marked for det i disse tider hvor driftkostnader er så viktig og vil tro di hadde vært bra stabile/driftsikre?? vektmessig nå om dagen burde vel ikke vert no utfordring og man kunne vel omtrent halvert hk pga dreimoment??? Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Teerex Svart 29.November.2010 Link til dette innlegget Svart 29.November.2010 3-litern veier hele 370 kg men går jo svært så stille da. "Similar Performance to 175hp, 225hp or 300hp Gasoline Four-stroke Engines (depending on power level)." http://www.megoutboard.com/30L_vision.php produksjonstart ikke bestemt... Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
LM 605 Svart 29.November.2010 Link til dette innlegget Svart 29.November.2010 kult ....... hadde jo vært råkult hvis noen hadde lagd det - må jo være marked for det i disse tider hvor driftkostnader er så viktig og vil tro di hadde vært bra stabile/driftsikre?? vektmessig nå om dagen burde vel ikke vert no utfordring og man kunne vel omtrent halvert hk pga dreimoment??? Det er vel flere grunner til at disse motorene aldri ble noen suksess. Når det gjelder driftsikkerhet, så leverer vel de store kjente fabrikkantene på outboard i dag såpass driftsikre to og fire-takts bensinmotorer til dagens bruksmønster, at en "stor tung" dieselpåhenger hadde vel falt noe gjennom. Service, vedlikehold og reperasjoner vil vel også stort sett falle dyrere på en diesel. Drifstoffprisene er vel heller ikke i dag noe argument i favør av en dieselmotor, disse(bensin/diesel) er jo stort sett like i dag. Nå finnes der jo enda den såkalte "avgiftsfrie dieselen" på markedet, men det er vel bare snakk om tid før den også forsvinner. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 29.November.2010 Link til dette innlegget Svart 29.November.2010 De har jo ikke startet produksjon av disse moderne motorene enda, så det er vel hovedforklaringen på at de ikke har blitt noen suksess enda Diesel vil neppe bli noen suksess i de mindre størrelsene under 150 hk, men for tyngre båter kan det være noe annet. I USA er det jo ganske vanlig med svære påhengsmotorer i både dobbel og trippel montasje. Disse båtene trenger mye dreiemoment for å komme i plan, og her kan det være store besparelser ved denne 3-liters dieselen som er nevnt over. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 29.November.2010 Link til dette innlegget Svart 29.November.2010 Mener ett universitet i California utvikler og forsker på diesel outboard. Jeg skal finne link når jeg kommer hjem. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 29.November.2010 Link til dette innlegget Svart 29.November.2010 VW Marine burde vel kaste seg på dette, de har jo små velegnede dieselmotorer liggende klar. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
VannTro Svart 29.November.2010 Link til dette innlegget Svart 29.November.2010 (redigert) Service, vedlikehold og reperasjoner vil vel også stort sett falle dyrere på en diesel. Drifstoffprisene er vel heller ikke i dag noe argument i favør av en dieselmotor, disse(bensin/diesel) er jo stort sett like i dag. HER er et lite regnestykke som tar utgangspunkt i 1000 driftstimer. Det er ikke tatt hensyn til lavere pris på diesel. Om man skal tro dette regnestykkes så å det da vel være et marked for disse motorene. Kanskje man også kan lage noen motorer med undervannshus/utveksling beregnet på tyngre båter så ville sikker noen satt pris på å slippe innboard. Redigert 29.November.2010 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
OT-flyktning Svart 29.November.2010 Link til dette innlegget Svart 29.November.2010 De skriver jo at deres diesel koster MINDRE ved 100h-vedlikeholdtsservice Sitér dette innlegget Link to post
SuperGnisten Svart 29.November.2010 Link til dette innlegget Svart 29.November.2010 De skriver vel faktisk at en 100h sørvis koster mindre, og at totalkostnaden ligger langt under.. Sitér dette innlegget sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post
terron Svart 29.November.2010 Link til dette innlegget Svart 29.November.2010 "Startet" faktisk mitt båtliv på sent 70.tall med 14 fot selco + 55 hk Carniti påhenger. Og Carniti laget faktisk også påhengere med dieselmotor - og det allerede i det forrige århundrede. Sitér dette innlegget Link to post
argghhh Svart 29.November.2010 Link til dette innlegget Svart 29.November.2010 Man får jo kjøpt såkalte multifuel motorer fra evinrude . Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 29.November.2010 Link til dette innlegget Svart 29.November.2010 (redigert) her er linken til det jeg trodde var et universitet. Redigert 29.November.2010 av Kaptein Fredrik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 29.November.2010 Link til dette innlegget Svart 29.November.2010 her er linken til det jeg trodde var et universitet Du tok feil av universitet og universet Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 29.November.2010 Link til dette innlegget Svart 29.November.2010 Du tok feil av universitet og universet Hehe Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 29.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.November.2010 Man får jo kjøpt såkalte multifuel motorer fra evinrude . denna så jo råkul ut men koster sikkert nok.......... noen som vet pris?? ikke for det - den hadde blitt for liten til 22 skjærgård vil jeg tro Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
andersb Svart 29.November.2010 Link til dette innlegget Svart 29.November.2010 55hk på 22 foter, slipper du få fartsbot iaf. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 30.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.November.2010 slipper at det kiler i magan og Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
TurboTryne Svart 30.November.2010 Link til dette innlegget Svart 30.November.2010 Jeg tror de store diesel motorene kan bli en suksess,om en ikke tenker på høy toppfart Noen fordeler. De fleste drev båter kan jo en slik hektes enkelt på en brakett, Motoren kan tiltes over vann(Aldri mer belgskift) Lett tilgang til service og vedlikehold(når båten er på land) En kan lett bytte til større eller flere motorer(DET er jo gøy da) En kan jo også innrede båter på en helt annen måte en før Brann sikkerhet, motoren på utsiden av båten Håper på at vw og andre turbo diesel produsenter kommer inn og får til det som er gjort i bilbransjen. Sitér dette innlegget Bygger og reparerer alt i kompositt. Link to post
Teerex Svart 30.November.2010 Link til dette innlegget Svart 30.November.2010 (redigert) Tenker at disse store dieselpåhengerne blir litt tunge for å bare henge på en brakett. må være solide saker, og båten blir jo noe baktung da.. og ikke bare å tilte motoren opp heller. da må braketten enda lengre bak for å få plass uten å modifisere hele akterspeilet på båten. Redigert 30.November.2010 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.