Jump to content

hvorfor lages ikke diesel outbord?


Superkul

Recommended Posts

3-litern veier hele 370 kg men går jo svært så stille da.

"Similar Performance to 175hp, 225hp or 300hp Gasoline Four-stroke Engines (depending on power level)."

http://www.megoutboard.com/30L_vision.php produksjonstart ikke bestemt...

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

kult ....... hadde jo vært råkult hvis noen hadde lagd det - må jo være marked for det i disse tider hvor driftkostnader er så viktig og vil tro di hadde vært bra stabile/driftsikre??

vektmessig nå om dagen burde vel ikke vert no utfordring og man kunne vel omtrent halvert hk pga dreimoment???

Det er vel flere grunner til at disse motorene aldri ble noen suksess. Når det gjelder driftsikkerhet, så leverer vel de store kjente fabrikkantene på outboard i dag såpass driftsikre to og fire-takts bensinmotorer til dagens bruksmønster, at en "stor tung" dieselpåhenger hadde vel falt noe gjennom. Service, vedlikehold og reperasjoner vil vel også stort sett falle dyrere på en diesel. Drifstoffprisene er vel heller ikke i dag noe argument i favør av en dieselmotor, disse(bensin/diesel) er jo stort sett like i dag. Nå finnes der jo enda den såkalte "avgiftsfrie dieselen" på markedet, men det er vel bare snakk om tid før den også forsvinner.

Link to post

De har jo ikke startet produksjon av disse moderne motorene enda, så det er vel hovedforklaringen på at de ikke har blitt noen suksess enda :thumbsup:

Diesel vil neppe bli noen suksess i de mindre størrelsene under 150 hk, men for tyngre båter kan det være noe annet.

I USA er det jo ganske vanlig med svære påhengsmotorer i både dobbel og trippel montasje.

Disse båtene trenger mye dreiemoment for å komme i plan, og her kan det være store besparelser ved denne 3-liters dieselen som er nevnt over.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

VW Marine burde vel kaste seg på dette, de har jo små velegnede dieselmotorer liggende klar.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Service, vedlikehold og reperasjoner vil vel også stort sett falle dyrere på en diesel. Drifstoffprisene er vel heller ikke i dag noe argument i favør av en dieselmotor, disse(bensin/diesel) er jo stort sett like i dag.

 

HER er et lite regnestykke som tar utgangspunkt i 1000 driftstimer. Det er ikke tatt hensyn til lavere pris på diesel.

 

Om man skal tro dette regnestykkes så å det da vel være et marked for disse motorene. Kanskje man også kan lage noen motorer med undervannshus/utveksling beregnet på tyngre båter så ville sikker noen satt pris på å slippe innboard.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

her er linken til det jeg trodde var et universitet

Du tok feil av universitet og universet :tongue:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Jeg tror de store diesel motorene kan bli en suksess,om en ikke tenker på høy toppfart

 

Noen fordeler.

De fleste drev båter kan jo en slik hektes enkelt på en brakett,

Motoren kan tiltes over vann(Aldri mer belgskift)

Lett tilgang til service og vedlikehold(når båten er på land)

En kan lett bytte til større eller flere motorer(DET er jo gøy da)

En kan jo også innrede båter på en helt annen måte en før

Brann sikkerhet, motoren på utsiden av båten

 

Håper på at vw og andre turbo diesel produsenter kommer inn og får til det som er gjort i bilbransjen.

Bygger og reparerer alt i kompositt.

Link to post

Tenker at disse store dieselpåhengerne blir litt tunge for å bare henge på en brakett. må være solide saker, og båten blir jo noe baktung da.. og ikke bare å tilte motoren opp heller. da må braketten enda lengre bak for å få plass uten å modifisere hele akterspeilet på båten.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...