Roger jo Svart 30.November.2010 Link til dette innlegget Svart 30.November.2010 Man hadde jo fått mye varme for en liter diesel av den ! Den ville jo ha gått i 5 timer på en liter om den stod på max.. Her er fakta. Kjøpte en HYDRONIC B 5 W S vann varmer i fjor, test kjørte den og en Isotherm Defroster 10KW i garasjen i minue 8. Mulig jeg fikk 4-5 KW ut av den til en pris av 0,66 liter disel i timen og strøm til batteriladeren. dere som har varmepumpe, har dere høyere gjennomsnittstemperatur i huset nå, enn tidligere? Man får mere varme ut av hver kwh inn, men bruker man ikke uansett omtrent like mye strøm, fordi komfortvarmen er høyere og det er varmere i huset døgnet rundt, både om natta og mens alle i husstanden er på Her er noe jeg skrev for noen år siden det stemmer enda, sparer ca 1000KV strøm og 2-3 favner med ved i året. Har brukt 1024 kV mindre i nov/des enn i fjord, har hvert mye mildere i vinter, men på denne tid i fjord hadde jeg også svidd av en favner ved, i år fyrt to ganger. Ikke problem ved -10 oC for varmepumpen var det et par dager. Og komforten er en helt annen like varmt døgnet rundt, testet nattsenkning over en uke sparte ingen ting av strøm, men pumpen måtte jobbe hardt for å få opp temperaturen igjen. Mener å tjene inn varmepumpen på 6-10 år, men selv om det tar 10-15 år, eller jeg må kjøpe, ny komp etter 6 år, kommer jeg til å gjøre det på grunn av komforten. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Worry II Svart 30.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.November.2010 (redigert) Ja,.. jeg valgte jo å formulere tråden som et spørsmål, og jeg må jo ærkjenne at en varmepumpe virker smartere enn denne løsningen ! En annen ting er jo hva forsikringsselskapene ville ha sakt til en slik dieselvarmer-løsning ! Jeg bare synes den lille rakkern i båten er helt fenomenal på hurtig og god varme... var bare en tanke ! Er jo sjelden -12 grader på vannet :-) Redigert 30.November.2010 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 30.November.2010 Link til dette innlegget Svart 30.November.2010 En kamerat har en eber i garagen, fin å bråfyre med om en må skru litt på noe der inne. han brukte vedfyring før å nå tenker han på å bytte igjen, da blir det ei billig lita varmepumpe. Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 30.November.2010 Link til dette innlegget Svart 30.November.2010 Men jeg har en vifteovn i garasjen på 3 kw. Den kostet meg 500 kr. En time på full guffe koster tre kroner. En oljebrenner fks. EBER vil vel komme på 10 000,-. Får litt "blå karamell" fra lysverket for den prisen I heimen har jeg en Chofu 9,3 kw varmepumpe; luft til luft. Har kuttet innpå en varmeveksler som varmer opp returvannet fra gulvet. "Toyotafronten" henger i gangen og blåser restvarmen til trappehullet mot loftet.Funker som bare det på 7'nde året. Når denne pumpa går inn i aftensangen, skal jeg kjøpe ny luft til vann (Wee) Ifølge statistikken fra BKK har forbruket gått noe ned, men komforten har gått MYE opp Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 30.November.2010 Link til dette innlegget Svart 30.November.2010 Men jeg har en vifteovn i garasjen på 3 kw. Den kostet meg 500 kr. En time på full guffe koster tre kroner. ingen diskusjon der nei... Har kuttet innpå en varmeveksler som varmer opp returvannet fra gulvet. "Toyotafronten" henger i gangen og blåser restvarmen til trappehullet mot loftet.Funker som bare det på 7'nde året. Har du satt en veksler på gassrøret? det liker jeg, får du noe restvarme å snakke om? Toyotafronten betyr innedel? Sitér dette innlegget Link to post
GlennIversen Svart 1.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2010 Dieselvarmeren på Caravellen, som nå står på 45min hver morgen og ca 1time i snitt pr arbeisdag, gjør at bilen nå kjører ca 20mil kortere pr tank. Uten dieselvarmeren kjøres det ca 92mil pr tank 75liter, og med dieselvarmeren kjøres det ca 70mil pr tank. En tank varer ca 4 arbeidsdager. Så jeg mener dielsenvarmeren (merke webasto) bruker mer diesel enn nevnt over. Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
is_620 Svart 1.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2010 går inn i denne tråden med litt motsatt vinkling jeg har bruk for varme 3 steder. hadde tenkt å montere Eber D2 i båten i vinter ( 21fot ) mest for å få defroster på rutene - pris blir vel ca 12000,- I tillegg har jeg behov for varme i garasjen og på hytta har jeg åpen peis, men begynner å gå tom for ved . Skal idag kjøpe enten Zibro Laser /ev. Corona Inverter parafinovn . Dette er rentbrennende parafinovner som bruker 230V til vifte og automatikk. Før jeg kjøper og installerer Eber D2 i båten, har jeg tenkt å teste parafinovnen i båten. Har fått opplyst at disse kan bruke 12DC- 230AC inverter uten at det trenger å være ren sinus. så jeg håper det funker. Slike ovner har veltesikring - (men i båten vil jeg by-passe denne). hvis det funker blir det 3 fluer i en smekk. og 6000 kr spart. kommentarer please ... Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 1.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2010 Jeg har hatt litt forskjellige vannvarmere fra både eber og webasto i båten min som jeg har bodd i. Selv om det er forholdsvis lite volum å varme opp, regner jeg ca. en halvliter i timen i snitt for å holde båten gjennomvarm om vinteren. Jeg hadde en 5,5 kw eberspracher først som brukte ca. 0,6 i timen på full guffe. tipper den gikk ca. 80% på fullt om vinteren. I fjor satt jeg inn 9 kw webasto som bruker rundt litern på full guffe, men denne varmet lett båten opp slik at den sjeldent ga mer enn 4-5 kw for å holde båten varm, så forbruket ble det samme som med den gamle eberspracheren som var mye mindre. Nå har jeg satt inn 3,3 kw eber, og det ser faktisk ut til at denne også klarer å holde båten gjennomvarm selv i disse tider. Den går riktignok på full guffe hele tiden, men det er visst bare positivt for varmeren. Denne bruker 0,4 i timen på full guffe, men jeg skal montere en til for å ha to uavhengige systemer, og ha muligheten til å spe på litt ekstra på de kaldeste dagene (tror ikke vanntemperaturen blir noe særlig over 70 grader når det er så kaldt ute som nå med en varmer, mens de jeg hadde tidligere ga 80-85 grader hvis jeg ikke husker feil. foreløpig virker det som denne siste løsningen er svært god da strømforbruket og støynivået fra varmeren er mye lavere pluss at den får gå på full effekt hele tiden. Prisen er heller ikke større for 2x3,3 kw enn en på 9kw, og da skal jeg ha dobbelt så mye uflaks for at begge havarerer Dieselvarmere er ikke beregnet for kontinuerlig drift så å montere slike systemer i boliger er ingen god løsning uansett! selv i min lille båt bruker jeg lett diesel for ca. 80 kr døgnet for å holde varmen. Jeg har vurdert å tilby vannvarmesystemer til montering i hytter uten innlagt strøm, hvor det kan kombineres med telestart og i slikt formål tror jeg at et vannbårent dieselvarmersystem vil fungere utmerket Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 1.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2010 Worry, ideen om å montere dieselbrenner i huset har streifet meg også...men kun når jeg sitter og svetter i kalesjebåten på 31 fot, mens wallasen går på fult. For om du regner på m3 båten rommer, så er vel ikke dette særlig større enn et middels soverom i huset ditt. Men nå er nok selv et 50 år gammelt dårlig isolert hus, bedre isolert enn en kalesjebåt... Nei, løsningen er nok etterisolering av vegger og tak, montere varmepumpe og ha varme og kalde soner i huset. Ikke for å være ekkel med noen som kvier seg til å åpne regninga fra e-verket, men i det kaldeste kvartalet sist vinter hadde jeg ei strømregning på 550 kroner. Forrige regning som forfalt nylig var på 350 kr. Dette er en leilighet på 110 m2 i en bygård fra 1903. Hvorfor regninga er så lav? -fordi det ble skikkelig isolert og nye vindu for 10 år siden, OG oppvarming og varmtvann er fjernvarme fra søppelforbrenning i kommunen, alle lamper som står på jevnt gjennom dagen er sparepærer. Samlet strøm og fjernvarme beløper seg på i snitt 2000 kr i kvartalet. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 1.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2010 Enig med Eureka her. For å holde varmen nå i kulda er det tre ting som gjelder: isolering, isolering og isolering. Så kan en begynne så smått å fyre - med et eller annet. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 1.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2010 til free : Ja det er montert en gass-vann varmeveksler på varmebæreren inn. Her varmes returvannet fra gulvet opp av varmepumpen.I tillegg har jeg montert et element på 2kw som slår inn ved behov, feks når utedelen "snur" for avriming. Akkurat nå er det -7grader ute. Returen fra gulvetligger på ca 24-27 grader. Mesteparten av dette går opp til varmeveksleren og blir varmet opp til ca. 40 grader. Noe går i bypass slik at ut til bolig går vi med ca 32 gr. Blandingen av vannet gjøres av to helt enkle radiatorventiler med ekstern føler, som føler på returvannet. Betalte ca 300 kroner for disse hos min venn rørleggeren. Restvarmen, fra innerdelen holder rikelig varme til hele loftet og trappe/hall. Funker over all forventning på 7ende året. Innsparingen ligger vel helst på komforten, alle rom testes jo med middagskvil i t-skjorte . Da får men jo raskt svar på om det er for kaldt........ :lol: Hele gulvvarme-anlegget har jeg bygget selv, varmepumpen montert av kjølemontør. Lo hele veien til banken når jeg så på anbudene fra rørleggerne for tilsv. anlegg.... Sitér dette innlegget Link to post
code- Svart 30.August.2022 Link til dette innlegget Svart 30.August.2022 Morsomt å lese tilbake på hva vi synes var dyr strøm og diesel Har akkurat nå 9,8 kr/kWt, og dieselen ligger vel på rundt 20 kr? Vurderer sterkt å montere opp kinavarmeren som en slags beredskap i tilfelle ting blir skikkelig ille til vinteren. Montere den utenfor husveggen i en ventilert kasse med kun varmluftslange inn til huset. Rent teoretisk selvfølgelig, vi har jo ikke lov å varme husene på den måten lengre... Sitér dette innlegget Link to post
Jeepcherokee Svart 30.August.2022 Link til dette innlegget Svart 30.August.2022 Hvordan vil regnestykket se ut for dette...? Ser for meg at det blir mange som finner på slike løsninger i vinter. Blir nok også endel som fyrer i ovnen med alt som kan brenne... Sitér dette innlegget Link to post
code- Svart 30.August.2022 Link til dette innlegget Svart 30.August.2022 Så en på Facebook forklare hvordan han brenner brukt motorolje i peisen hjemme. Eneste jeg kunne tenke på er at feieren neppe blir særlig blid ved neste besøk... Regnestykket blir vel noe sånt at en liter diesel inneholder ca. 10 kWh, så rundt 2 kr/kWh? Så må man trekke fra 20% av effekten som går til kråkene via eksosen. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 30.August.2022 Link til dette innlegget Svart 30.August.2022 Altså, eksospotta ut av pipa. Hele varmeren kan stå inne. Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 30.August.2022 Link til dette innlegget Svart 30.August.2022 En skikkelig luft luft varmepumpe har blandet virkningsgrad på 5. Så med fortsatt strømstøtte er det ikke mye konkurranse for hva som er billigst. Med mindre du har tilgang på gratis ved da Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 30.August.2022 Link til dette innlegget Svart 30.August.2022 Vi rev ut to gamle urentbrennende jøtulpeiser fra stue og kjøkken i fjor, og fikk murt opp en kakelovn. Ikke spør om prisen, dette er et møbel ? Men du verden så behagelig varme. Fyrer opp ca 3kg ved om morgenen. På ettermiddag/kveld fyrer vi opp 3-4kg igjen. Da holder ovnen seg varm hele døgnet, og i følge produsenten avgir den over 40KW med denne fyringsmåten. Har i tillegg en luft/luft varmepumpe som flytter luften rundt i huset. Godt fornøyd med kakelovnen, kan anbefales. Men ikke regn for mye i kost/nytte ? Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
S/Y Emma Svart 30.August.2022 Link til dette innlegget Svart 30.August.2022 (redigert) Eberspacher D4 bruker 0,51 l/t og gir da 4 kWh varme. Dvs. 0,127 l/kWh. Da får man følgende regnestykke for dieselpris/kr/kWh: 18 kr/l = 2,28 kr/kWh 19 kr/l = 2,41 kr/kWh 20 kr/l = 2,54 kr/kWh 21 kr/l = 2,66 kr/kWh 22 kr/l = 2,79 kr /kWh 23 kr/l = 2,92 kr/kWh 24 kr/l = 3,05 kr/kWh Man kan fylle avgiftsfri diesel når man skal bruke det til varme. Dog er det vel ikke helt lovlig å fyre med diesel hjemme, om man bryr seg om slikt i desse tider... Varmeren bruker også litt strøm til innsugsvifte og pumpe, men det er neglisjerbart i forhold til en vanlig varmevifte. Redigert 30.August.2022 av S/Y Emma (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Shore Svart 30.August.2022 Link til dette innlegget Svart 30.August.2022 Honduras skrev 16 minutter siden: Vi rev ut to gamle urentbrennende jøtulpeiser fra stue og kjøkken i fjor, og fikk murt opp en kakelovn. Ikke spør om prisen, dette er et møbel ? Men du verden så behagelig varme. Fyrer opp ca 3kg ved om morgenen. På ettermiddag/kveld fyrer vi opp 3-4kg igjen. Da holder ovnen seg varm hele døgnet, og i følge produsenten avgir den over 40KW med denne fyringsmåten. Har i tillegg en luft/luft varmepumpe som flytter luften rundt i huset. Godt fornøyd med kakelovnen, kan anbefales. Men ikke regn for mye i kost/nytte ? Hvis den vedkalkulatoren jeg har sett er riktig, gir bjørkeved 2586 kwh ved 1000 liter ved som igjen skal veie 590 kg. 7 kg ved skal da, om jeg har regnet rett, (gir ingen garanti), 30,86 kwh, dvs avgi 1200 watt hver time gjennom døgnets 24 timer ved 100 % avgitt effekt. Behagelig å ha i et rom, selvsagt og langt mer praktisk enn en støpjernsovn og som nevnt, ikke minst, et møbel. Dog er det nok varmepumpen som sørger for oppvarming med dette volumet av ved, ellers hadde ovnen hatt virkningsgrad som, ja, en varmepumpe. I et superisolert hus, eller mindre volum, som ikke trengte mer enn 1200 watt gjennom hver døgntime, er konseptet genialt, spesielt hvis man har billig eller gratis ved. Vedfyring ellers, for å holde jevn varme i et hus, krever ganske mye tid med ilegg. Selv har jeg fabulert med å bygge en masseovn, bl.a. veldig populært i Danmark og ikke minst ellers i Europa, spesielt øst. Har faktisk samlet murstein og ildfast stein til formålet, men alder og etterhvert sykdom gjør at jeg nok ikke rekker i havn med disse planene. Konseptet er nok veldig likt en kakelovn, men ofte blir masseovnene gjerne litt større, med mer magasin og gjerne med en bakerovn i tillegg. Dessverre er nok ikke Norge moden for denne supre teknologien, jeg tror det skal mye til for å få tillatelse til å bygge en slik her hjemme i dag. Det som ikke er spesielt mye i fokus i dag er jo forøvrig en annen fyringsform, nemlig med pellets. Nå øker garantert prisen der også, men pellets skal visst være særdeles konkurransedyktig i pris/kwh pr. i dag. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Havarita Svart 30.August.2022 Link til dette innlegget Svart 30.August.2022 Comeback for fyringsolje? Godt lyddempet dieselaggregat kan være et alternativ for noen. Da får du ca 3kWh strøm pr liter diesel. Om du kan bruke varmen fra kjølevannet til oppvarming blir regnestykket litt bedre. Og så er man sikret mot utkobling. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 30.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2022 Hehe, 2010 jeg startet denne tråden. Har montert varmepumpe siden da. Anbefales ! Men, nå skal huset selges om noen uker. Leilighet neste. Sitér dette innlegget Link to post
liberty Svart 30.August.2022 Link til dette innlegget Svart 30.August.2022 (redigert) Det er vel lov og fyre med HVO 100 og det er omtrent same pris diesel Redigert 30.August.2022 av liberty (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 30.August.2022 Link til dette innlegget Svart 30.August.2022 (redigert) En 5 kW dieselvarmer bruker 12 liter diesel i døgnet. Det gir en pris på ca 1,7 kr/kWh ved en literpris på 17 kroner. Har en ekstra dieselvarmer liggende. Fristende å montere for å varme opp kjelleren. Om det er lov eller ikke, det driter jeg i. Redigert 30.August.2022 av 5nacks (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 30.August.2022 Link til dette innlegget Svart 30.August.2022 liberty skrev 1 time siden: Det er vel lov og fyre med HVO 100 og det er omtrent same pris diesel Hvor finner du det? I følge Cirkle k og YX, som har omtrent samme pris, ligger HVO 100 ca 14 kr/l høyere i pris enn farget diesel. Prisliste under er eks. mva. https://yx.no/truck/listepriser/ Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Brigg Svart 31.August.2022 Link til dette innlegget Svart 31.August.2022 5nacks skrev for 8 timer siden: En 5 kW dieselvarmer bruker 12 liter diesel i døgnet. Det gir en pris på ca 1,7 kr/kWh ved en literpris på 17 kroner. Du må skille mellom tilført og avgitt effekt. Enkelte varmere oppgis med tilført effekt, andre med avgitt effekt. Med forbruk på 12 l i døgnet/0,5 liter i timen er tilført effekt 5 kW. Avgitt effekt avhenger av virkningsgraden På Eber D4 et denne 80%, dvs med 5 kW inn får man 4 kW ut i form av varme. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.