Jump to content

Innmat Volvo Penta sjøvannsfilter

Sebaldus

Recommended Posts

Sist gang jeg skulle ta ut innsatsen fra mitt sjøvannsfilter satt innmaten ganske godt fast. Gav da tappen på toppen av innmaten et lite kakk, noe som gjorde at toppen på selve innsatsen løsnet fra filterkurven.

Er litt i tvil om hva jeg bør gjøre med dette. Er snakk om et lokk av plast som ligger ned mot en pakning av gummi. Dette blir så tett ved at det store lokket på selve filterhuset presser det hele ned mot pakningen.

Spørsmålet blir da om jeg bør lime dette på eller kjøpe ny innmat? Kan ikke se spor av at dette har vært limt, men antar jo at det må ha vært det en gang da toppen alltid har sittet fast i resten av filterkurven. Kan man i det hele tatt få ny innsats? Ellers noen som kjenner ryktet til denne type filter, burde jeg like gjerne bytte til et nytt filterhus? Hele greia er fra 1996, men har ikke hatt problemer med opplegget.

filter.jpg

lokket skal ikke sitte fast i filterinnsatsen. Først skrur du at det sorte lokket. så løsner du det gjennomsiktige lokket. så tar du ut risten. Om risten er sprukket ville jeg kjøpt ny - ikke smart å gamble på denne delen her. Store konsekvenser om du drar dritt inn gjennom ei sil som ikke funker som den skal

Redigert av Bitteliten (see edit history)
  • 6 måneder senere...
  • 3 år senere...

https://baatplassen.no/bildearkiv/58/58641/5.jpgJegfikk trøbbel med sjøvannsfilteret til min V.P. D2 - 40F. (det sorte plastfilteret som var montert på sugesiden) Det lekket inn luft i lokket, selv med nye dyre pakninger. Første gang pakningen "ga seg" var den rett å slett gått i oppløsning. kjøpte nye pakninger og satte (nøye) i en ny. (Lokket ble nok likevel ikke tett, rett før vinteropplag heller). Var nok ikke klar over dette igjen med ny pakning, å tenkte på at det nå kanskje var tett i intaket til båten... men når jeg tok av slangen fra sjøv.kranen til sjøv.filteret, å blåste i slangen å samtidig åpnet kranen så hørte jeg lett at det ikke var forurensing i inntaket. Så hadde jeg kjøpt "to" nye vannfilter på Biltema med tykk glass/hardplast-kopp, og dette ser ut for at det er en solid filterholder, med bred skru-ring som holder koppen mot pakningen. (til og med skrunøkkel) Jeg satte på bronse ansatser, å slangestusser å byttet ut Volvofilteret. Alt fungerer nå slik det skal, eksoskjølingen virker nå som ny igjen. 

- Nå følger det selvsagt hyppig kontroll under gange med dette filteret, å jeg har da et ekstra i båten i reserve også, dersom dette ryker. Filteret er "lett å se" om det er skitt rundt silen. -håper det holder, for det er billigt;  190.-

-p.s. prøvd å legge til bilder men det virker ikke...https://baatplassen.no/bildearkiv/58/58641/5.jpg

Redigert av dextar (see edit history)

Jeg vet ikke så mye ennå hvordan "fornyete deler" er til disse sjøvannsfiltrene, bare at når kjølingen har avtatt gradvis, helt til noe måtte gjøres, så hadde jeg nok ikke igjen så mye goodwill til disse, så når jeg kom over det "nye filteret (som jeg mener at er ganske sterkt... tiden vil vise det), så koster det ikke mer enn det kan prøves. Kan lett se når dette er modent for rens, -Så langt virker dette ennå utmerket. Nå må det også sies at Volvofilteret har nok fått et dårlig rykte da det var montert på trykksiden, mange har sprukket, og pakninger har gått i oppløsning av ukjente grunner, men summa sumarum så burde de ha vert montert i.ht. fabrikkforskr. å materialkvaliteten skulle vel ha vert bedre. Noen har kanskje båtene sine i renere farvann som igjen medfører mindre påkjenninger. Ikke alltid det er "rent vann" under båtene, særlig i havner/landligge. Dette utstyret var/er ganske nytt, å da jeg renset silen første gangen var den full av seig guffe å nesten tett.   

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...