Jump to content

hva er forskjellen på LED og diode "pærer"


atvv

Recommended Posts

LED(light emmittent diode) er en det samme som diode det. Forskjellen er vel at LED lyser, mens vanlig diode slipper spenningen bare en vei. De fleste LED eller vanlige dioder åpner på ca. 0,6V. De er også polaritetsavhengige for å kunne lyse på samme måte som spenningen bare går en vei. :smiley:

Redigert av Bartesam (see edit history)

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

litt stilig det der, jeg trodde også i lys sammenheng att de lyste begge to. Men jeg tenkte jeg skulle råne opp litt brygga nå i jula, derfor spurte jeg et selskap om det og det produktet var LED lys, da svarte de att "xxxxxxxxx utejulelys er ikke LED pærer. De er Diode lyspærer med en levetid på 20000 timer.

xxxxxxxx LED er typen du spør etter, med forsjellige farge varianter. Desse har en levetid på 50000 timer.

 

Mvh xxxxxxxxxx.no

Merkelig, jeg har aldrig hørt om det....

Link to post
Share on other sites

Jeg vil si at LED-lys er lys basert på LED som lyskilder. LED er som flere har slått fast lysdiode, en diode som gir lys.

Jeg oppfatter LED-lys som et veldig generelt begrep: alt som gir lys vha LED teknologi. Når LED-pære nevnes tenker jeg på noe som likner eller kan erstatte en vanlig lyspære, men basert på LED teknologi. Diode-pære må være det samme som LED-pære (men de kommer kanskje fra en annen leverandør). Det kan selvsagt være forskjell på levetid, lysutbytte med mer.

 

Bartesam nevner at dioder "trenger" ca 0,6 V (spenning over dioden når det går strøm). Dette stemmer for en vanlig Silisium diode, men er for lavt for de fleste lydioder. Røde lysdioder krever normalt ca 1,8 V og hvite/blå ligger oftest på 3 - 3,6 V.

Link to post
Share on other sites

Det er slike fine svar en får av eksperter og fagfolk.

Min erfaring er at slike fine svar som oftest kommer fra skråsikre selgere som ikke aner hva de snakker om.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Driver med Cat marinediesel av det grovere slaget, og kontrollskapet til disse motorene har røde lysdioder som åpner på rundt 0,6V spenning. Hvis en tenker germaniumdioder, så åpner de på 0,2V spenning når en sender spenning gjennom de. :smiley:

 

 

Bartesam nevner at dioder "trenger" ca 0,6 V (spenning over dioden når det går strøm). Dette stemmer for en vanlig Silisium diode, men er for lavt for de fleste lydioder. Røde lysdioder krever normalt ca 1,8 V og hvite/blå ligger oftest på 3 - 3,6 V.

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

Hvis en tenker germaniumdioder, så åpner de på 0,2V spenning når en sender spenning gjennom de. :smiley:

 

Når vi først driver med flisespikking så kan man ikke sende spenning gjennom en elektrisk komponent som f.eks. en diode. Man kan derimot påtrykke en spenning og avhengig av komponentens motstand(resistans) så får man en strøm gjennom komponenten. Uendelig stor motstand gir uendelig liten strøm og minsker motstanden så øker strømmen gjennom komponenten.

Link to post
Share on other sites

Ved diodettesting på et Fluke 289 sendes det en spenning gjennom dioden for å teste om det funker som den skal. Denne røde LED`en åpnet på ca 0,6V. Det samme skjer også med de diodene vi bruker i skapene vi bygger i tillegg. Åpningsspenning på 0,6V gjør at det også blir et spenningsfall på 0,6V når en kjører f. eks. 15V gjennom den. Ender da på 14,4V. :smiley: Når det står 2,3 eller 3,0V på en diode er det driftspenningen den trenger. :smiley:

Redigert av Bartesam (see edit history)

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

Åpningsspenning på 0,6V gjør at det også blir et spenningsfall på 0,6V når en kjører f. eks. 15V gjennom den.

 

Her var det mye ustelte barter og snørr ute og går. Som andre allerede har påpekt, er det strøm som går gjennom en diode. Spenning er det en påtrykker en diode. Har Bartesam noen gang lagt 15 volt rett over en vanlig liten rød LED? Vel, det ble vel et lite lysglimt før LED'n brant opp dersom han ikke hadde koblet inn en motstand på 720 Ohm i serie med LED'n for å begrense strømmen til 20mA som en slik LED gjerne er spesifisert for.

 

Ha en fin aften i kulden med vinterdepresjonen mens båten står på land alle sammen! Savner faktisk aldri så lite jobben som elektronikkingentingjør som jeg hadde før jeg ble pensjonist. Men det er jo godt å bare nyte livet uten å måtte stå opp klokken halv syv og sette seg i en kald bil nå når gradestokken her på Skjetten nærmer seg minus 20 kalde grader!

 

Lars H._thb_MG_Grandpa_Angry.gif

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

...og sette seg i en kald bil nå når gradestokken her på Skjetten nærmer seg minus 20 kalde grader!

 

Du er heldig som bor over oss her nedi "kuldehullet" Lillestrøm :giggle: Jeg sykler hver dag til skolen.

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Fikk ett tips på jobb i dag.

http://www.dioder.no/catalog/product_info.php?products_id=208

Er dette greit nok? Erfaringer?

Skulle gjerne hatt noen holdere som kan festes på baksiden, men det klarer eg nok å få til en løsning på uansett.

 

 

Eg har Mast sin bicolour lanterne led pærer og en akterlanterne. Lyser meget bra men om de er godkjennt er eg litt i tvil om.

Testa uten farga pærer på sidelanterner og da blir fargene feil.

http://seatronic.no/lanterner-led-lanternepaerer-c-237_160

Men vær obs på at på man kan få pærer der fargene kommer på feil side. (eg trur det var eg som fikk Seatronic til å lage denne setningen)?? Ikke alle tricolor lanterner har pæreholderen slik plassert at riktig farge LED kommer på samme farge glass. Her må man gjøre en modifikasjon.

Eg testa to typer lanternehus og begge kom på feil side.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...