Jump to content

Utveksling fra Bravo3 -2


mravnaas

Recommended Posts

Volvo spesifiserer forskjellig utveksling på duoprop og singelprop, slik at samme motoren ofte er satt opp med 1,61 som SP og 1,95 med duoprop.

 

Mercruiser bruker som regel samme utveksling uansett om det er DP eller SP, og utvekslingen er som regel beregnet av den som har konstruert båten, slik at utvekslingen på drevet og proppellen ofte er beregnet i forhold til både motor og type båt, men det er også oversikter tilgjengelige fra Mercruiser over hvilke drev og utvekslinger som normalt passer til hvilke motorer, og 1,81:1 er vanlig på din motor, uansett hvor mange proppeller du har.

 

Dersom du er fornøyd med båtens egenskaper med det Bravo 3 drevet du har i dag går du for ett Bravo 2 drev med samme utveksling.

Tidligere anbefalte Mercruiser Bravo 2 drev til din motor, ettersom Bravo 3 drevene ofte ikke tålte dreimomentet til International/Navistar motorene, men Bravo 3X drevet skal i utgangspunktet holde til denne motoren.

 

Det er en del fordeler med Bravo 3 i forhold til Bravo 2, og de fleste bytter gjerne andre veien, slik at det er en del informasjon om dette å finne på nettet dersom du søker litt, mener også det har vært noen tråder om bytte fra Bravo 1/2 til Bravo 3 her på båtplassen tidligere?

 

Fordelen med Bravo 2 er selvfølgelig prisen på både drev og proppell, og at det er enklere med propper osv!

 

B3.gif

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Ved 1.81 utveksling gjør motoren 1.81 omdreining pr omdreining på propell. Da kan du regne ut forskjellen etter f.eks topp turtall og marsfart turtall.....

Ved f.eks 3600 omdr. vil 1.65 utvekslingen gi ca 193 omdreininger mer på propellen....

Teoretisk skal du få høyere marsjfart med å gå ned på utvekslingen :discuss::confused: Det har e selv erfart......

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Utvekslingen skal jo uansett ikke være så lav at man ikke oppnår max. turtall på motoren.

Da må man jo ned i stigning på propellen.

Hva som er best totalt sett av høyt propellturtall eller høyere stigning er jo en annen diskusjon.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...