mravnaas Startet 29.November.2010 Del på Facebook Startet 29.November.2010 (redigert) Har en Sea Ray med Mercruiser 7.3D på 270 HK og ett bravo 3 drev 1.8.1 utveksling. Hvilken utveksling skal ett Bravo 2 drev ha til samme båt. Noen som vet? Redigert 29.November.2010 av m300 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 29.November.2010 Del på Facebook Svart 29.November.2010 (redigert) 1.81 utveksling er nok mest vanlig på dieselmotor, men det kommer vel også litt an på max turtall på motoren. Redigert 29.November.2010 av Trophy (see edit history) Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
adeneo Svart 29.November.2010 Del på Facebook Svart 29.November.2010 Volvo spesifiserer forskjellig utveksling på duoprop og singelprop, slik at samme motoren ofte er satt opp med 1,61 som SP og 1,95 med duoprop. Mercruiser bruker som regel samme utveksling uansett om det er DP eller SP, og utvekslingen er som regel beregnet av den som har konstruert båten, slik at utvekslingen på drevet og proppellen ofte er beregnet i forhold til både motor og type båt, men det er også oversikter tilgjengelige fra Mercruiser over hvilke drev og utvekslinger som normalt passer til hvilke motorer, og 1,81:1 er vanlig på din motor, uansett hvor mange proppeller du har. Dersom du er fornøyd med båtens egenskaper med det Bravo 3 drevet du har i dag går du for ett Bravo 2 drev med samme utveksling. Tidligere anbefalte Mercruiser Bravo 2 drev til din motor, ettersom Bravo 3 drevene ofte ikke tålte dreimomentet til International/Navistar motorene, men Bravo 3X drevet skal i utgangspunktet holde til denne motoren. Det er en del fordeler med Bravo 3 i forhold til Bravo 2, og de fleste bytter gjerne andre veien, slik at det er en del informasjon om dette å finne på nettet dersom du søker litt, mener også det har vært noen tråder om bytte fra Bravo 1/2 til Bravo 3 her på båtplassen tidligere? Fordelen med Bravo 2 er selvfølgelig prisen på både drev og proppell, og at det er enklere med propper osv! Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
mravnaas Svart 29.November.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.November.2010 Takk for god og utfyllende info;) Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 30.November.2010 Del på Facebook Svart 30.November.2010 Det er en del fordeler med Bravo 3 i forhold til Bravo 2 Lykke til! B3 er spesielt mye bedre å manuvrere med akterover.....så monter drevkjøler eller selg drevet og kjøp B3x Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
mravnaas Svart 6.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2011 Bravo 3 drev med 1,65:1 utveksling ! Er det stor forskjell i utveksling i forhold til 1,81:1 som jeg bruker nå? Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 6.Mars.2011 Del på Facebook Svart 6.Mars.2011 Ved 1.81 utveksling gjør motoren 1.81 omdreining pr omdreining på propell. Da kan du regne ut forskjellen etter f.eks topp turtall og marsfart turtall..... Ved f.eks 3600 omdr. vil 1.65 utvekslingen gi ca 193 omdreininger mer på propellen.... Teoretisk skal du få høyere marsjfart med å gå ned på utvekslingen Det har e selv erfart...... Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Teerex Svart 6.Mars.2011 Del på Facebook Svart 6.Mars.2011 Utvekslingen skal jo uansett ikke være så lav at man ikke oppnår max. turtall på motoren. Da må man jo ned i stigning på propellen. Hva som er best totalt sett av høyt propellturtall eller høyere stigning er jo en annen diskusjon. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.