Mamma Mia Startet 30.November.2010 Del på Facebook Startet 30.November.2010 Er det noen kjente svakheter med denne motoren fra 1983 ? Den sitter i en 25 foter som jeg vurderer å kjøpe. Setter pris på råd og vink her Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.November.2010 Del på Facebook Svart 30.November.2010 Det er vel en motor som er kjent for sine svakheter, for å si det sånn! Det største problemet er at den ikke tåler det marsjturtallet den er oppgitt til, da havarerer den raskt. Ved å holde seg rundt 3000-3500rpm holder den lengre, men da tar du heller ikke ut mer enn rundt 40hk. Ellers så er den følsom for rask oppvarming/nedkjøling, aluminiumstoppen vrir seg lett da. Etterteiting av toppbolter årlig anbefales. Varmevekslerene er også en feilkilde, men B modellen er vel den beste her. Vannpumpe er også en ting, enkelte utgaver lar seg ikke lengre skaffe nye. Så alt i alt en gammel motor med dårlig rykte og dårlig deletilgang, selv om den selvsagt kan (og har egentlig også) holde lenge med forsiktig bruk og rett vedlikehold... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mamma Mia Svart 30.November.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.November.2010 ok, litt av hvert å tenke over her, skjønner jeg takk for hjelp Sitér dette innlegget Link to post
Linea Svart 30.November.2010 Del på Facebook Svart 30.November.2010 Den motoren egner seg best til moring Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 30.November.2010 Del på Facebook Svart 30.November.2010 25 fot sier du. Er det Polar 770 du er ute etter? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
jørn Svart 30.November.2010 Del på Facebook Svart 30.November.2010 Hør med Ingar her inne, han skal ha mye kunnskap om disse motorene. Motoren er brukt av bla Peugeot (bil), Perkins og Volvo (og sikkert flere). Jeg kjøpte en Scand Classic med denne motoren på sensommeren i år, men har ingen erfaring med den enda. Sitér dette innlegget Link to post
fernanda Svart 1.Desember.2010 Del på Facebook Svart 1.Desember.2010 Hadde denne motoren i min forrige seilbåt på 35 fot. Båten ble solgt i høst, men både båt og motor var jeg meget fornøyd med. Det er riktig som det sies over at dette er en gammel motor, med et frynsete rykte, men dette dreier seg mest om båter med drev. Den bør nok ikke kjøres hardt lenge pga. kjøling, jeg lå på 2400 o/min og hadde aldri problemer. Den bør få gå seg varm før du belaster den, la den gå mens du tar fortøyningene og tilsvarende når du skal sette fortøyningene igjen, for å la den kjøle seg ned. Ellers er dette en Indenor motor, som ble solgt til flere motorprodusenter, bla. Peugeot 404/504, og her får du fortsatt tak i de fleste deler hos bilbransjen, unntaket er mariniseringen som jo er Volvo Penta. Ellers en enkel motor uten mye leamikk, og elektronikk. Lykke til Fernanda Sitér dette innlegget Båthilsen fra Fernanda. Link to post
Haba Svart 1.Desember.2010 Del på Facebook Svart 1.Desember.2010 Hvis du søker etter MD21 her på båtplassen får du lesestoff for hele kvelden. Denne motoren er diskutert opp og ned, ikke noe mer å si som ikke er sagt. Men som nevnt i tidligere innlegg kan du sende en IM til Ingar hvis du ikke finner svar på det du lurer på vedr. MD21. Synes forøvrig at for mange begynner nytt emne her på BP uten først å ta et søk. Sitér dette innlegget Link to post
Mamma Mia Svart 1.Desember.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Desember.2010 Ja Polarn det er en 770 jeg lurer litt på. innredningsløsningen tiltaler meg Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 1.Desember.2010 Del på Facebook Svart 1.Desember.2010 En flott båt. Jeg kjøpte en med MD21B, den raste... Har satt i en TMD40 nå. Om det er den til 120.000 du sikler på så er det svært billig, men motor høres ikke bra ut. Uansett så er den båten svært billig og du burde kunne finne en grei motor til den. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
spiir Svart 1.Desember.2010 Del på Facebook Svart 1.Desember.2010 Jeg har en MD21A(?) i seilbåten jeg kjøpte i sommer. Motoren hadde stått i 3 år når jeg startet den. Motoren går "fint den".. Tåkelegger halve hurum den første 1/2-timen, og svetter godt. Svettingen begynner jeg å få kontroll på ved å skifte pakninger. Har bestemt meg at den skal få leve videre da den går fint. Jeg har jo en seilbåt så ideelt sett så skal jeg jo bare bruke den inn til brygge... ja jeg er optimist... ) Men planen er at motoren skal få forpleining nå i vinter... Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 1.Desember.2010 Del på Facebook Svart 1.Desember.2010 Polarn : Jeg kjøpte en med MD21B, den raste... Litt utenom dette, men hva mener du med utrykket: raste. Denne utrykksformen forbinder jeg med en motor som raser ut i ukontrollert høyt turtall og som ikke stopper selv om du prøver med stoppen eller gassen av. Vi hadde en her på baatplassen som opplevde dette med en perkins. Det ser jo ut til at dette kan skje, så hvis dette også var tilfelle med din, tenker jeg at jeg lager en strupeinnretning ved luftfilteret som kan stanse galskapen hvis den skulle finne på noe slikt.Derfor skulle det vært kjekt og vite om den raste eller rett og slett bare stoppet. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 1.Desember.2010 Del på Facebook Svart 1.Desember.2010 Var nok litt feil valg av ord fra min side gitt.Har lest om den perkinsen som raste. Jeg fikk rådehavari som følge av lekk vannpumpe. Motor mulig å redde, men jeg gadd ikke da jeg hadde lyst på større motor i utgangspunktet. Så slik ut under toppdeksel på MD21B etter vanninntak Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
hegra Svart 1.Desember.2010 Del på Facebook Svart 1.Desember.2010 Takk for svaret Polarn. Jeg begynte å lure på om det nesten var dagligdags at motorer raste ut slik perkinsen gjorde. Ble litt beroliget nå, men selvsagt trist det som skjedde med din også. Sitér dette innlegget Link to post
milo Svart 1.Desember.2010 Del på Facebook Svart 1.Desember.2010 http://crommarine.bai.se/ Ser at noen skriver at det er vanskelig å få tak i deler til denne motoren. Crommarine i broderlandet har mye til denne og andre motorer. Det kan være lurt å sjekke eksosmanifoilen på denne motoren, er den rustet sund, kommer det saltvann som vil ligge inn mot alutoppen og eire hull i den! egen erfaring. se min tråd om samme motor. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.