Jump to content

forbedre vhf og ais dekning?

Ulv I

Recommended Posts

Hei, i dag har jeg en liten gummipisk til ais'en og vhf'en har jeg en tynn 90cm glassfiber antenne, men jeg merker at ais'en faller raskt ut så jeg ønsker og forbedre dekningen,

Vil jeg kunne bruke et par 100cm tykk glassfiber antenner i stedenfor de jeg har i dag?

f.eks denne? http://maritim.no/product.aspx?id=23504&groupkey=006002130

antennene er montert på toppen av targabøylen og peker rett opp ja.

vil det gi merkbart forbedring tror dere? er det verdt å bruke 1200 på innen sommeren?

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

hei quantum, takk for sist ja, regner med at vi sees bla.annet på ais'en og over ei kald cola til sommeren langs kysten :-)

regner med at jeg skal klare å spare opp litt av sykepengene frem mot sommeren og få byttet ut antennene.

jeg er 100% sikker på at det blir båtliv på oss til sommeren.

ais splitter nei, det blir bare enda en modul som kan feile og det gjelder å redusere antall points of failure ombord ;)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

En fintunet antenne for AIS-frekvensen er jo greit nok, men frekvensen er så nært opp mot det området en "vanlig" VHF-antenne dekker at forbedringen er minimal. Her er det ikke snakk om å ligge midt i Skagerrak og å se båter på havnen i Stavern feks. Det rekker godt nok å se båter som er på kollisjonskurs med deg i tåken noen nautiske mil unna.

Jeg har selv to Glomex "vanlige" VHF-antenner, en for VHF'n og en for AIS-mottakeren. Og for å slippe å ha alt for mange antenner strittende, satte jeg et BNC T-ledd inn på antennekabelen fra antenne til AIS-mottaker. Der koblet jeg på en antennekabel til FM kringkastingsmottakeren. Så sparte jeg i hvert fall en antenne på taket. Og ikke merket jeg noen redusert rekkevidde på AIS-mottaket av den grunn. En VHF-antenne er ikke helt ideell for FM-radioen, men mer enn god nok når den står fritt montert.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

AIS bruker jo VHF-kanalene 87 og 88 så det kan jo ikke være nødvendig med spesialantenne. Som Lars H er inne på så kan det bare være marginale fordeler med det. Jeg hadde i alle fall ikke stusset et sekund på å bruke en standard VHF-antenne til AIS.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Ja, en VHF-antenne på 90-100cm rekker lengre enn den 30cm lange AIS-antennen. Ellers har det ingen betydning for rekkevidden om antennen er i form av en tynn stålpisk eller en klumpete fingertykk glassfiberstokk. Og en antenne med totallengde 100cm er ikke bedre enn en antenne med totallengde på 90cm. Begge er beregnet for VHF, og den aktive lengden utenom fotdelen er den samme i begge typene. En fordel med en tynn stålpisk er dersom du skal under en lav bro: Da bøyer stålpisken seg ned, mens klassfibertømmerstokken knekker! Og litt mer diskret er også stålpisken.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...