Jump to content

Vurderer båt med 2x VP Aqad 31A/290, spes. ting jeg bør sjekke?

Vegardlw

Recommended Posts

Denne kombinasjonen er stort sett bra, men hvis du kommer til kan du sjekke etter aksialslakk i turboen og om det er mye våte og klumpete rester i eksosen.

Tørre pulverlignende rester i eksosen er vanlig mens våte tykke klumper ofte kommer fra høyt oljeforbruk. Det kan være vanskelig å sjekke dette uten å demontere noe.

Eller er det vel ikke så mye å få gjort annet å høre på hvordan den går og hvis det er mulig prøve båten på vannet.

Hør om toppene har vært etterstrammet, da dette bør gjøres fra tid til annen på de motorene. Ellers er de kjent for å være svært gode motorer.

Ta med en stor skrutrekker og ta opp peilepinnen på drevene, sjekk om det er nok olje, og at den ser bra ut. Hvit olje tyder på vann i oljen.

Sjekk belger og anoder osv. Dette gir ofte en pekepinn på om servicene overholdes.

Sjekk trim sylindre for lekkasjer. Det hender disse lekker og de er ikke alltid like festlige å få av på 290 drevene. Trim drevet opp og kjenn på stempelstengene om det ligger igjen olje på disse.

Dra drevet side til side og kjenn etter slakk, det skal være litt, men ikke flere centimeter, men det hender at det er litt slakk i styringen på eldre båter, og det er normalt ikke noe problem så lenge det ikke er for mye.

Dra drevet opp og ned når det er tiltet helt opp og kjenn etter slakk i innfestningen, det hender festet til hjelmen ruster og blir slakt.

Dra propellen eller propellakselen opp/ned og side til side og kjenn etter slakk, det skal ikke være noe.

Snurr rundt propellen når båten står i fri, det skal være litt motstand, men det skal ikke være ujevnheter, du kjenner om det "kniper" litt, dette skyldes hakk i gearene og er relativt kostbart og reparere.

Når det kommer til båten sier gjerne utseende mye. En godt vedlikeholdt båt er som regel i god stand, og dersom skrog, interiør osv. ser bra ut i forhold til alderen så er det gjerne det.

Det er sikkert mye annet som kan sjekkes, men kommer ikke på mer i farten. Se på helheten, og ser det bra ut så er det gjerne det, men sjekk at ting fungerer som det skal med motor/drev, så er sjansen mindre for å få seg noen overraskelser, men noe er det alltid med en eldre båt.

Sjekk for sikkerhets skyld at drevene går hver sin vei :eek: men dette er i såfall bare å bytte retning på girvelgeren i drevet,

Redigert av adeneo (see edit history)
  • 2 uker senere...

Det er flere medisiner på markedet, men de er ofte bare av midlertidig varighet. ( heldigvis!)

En kur går ut på å kjøpe ny og større båt...det hjelper i ca ett til to år..

Alternativet er å rubbe/ cleane skroget, overbygg og alt som er av gelcoat for hånd, alene. Deretter pollere skroget, overbygg og alt som finnes av gelcoat i hele båten.. for hånd...helt alene. Så til nest sist, waxe skroget, overbygg og alt som er av gelcoat inni.. for hånd.. mutters alene. Og til sist waxe alt en gang til...for hånd..aldeles mutters alene. Da sverger du på at du aldri aldri aldri, og i den rekkefølgen, skal ha større båt.. inntil du en dag roter deg borti en skummel nettside som heter finn.no.

Siste alternativ: aldri se på båter på finn.no om vinteren, våren, sommeren eller høsten.

Nå som det er blitt 31 fot så får jeg for guds skyld håpe at trefotsjuka holder seg borte mer enn 1 år eller to. Det begynner jo å gå en betydelig stabel med høvdinger til dette båtlivet. Og her i Narvik sliter jeg med bryggeplass når man kommer over 30 fot. Men det er vel fortsatt ikke umulig å ordne seg bryggeplass til en 35 foter.

Heldigvis, etter mye mobbing, har jeg lært meg at jeg ikke skal påstå at det ikke blir større båt på mange år. :thumbsup:

gikk fra 19 til 31 fot sjøl for 2 år siden.selv om det selvfølgelig hadde vært kjekt med større båt, så er 31 fot langt på vei nok når det er 2 sittegrupper hvor hver av de har plass til 6-7 personer, sengeplass til 6, bysse inne og koking ute, to kjøleskap, dass og 2 dusjer. en større båt har ikke nødvenigvis noe mere fasiliteter, men det er bare lengre avstander mellom dem.

gratulerer med båt.

Heldigvis har pappa en 28 foter som jeg har brukt ganske mye de siste årene. Ellers hadde jeg nok ikke turd å ta et så stort skritt oppover. Det følger liksom en del mere med av både vedlikehold og betjening når båtene blir større. Håper den nye båten kan forlenge båtsesongen litt her oppe i nord, og kanskje jeg slipper å fryse så mye på fingrene på tidlige vårturer og sene høstturer.

Men med tanke på dusj. Er dette noe dere bruker ofte? Vi har brukt Dusjanleggene i gjestehavner rundt i området, noe som har fungert perfekt. Er det verdt å ta jobben med å innstallere dusj, eller skal jeg fortsette med "gjestedusjingen" min? Jeg har plass nok til dusj i aktercabinen der det allerede er en vask. Men er det verdt bryet?

tja, om man trives med å bruke gjestehavnfasilitetene så er det fint det. Når jeg/vi er på turer med overnattinger eller lange dagsturer med dykking og bading så er det unektelig godt med en dusj i egen båt, enten bak på badeplattformen eller på badet. og da blir det dusjing hver dag. godt å være selvhjulpen. Men så går det jo mere vann... I og med at dette er fasiliteter som var i båten da den var ny, så er jo vanntank proposjonert for det.

Har igrunn ikke lest/ hørt om så mange som ettermonterer dusj inne i båten. Det er jo unektelig litt arbeid å lage til det med lensepumpe og at alt som er rundt dusjen blir vått og må tåle vann.. ellers er det vel bare å skifte ut vannkranen i vasken med en ny type med integrert dusjhode med slange.

hva slags båt er det du kjøpte?

Denne: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=25051054

Er selvfølgelig litt jobb å ettermontere dusj, men ikke mer enn at det lar seg gjøre. Er et Stort "lasterom" under førerposisjon så en større vanntank er ikke noe problem, eneste er jo den ekstra vekta dette medfører. Men tror ikke det heller skal bli et stort problem ettersom vi aldri drar på langtur med fullt av passasjerer ombord. og den dagen vi har fult av passasjerer ombord trengervi ikke dusj. Dessuten er det vel ikke 100kg vann som vil gjøre utslaget.

Bekymringen min går mere på hvordan det teknisk løser seg, Men det må vel finnes noe som går å bruke på områder der det i dag er skai. På slette flater vil jo våtromsplater gjøre susen. Alternativet er jo å rive skaien inn til glassfiber og så smøre topcoat, men da vil je jo miste isolasjonen på det området. Måligens Litex plater vil gjøre nytten for så å sette de inn med glassfiber/topcoat.

Kanskje noen har tips å komme med her

Tusen takk for gode tips. De var til stor hjelp da jeg var å inspiserte båten, og det endte med båtkjøp. Håper nå snart de finner en permanent kur for 3 fotsjuka...

Bare hyggelig, gratulerer med ny båt!

HappyBDay1.gif

Bekymringen min går mere på hvordan det teknisk løser seg, Men det må vel finnes noe som går å bruke på områder der det i dag er skai. På slette flater vil jo våtromsplater gjøre susen. Alternativet er jo å rive skaien inn til glassfiber og så smøre topcoat, men da vil je jo miste isolasjonen på det området. Måligens Litex plater vil gjøre nytten for så å sette de inn med glassfiber/topcoat.

Det finnes noen tråder her på båtplassen om dusj, prøv søkeknappen øverst høyre så finner du litt info, og jeg ser du allerede har laget en ny tråd om emnet, så får da sikkert noen svar der også.

Jeg skal se mer på saken i januar/februar. Får ikke båten hjem før i midten av januar så da blir det lettere å planlegge dette. Må liksom komme meg ombord og se hvilke løsninger som er mulige og praktiske.

Takker for gratulasjonen, nå er det bare å tvinne tommeltotter til våren kommer så vi kan bruke den skikkelig. Gleder meg til april nå.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...