Jump to content

Lekk vanntank


atr72

Recommended Posts

  • 1 måned senere...

Hej

 

Har en vanntank som begynnte lekke her på eftersäsongen

 

vannet rinner ut i kjölsvinet......

 

Tanken er rustfri, ligger ordentligt fastplastad i kjölsvinet

 

förmodligen en svets-fog som öppnat seg!

 

Min ide er nu att gå ner genom mannlukken o dra en 'silikon/sika'-streng på insidan

tanken på de stellen der det er svetsat!

 

Vilken typ av Sika / Silikon skall jag använda, finns det livsmedelskvalitet på dessa fugmasser?

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Lyfter fram denne igjen med hopp om o få litt assistans........

 

mannluckan er ca 20*20cm då kommer jag ned i mittensektionen ett skvalpskott

föröver o ett skvalpskott akteröver för att ta meg fram til gavlarna........

(skvalpskotten måste sågas opp allternativt borras.......

 

denne vegen vill jag helst gå..........

 

att öppna nye mannlukker fra toppen vållar större problem då måste jag

såga nya inspeksjonslukker i durken, det vill jag helst slippa!

 

mitt första försök blir o  täta tanken  med Sikaflex om nu dette er rett material

 

fester Sika på rostfritt ?? :smash:

 

finnes Sika i livsmedelskvalitet  dvs ikke ger ifra seg några farliga emnen...... :puke:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Silicon som benyttes til akvarier burde gjøre susen.

 

 

ja det var just akvarier jag tenkte på dessa limes ihop med silikon o glas,

 

jag har förmodligen fått en 'bitteliten' spricka i en svetsfog så lite fugmasse fra insidan

borde var tillräckligt........

 

har ingen lust att lyfta ut halva inredningen i båten för att plocka opp tanken o få den

svetsad!  Om det går att undvika... :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Hva med å legge frem spørsmålet for Sika?

Sika Norge finner du her: http://www.sika.no

Med generell e-post: sika@sika.no

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror nok jeg personlig, slik andre har hintet, ville vurdert å bruke Araldit eller lignende.

Gjøre skikkelig rent og stryke en hulkil over mulige lekkasjeområder og deretter varme opp med varmepistol hvis mulig. Aralditen blir da veldig tyntflytende før den bråherder.

 

Ellers vil jeg bemerke at i Arvika, ulikt Orust, skrus vanntanken fast med bolter slik at den kan løftes ut :wink:.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Hadde samme problem på en ståltank for noen år siden. Løsningen ble å bruke Araldit Standard. Som det er nevnt blir Araldit svært tynn når den varmes, og det må den for å bli sterk nok.

 

Jeg klippet en tynn stålplate som dekket godt over sprekken og bøyde den til best mulig passform. Dette ble gjort for at limet ikke skulle renne bort under oppvarmingen, samtidig som det styrker reparasjonen. Platen ble holdt på plass med pinner under herdingen.

 

Ved oppvarmingen ønsket jeg ikke å bruke gass, derfor fann jeg noen stener som jeg varmet med gass (propan) som ble lagt på et trestykke nesten inntil skadestedet. Antar at temperaturen ble ca 80 gr C. Med min varmepistol ble det ikke varmt nok, testet det før limingen.

 

Resultat? Tanken ble tett og holdt så lenge jeg hadde den ca 3 år.

Link to post
Share on other sites

Senaste Nytt

 

har snakket med Varvet - resultat en gubbe kommer ner o inspekterer på plass!  :eek:

 

er det en liten spricka så kan det gå att svetsa fra insidan! Om man kan lokalisere

den!

 

Har börjat lossa skvalpskottet fra vinkeljärnen som håller det!

 

 

Spm til Geir,Krapyl el Nemo (ni rekommenderer alla Epoxy eller Araldit vilket vel

oxo er en epoxy? blir ikke dette veldi hårt när det härdat så att risken er stor

at det sprikker  eller losser fra det rustfrie...????

 

skall man 'beta' (/behandla) den rustfrie plåten för att det skall feste bedre?

 

återkommer när jag vet mer, begynner iallafall med en gavel letar efter sprekken

åtgärdar...fyller med vann o tester...har jag tur så er det den gaveln annars

får prosedyren opprepes på den andre!

 

( o sist till Krapyl jag tror dom skruvar fast tankarna idag på Najadvarvet, men det

er ikke der problemet ligger...det er allt som er byggt oppe på ovansidan....en del

av pentryt går ut över tanken!)  

 

o takk Lars för sika-linkarna!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jeg tror, synser er det vel det heter i disse tider, at dersom det slipes og avfettes, så sitter Araldit. Riktig nok blir den hard, men ikke så hard som syrefast vil jeg tro/synse.

 

Jeg hadde engang en Skruzuki tohjuling av den typen som kun var helgekjørt fordi man brukte resten av uken til å skru på den. Der var tanken lappet med Araldit.

 

Jo, jeg tror absolutt at Najad fester tanker skikkelig. Det jeg mistenker gjengen i Arvika for å gjøre, er å feste (bolte) tankene til innerlineren før den settes i båten, så de er alldeles ikke lette å få ut de heller.

 

Selvfølgelig, kan du få det sveiset er jo ingen ting bedre en det, bare du ikke setter fyr på båten din.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Gunga.

 

Araldit er en type epoxy som har gode limegenskaper.

 

På esken finnes en tabell over herdetid og styrke etter hvilken temperatur du bruker når den herdes.

Man må bruke varme ved liming av stål ellers oppnår man ikke nok styrke. Man må også legge en plate over skaden, den bør være noe større enn hullet/sprekken. Dersom det er en sprekk bruker man å bore et lite hull i endene på sprekkenfor å stoppe utvidelse. Tror mer på sprekk i en sveis og da er det ikke samme fare for utvidelse av sprekken.

 

Før liming må stålet pusses og gjøres rent. Bruk rikelig med lim, den synker ikke under herding, men blir tynn slik at du må ha et lite trykk på platen under herdingen.

 

Dersom du er usikker ta gjerne en prøveliming med to små stålplater og se resultatet.

 

Håper du får tettet lekkasjen.

Link to post
Share on other sites

Hej Nemo o Krapyl !

 

Kom akk hjem fra båten, har skurit bort skvalpskottet med en liten vinkelslip, så jag kommit

fram  till  gaveln og förbindelseröret til den förliga tanken!

har vasket rent (maskindiskmedel!) o sen så fyllde jag opp tanken maks..... åker ut imorgon

eller övermorgon för att se på vilken nivå sprickan er!

 

sen hur den skall lages, så lurer jag lite på om jag skall anvende en kombinasjon

eran metod med oppvärmning o aralidit så att epoxyn flyter in i sprickan o sen

en Sikaflex sträng över allt.........

 

Hade otrolig tur idag...........när jag ringde Sika... :yesnod:

 

jag ringde till Sika som har huvudkontor i Stockholm, dom kopplade meg til en tekniker/

försäljare

-jag begynner o förklara problemet så der grundligt som man behöver göra ner man

har med 'ikke båtfolk' o göre.........

 

då säger killen jag har en Fantasi 37, vet exakt vad du menar.... :eek:

har varit med om o lagat flera tankar förrut...... dom behöver ikke svetsas....

så her gör du

 

1  Vaska rundligt tanken......

 

2 'slipa'/rena  hjörnen invendigt med en 'scotch brite'   sådan der gul/grön disktrase

 

3 vaske med aceton / alternativt Sika Cleaner 205

 

4 Prime med Sika 204  alt  206 G+T

 

5 Sikaflex  11FC

 

alla manualer o produktbeskrivningar ligger på vår hemsida

 

Garanterar att det blir tett........

 

her er mitt mobilnummer....ring gärna igen om du lurar på något......

 

Ibland har man tur.......därför lurar jag nu på att göra eran metod innerst o så legger

jag sika över..........'hengslen o livrem'    :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Garanterar att det blir tett........

 

her er mitt mobilnummer....ring gärna igen om du lurar på något......

 

Ibland har man tur.......därför lurar jag nu på att göra eran metod innerst o så legger

jag sika över..........'hengslen o livrem'    :smiley:

Hei Gunga Din.

Tror jeg hadde gått for varianten med bare sikaflex. Denne er fleksibel og tar opp det som måtte komme av vibreringer og støt.

Legger du noe "hardt" under sikaflexen, og denne skulle løsne, da er problemet der igjen.

 

Du har mobilnummeret hans og han sa Garanterar att det blir tett........ :lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...