Regina III Svart 5.Desember.2010 Del på Facebook Svart 5.Desember.2010 Takk skal du ha, Nonsens. Jeg skulle akkurat til å lete fram bilde av denne båten da jeg så at du allerede hadde lagt det ut. Jeg tror nok at de båttypene som kommer til å forsvinne er de som blir for dyre i drift. Det koster å flytte på mye vann, det koster å lage store bølger. En annen måte å måle driftskostnad er faktisk å måle bølgehøyde bak egen båt. Det som blir igjen er seilbåter (selvfølgelig, vinddrift), deplasementbåter og planende motorbåter for de som foretrekker å komme langt på kort tid. Back to the future: Erfaringene med disse båtene, Dashew Offshore design er overbevisende og også logisk: Lang: lang vannlinje gir høy deplasementfart. Smal: å flytte lite vann gir god driftsøkonomi. Spiss: Går gjennom bølgene og ikke så mye opp og ned. Førerplass og salong ligger langt bak og lavt, seilbåtfolk vet noe om hva det betyr for komfort i mye sjø. Men her har salongen full utsikt, ikke nede og innelukket som i en seilbåt. Det er vel mye av grunnen til at en ser så mange seilbåtfolk sitter ute selv om det er regnvær og surt. Sikkert sunt, det skal dere ha! Den eneste ulempen som blir igjen er rulling i sidesjø. Men akkurat det er enkelt å løse. Gode aktive stabilisatorer gir ikke store merprisen hvis de integreres i nybygget. Jeg kan bevitne hva det betyr for komfort undervis å ha en båt som ikke ruller. At ikke flere båter her hjemme er utstyrt med stabilisator skyldes nok mer vane enn kostnad. I USA er det snart standard på deplasementbåter. Sitér dette innlegget Link to post
Nøttlending Svart 5.Desember.2010 Del på Facebook Svart 5.Desember.2010 tror du ligger på Fjærholmen Amtigo??? båten din er meget flott syns jeg sel om jeg er helbarka Grand Banks fan så er neptunen din meget velholdt og i god stand må jeg si!!! Takk for det Båt1. Fortsatt står det igjen mindre kosmetisk arbeid utvendig, og innvendig var utgangspunktet veldig bra. Drømmen vår var også GB, men vi følte vi fikk en god del mer/nyere båt for pengene, i tillegg til at vi falt for en mer praktisk innredning og plassutnyttelse. men det er ingen tvil om at ingen slår linjene til GB! GB 42 Europa står på ønskelisten til jul :) Du får bare stikke innom hvis du er forbi Båt1! Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 5.Desember.2010 Del på Facebook Svart 5.Desember.2010 bor du i båten Amitigo??? ser det er stadig lys på når jeg er på Fjærholmen for å sjekke jolla til en venn av meg skal stikke innom jeg, blir vel muligens en Nordhavn eller en litt større GB på meg neste gang, vurderer å flytte ut i båt og da trenger man litt mere plass enn i Scanden min Sitér dette innlegget Link to post
millisivert Svart 5.Desember.2010 Del på Facebook Svart 5.Desember.2010 [...]Gode aktive stabilisatorer gir ikke store merprisen hvis de integreres i nybygget. Jeg kan bevitne hva det betyr for komfort undervis å ha en båt som ikke ruller. At ikke flere båter her hjemme er utstyrt med stabilisator skyldes nok mer vane enn kostnad. I USA er det snart standard på deplasementbåter. Det skyldes nok og alderen på fritidsbåtflåten. En fritidsbåt varer fort i 100 år, vi er jo enda ikke kvitt Colin-Archer'ene og glassfiberbåter fra 60-70 tallet viser ingen tegn fra å forsvinne fra markedet med det første. Måten vi brker båter på her oppe i den nærmest tidevannsfrie Sakgerrakk kysten legger og noen begrensninger på hva som er hensiktsmessig. Diverse finner og foiler kan vi nesten bare glemme om du har for vane å fortøye longsides rett mot granitten i din favoritt uthavn. Om energi er for dyrt til "vanlige båter" kan vi nok også glemme rullstabilisatorer basert på vekter/lodd som flyttes rundt. Da står vi igjen med sylfersk teknologi som Rudder roll stabilisation, som det nok er noen år til vi ser i særlig grad på fritidsbåter. Særlig når man ser hvor lite entusiastiske fritidsskippere er til elektronisk styring i kritiske komponenter. Når man er såpass skeptisk som mange båtplassenbrukere er til f.eks elektronisk styrte Volvo Penta'er, så er det nok en stund til de samme folkene godtar att det sitter en datamaskin mellom rattet og rorbladet. Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 5.Desember.2010 Del på Facebook Svart 5.Desember.2010 når er det du begjynte å bli aktiv Sivert??? Sitér dette innlegget Link to post
Nøttlending Svart 5.Desember.2010 Del på Facebook Svart 5.Desember.2010 bor du i båten Amitigo??? ser det er stadig lys på når jeg er på Fjærholmen for å sjekke jolla til en venn av meg skal stikke innom jeg, blir vel muligens en Nordhavn eller en litt større GB på meg neste gang, vurderer å flytte ut i båt og da trenger man litt mere plass enn i Scanden min Nei, bor ikke i båten - bare nesten! hehe Lyset du har sett er et par lampetter som alltid står på. Litt hyggeligere å komme i båten når det er lys på også er det veldig lett å se at landstrømmen fungerer! :) Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 5.Desember.2010 Del på Facebook Svart 5.Desember.2010 det er sant Amtigo jeg kommer innom jeg vettu Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 6.Desember.2010 Del på Facebook Svart 6.Desember.2010 det er typisk for seilbåtfolket at de må nå ha enorme komplekser da ikke kan la motorbåtfolket få diskutere hvilken motorbåt de kunne tenke seg, uten at de kommer med en masse svada om hor mye bedre seilbåter er. Personkarakteristikkene taler vel for seg. Spørsmålet var om små trawlere er framtidas båt. Det tror jeg ikke. Range er her Nigel Irens 12 m. lange Rangeboat. Tradisjonell langsmal halvplaner. Bavaria er en BMB 32. Ilan er Nigel Irens 21 m. lange Ilan Voyager. En trimaran uten spor av seil om noen skulle få spasmer. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 6.Desember.2010 Del på Facebook Svart 6.Desember.2010 (redigert) Etterhvert som Trawler-formen slår ann, er det på tide å bytte ut skjærgårdsjeepen.... 25' fra Ynot Yachts Bærre lekkert Når det er sagt, finnes det ikke "trawlere" med katamaranskrog i 30-40' klassen? Bør jo være lettdrevne, billige i drift og med god plass. Hva er eventuelt ulempen med disse utover behovet for breiere båser? Redigert 6.Desember.2010 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Mariell Svart 6.Desember.2010 Del på Facebook Svart 6.Desember.2010 Når det er sagt, finnes det ikke "trawlere" med katamaranskrog i 30-40' klassen? Bør jo være lettdrevne, billige i drift og med god plass. Hva er eventuelt ulempen med disse utover behovet for breiere båser? Eneste ulempen er at det ikke er noen Trawler Katamaran "trawler", har ingen ting med Trawler å gjøre. Er vel litt usikker på om disse halplanerene, egentlig er en Trawler også. Selv om produsentene kaller dem det. Trawlere er i mine øyne, deplasmentsbåter. De mest konservative, sier også at Marine traderen min, heller ikke er noen Trawler. Men en Trader. Siden den er flush aft. og derfor ingen mulighet får å gå rundt hele dekket. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
rover Svart 6.Desember.2010 Del på Facebook Svart 6.Desember.2010 Nei! Det finnes ikke "trawlere" med katamaranskrog. Trawlere er og blir en fritidsbåt bygd på skroget til en saktegående amerikansk fiskebåt. Riktignok er de fleste bygd i østen, men uansett. Alle andre båter som kalles trawlere er og blir en slags bastard. Trawler som går 20 knop er en halv eller helplaner som kanskje ser ut som en trawler over vannet. "Ekte" trawlere ser ut som en sjark under, og oppfører seg deretter. Til dere som lurer på sjøegenskapene, spør en sjarkfisker! Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 6.Desember.2010 Del på Facebook Svart 6.Desember.2010 Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 6.Desember.2010 Del på Facebook Svart 6.Desember.2010 Den ser ut som større enn 30-40', men jeg likte stilen. Samme hva den kalles Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Lars H. Svart 6.Desember.2010 Del på Facebook Svart 6.Desember.2010 Den der Mulligan, blir nok helt sikkert fremtidens folkebåt for hvermandsen enten han er bokholder, butikkmedarbeider eller sivilingeniør! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
adeneo Svart 6.Desember.2010 Del på Facebook Svart 6.Desember.2010 Nei! Det finnes ikke "trawlere" med katamaranskrog. Trawlere er og blir en fritidsbåt bygd på skroget til en saktegående amerikansk fiskebåt. Nja, det kommer vel an på hvordan man ser på det. En "trawler" er per definisjon ett fartøy som er konstruert for å operere en trål, altså fiskebåter som har trålingsutstyr montert. Når man for 40-50 år siden valgte å gi fritidsbåter med ett spesielt utseende navnet trawler var det fordi de var løselig basert på fiskebåtene som gikk i hardt vær i nordsjøen, ikke i USA. Kadey-Krogen har omtrent samme svar på dette, og skriver følgende : Recreational trawlers are bluewater-capable yachts closely linked in naval design to the historic fishing trawlers of the North Sea. Det gjør i utgangspunktet at katogerien "trawler" ikke er definert spesielt godt. I begynnelsen dreide det seg om båter med deplasement skrog og ett pilothouse som gjerne var intrukket på sidene med gangvei rundt hele, ofte også med en såkalt portugisisk bro. Etterhvert som markedet har øket har flere produsenter begynt å kalle både det ene og det andre for trawler, og enkelte motorkatamaraner markedsføres som trawlere, det samme gjør mange motorbåter med pilothouse av forskjellige typer, forskjellige skrog osv. Ettersom ingen av disse båtene er utstyrt med trål så er de heller ikke en trawler, slik at hele navnet "trawler" er misvisende, og kan i utgangspunktet brukes på nesten hva som helst. Dette markedsføres blant annet som en katamaran trawler __________________________________________________________________Mens denne har det passende navnet TrawlerCat !!! Det er slik jeg har forstått det, hvis noen andre har en annen mening om dette så hadde det vært interessant å lese om, da definisjonen av en trawler for fritidsbruk fortsatt er litt uklar for meg! Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 6.Desember.2010 Del på Facebook Svart 6.Desember.2010 Ja, for hvor er trålen, liksom....... Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 6.Desember.2010 Del på Facebook Svart 6.Desember.2010 Små trålere, framtidas båt? Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 6.Desember.2010 Del på Facebook Svart 6.Desember.2010 Fountaine Pajot har jo en "trawler" også! Ligger på Aker brygge Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 6.Desember.2010 Del på Facebook Svart 6.Desember.2010 (redigert) Den aller første Grand Banks trawlern ble bygd i 1962 og finnes etter hva jeg har hørt som ombygd dykkerbåt i nabolandet Sverige. Båten het Spray og var en 36 foter. Skroget ligner mye på den 36 foteren jeg har i dag. Under vannlinjen er de tilnærmet fiskebåtene i den nordlige delen av Amerika. Jeg er ikke spesiellt god i engelsk men de skriver i en ganske tidlig brosjyre jeg har fått tak i: The Grand Banks hull, inspired by rugged worksboats, has proven over time to offer the cruiser the best og both worlds: the stability of most displacement hull designs with nearly the speed of planing hull. It`s no wonder this classic design has been so succsessful over the years. Redigert 6.Desember.2010 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
adeneo Svart 6.Desember.2010 Del på Facebook Svart 6.Desember.2010 (redigert) Jeg inbiller meg at Spray befinner seg ett eller annet sted på Great Lakes i USA, men må søke litt å se hva jeg finner. Edit: Var nære på, Spray ble solgt i 2009 og er nå i Maine i USA etter å ha tilbrakt 4 tiår i Great Lakes systemet. Båten er for tiden under oppussing. Mer om Spray kan leses her og her! Redigert 6.Desember.2010 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 6.Desember.2010 Del på Facebook Svart 6.Desember.2010 (redigert) Under vannlinjen er de tilnærmet fiskebåtene i den nordlige delen av Amerika. ...de skriver i en ganske tidlig brosjyre jeg har fått tak i: The Grand Banks hull, inspired by rugged worksboats, has proven over time to offer the cruiser the best og both worlds: the stability of most displacement hull designs with nearly the speed of planing hull. It`s no wonder this classic design has been so succsessful over the years. Dette stemmer nok, og jeg har sett den sammenligningen med "workboats" flere steder, noe som tyder på at de er basert på trålere, derav navnet. Trålere kom i bruk på 1600 tallet, og het da doggere etter det nederlandske ordet dogger, som betyr "en båt som drar en trål/line". Båtene ble raskt adoptert av engelskmenn og skandinaver ettersom de var ypperlige til fiske i nordsjøen, og ble siden utviklet videre av disse. I begynnelsen var doggere basert på ketcher, men etterhvert som dampmaskiner ble montert, og ketchene ble større, ble båtene omdøpt til trawlere, derav navnet. Etterhvert spredde de store fiskenasjonene seg utover, og fiske med trålere i andre områder ble også mer populært, da særlig av europeiske fiskere som fisket med trål utenfor Novia Scotia og Newfoundland, som på begynnelsen av 1900 tallet var ett av verdens mest fiskerike områder. Grand Banks ligger på utsiden av Newfoundland og var i gamle dager kjent som ett svært populært område for europeiske trålere som kom for å fiske i det fiskerike området. Båten Grand Banks er oppkalt etter området med samme navnet utenfor Newfoundland. Newfoundland og Labarador er forøvrig en provins i Canada, og er kanskje bedre kjent som Vinland, stedet hvor Leiv Eiriksson gikk i land i år 1000 og forsøkte å bosette seg. Dagens historieleksjon Redigert 6.Desember.2010 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Manzon Svart 6.Desember.2010 Del på Facebook Svart 6.Desember.2010 Dagens historieleksjon Imponerende. Liker historie leksjoner, spesielt maritim historie. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 7.Desember.2010 Del på Facebook Svart 7.Desember.2010 Fint å se at Spray fortsatt flyter. Den ble ferdigstillt fra fabrikken i 1963. Ut fra bildet ser den virkelig velholdt ut. Jeg skal senere scanne å legge ut noen gamle GB brosjyrer. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
avmønstret5 Svart 7.Desember.2010 Del på Facebook Svart 7.Desember.2010 Å "travle" er også et begrep i det nordnorske ordforråd. Det menes skøyter som tråler med rundfisk-, reke- eller flyndretrål. Forøvrig imponert av Adeneos historieforelesning. Sitér dette innlegget Link to post
Havgap Svart 7.Desember.2010 Del på Facebook Svart 7.Desember.2010 (redigert) Det er kanskje ikke akkurat trawler, men da jeg så overskriften for tråden her, tenkte jeg på Rhea-båtene, se http://www.nrk.no/programmer/tv/autofil/1.446891 de er mest kjent her hjemme for ganske små båter, men jeg ser at de har hele registeret: http://www.rhea-marine.fr/accueil/index.html - så da er det bare å sjekke innholdet av sparegrisen.. Redigert 7.Desember.2010 av Havgap (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.