Jump to content

Seilbåt vikeplikt


Windy37GM

Recommended Posts

Fra sjøveisreglene:

 

Regel 12. Seilfartøy

a) Når to seilfartøy nærmer seg hverandre slik at det kan oppstå fare for sammenstøt, skal det ene av dem holde av veien for det andre etter følgende regler:

 

(i) Når hvert fartøy seiler med vinden inn på forskjellig side, skal det fartøy som har vinden inn om babord, holde av veien for det andre.

 

mvh

 

Fred T.

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

Hej Skarpnes

 

lika bra att du får med deg ytterligare två regler;

 

(ii) Når begge fartøy seiler med vinden inn på samme side, skal det fartøy som er til lovart, holde av veien for det som er i le.

 

(Den båt som ligger närmast vinden väjer eftersom han har lättast, han har fri vind, inget

som stör honom)

 

 

(iii) Hvis et fartøy som seiler med vinden inn om babord ser et fartøy til lovart og ikke med sikkerhet kan avgjøre om det andre fartøy har vinden inn om babord eller om styrbord, skal det holde av veien for det andre.

 

(dette er en regel som främst kan bli aktuell nattetid, när man inte kan avgjöra hur den andre

båten har sina segel, då väjer man trots att man er 'lebåt')

 

 

 

regel (ii) kan komme på båtförerpröven  :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Et tilfelle har jeg lurt litt på. Når jeg seiler platt lens med storseilet til den ene siden, og forseilet til den andre kan jeg ikke si å ha babord eller styrbords halser. Hvem har jeg vikeplikt for da? Alle, fordi alle båter med kryssende kurs vil være lebåter i forhold til meg? Det vil jo en del tilfeller være enklere for den andre båten å loffe for å gå bak meg enn det er for meg å f.eks måtte jibbe storseilet...

 

/M

/MS

Link to post
Share on other sites

Et tilfelle har jeg lurt litt på. Når jeg seiler platt lens med storseilet til den ene siden, og forseilet til den andre kan jeg ikke si å ha babord eller styrbords halser. Hvem har jeg vikeplikt for da? Alle, fordi alle båter med kryssende kurs vil være lebåter i forhold til meg? Det vil jo en del tilfeller være enklere for den andre båten å loffe for å gå bak meg enn det er for meg å f.eks måtte jibbe storseilet...

Hvis du på lens har stor-bommen til babord, da har du retten til veien for alle seilbåter med stor-bommen til styrbord (babords halser). :crazy:
Link to post
Share on other sites

Et tilfelle har jeg lurt litt på. Når jeg seiler platt lens med storseilet til den ene siden, og forseilet til den andre kan jeg ikke si å ha babord eller styrbords halser. /M

I henhold til sjøveisreglene har man vinden inn fra motsatt side av den siden som storbommen står. Altså: har du storbommen i babord, da seiler du pr. definisjon med styrbord halser.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Noen ganger kan det gå litt i surr på om man har babord eller styrbord halser, ihvertfall for uerfarent mannskap. Fra mine optimistjolledager husker jeg følgende triks. En grønn tape på styrbord side av bommen, og en rød tape på babord. Når du ser den røde tapen har du babord halser. Du ser fort om den andre båten har seilet på samme side som deg, og hvis ikke har du vikeplikt.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...