Jump to content

Yamaha diesel


9100

Recommended Posts

Ikke helt sikker , men er ikke denne basert på en Toyota blokk?

Mener også at Yanmar bruker denne som stammemotor...?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hei !

Jeg tror ikke det er så veldig mange i Norge som har erfaring med diise motorene. Så vidt meg bekjent er en del av Yamaha sine dieselmotorer basert på Toyota motorer og kvaliteten skal være meget bra. Det er relativt lite informasjon tilgjengelig på nettet også om disse motorene. Den lokale Yamaha agenten her i Qatar har 4 modeller utstilt av Yamaha diesel inboard i butikken, men de koster skjorta og litt til selv her :cryin:.... Vurderte et par av disse til min egen båt, men slo det raskt fra meg etter at prisen ble kjent.. Yanmar er jo billige motorer sammenlignet med Yamaha diesel  :headbang:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg leste et Båtmagasinet fra 2001 i helgen, og der stod det en lang artikkel om en Windy 9900 med 2xYamaha diesel motorer som den gang gikk på Mjøsa. Jeg mener å huske at motorene var på ca. 250 hk hver. Her stod det at de var basert på Toyota blokk, og at Yanmar hadde omtrent like motorer. Dog var Yamaha ca. 30.000 kroner dyrere pr motor - men at de har høyere kvalitet. Det jeg syntes var mest interessant var at Yamaha hadde egne hekkagregat i motsetning til Yanmar som kjører Mercruiser

Link to post
Share on other sites

her er artikkelen.

http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/...aa?OpenDocument

 

Og nei - de som skrev artikkelen påstod ikke at motorene hadde lavere kvalitet. Årsaken til at de valgte Yamaha var at båten opprinnelig hadde single Yamaha levert fra Windy - og de ville ha dobbel - da ble det billigere å kjøpe en tilsvarende enn 2.

 

Her er en annen artikkel om Yamaha mot VP

http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/...99?OpenDocument

Link to post
Share on other sites

Har nylig kjøpt Alicraft 31 med Yamaha ME 420 Sti . Har lagt inn litt erfaring om motor under Alicraft i denne basen. Er på leit etter turbofabrikat og info om Boost Control systemet. :confused:

Kan desverre ikke hjelpe deg, men det må vel være mulig å finne dette ut på et vis. Det viser seg etter hvert at det faktisk er noen som har denne motor typen så vi får jo bare prøve å hjelpe hverandre/ utveksle erfaringer/tips

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Har funnet "skrytebrosjyra" litt vannskada, men det er råd å tyde. Der viser det at Variable Boost Control er eit spjeld i røret foran intercooleren, antakelig trykkstyrt fra samme sted.

Ser ut til at turbo gir meir enn motor skal ha , og at den kjører overskuddet i bypass ved høgt turtall. Gjett om den skal sjekkes? :confused:

Er du intressert i ein kopi av brosjyra eller har du den fra før?

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...
Sitter på mye info om disse samt drev.

 

Mulig du kan gi meg et tips da, jeg har en ME370, men drevet skal være likt som på dine. Jeg har oppdaget at det kommer noe sjøvann inn under motoren. I min båt er det SVÆRT liten plass og det er derfor omtrendt umulig å få innspisert i området drevplaten om det kan komme noe fra styregaffel el... Har kikket på racer og ser ikke noe der iallefall. Heller ikke sjøvannsfilter, sjøvannspumpe så jeg mistenker at det er ved drevet. Takknemlig for tips om hva som er mest sannsynlig/bør sjekkes først.

 

Ellers har min motor/drev en klirre/klakke lyd når den går helt nede på tomgang. Den er ganske markant og det er så irriterende at jeg normalt legger turtallet på 900-1000 når jeg ligger på tomgang for å få denne lyden bort. Når motorlokket er åpent er det ikke så lett å høre så det er tydelig at dette "slår" gjennom isoleringen når luka er på. Har også oppdaget at denne lyden forandre seg/forsvinner i perioder når jeg har hatt drevet helt oppe eller når motoren startes på tomgang som varm... (det siste syns jeg jo er noe rart). Yamaha Norge kunne ikke gi noe svar på dette... Vel, det har vært slik sålenge jeg har hatt båten ca 50 timer har jeg gått siden i høst og det er ikke bedre/verre enn før så jeg håper og tror at det "bare er sånn". Antar dette fort blir totalt annerledes med 6 syl versjonen... Mulig det er 4èr vibrasjonene som gir seg utslag i at ett eller annet begynner å klirre. Det ble en del bedre når jeg økte tomgangsturtall fra 700 til 800, men mer bør jeg ikke ha pga drevet iflg Yamaha Norge...

 

Vel, har du tips og teorier så er jeg interessert... Ellers er jo dette kjempegreier... Jeg har virkelig fått godfølelsen for denne motor/drev løsningen...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Hei 9100!

 

Er det deg jeg har snakket med på ribster?

Jeg har en 420 sti i en Bayliner 2555 ciera sunbridge. Jeg har skrudd en del på motoren og kan sikkert svare hvis det er noen spørsmål.

Variabel boost control er et spjeld som sitter etter turbo før intercooler, det står åpent når turbotrykket er lavt og stenges gradvis etter hvert som turbotrykket øker.

Link to post
Share on other sites

  • 10 år senere...

Hvordan er det med tilgang av deler og kunnskap til Yamaha diesel og drev i 2018?

 

Det dukker av og til opp båter på Finn med Yamaha, men jeg kjenner jeg er litt skeptisk.

Så lenge alt virker tviler jeg ikke på kvaliteten, men så var det dette med reservedeler, sink og så videre.

Hvem har kunnskap den dagen drevet trenger overhaling?

Finnes det forhandlere i Norge, eller må man stole på seg selv (og Google) når det skal gjøres noe??

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Hei,

Det er lenge siden det er skrevet noe her men tenkte jeg skulle skrive allikevel. 

Deletilgang er ingen stress. Jeg har en nettside med splitt tegninger på både motor og drev. med orginalnr. Bare plotte de rett i nettbutikken til Ravn Garasje også kommer det opp der. veldig enkelt når jeg har lært meg det systemet. 

Valberg Marineservice er stedet hvis dere lurer på noe eller skal ha service på drev. Motor er stort sett mye likt yanmar. Deler til motor kjøper man ofte på reservedelsider for bil, eurodel.no bl.a en brøkdel av prisen itf orginalt. 

 

Jeg har 2stk 420sti og hydra drev. begynner og bli ganske kjent med det meste der nå.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...
bjoris skrev On 1.5.2007 at 22.41:

har en ME370, men drevet skal være likt som på dine. Jeg har oppdaget at det kommer noe sjøvann inn under motoren. I min båt er det SVÆRT liten plass og det er derfor omtrendt umulig å få innspisert i området drevplaten om det kan komme noe fra styregaffel el... Har kikket på racer og ser ikke noe der iallefall. Heller ikke sjøvannsfilter, sjøvannspumpe så jeg mistenker at det er ved drevet. Takknemlig for tips om hva som er mest sannsynlig/bør sjekkes først.

 

Ellers har min motor/drev en klirre/klakke lyd når den går helt nede på tomgang. Den er ganske markant og det er så irriterende at jeg normalt legger turtallet på 900-1000 når jeg ligger på tomgang for å få denne lyden bort. Når motorlokket er åpent er det ikke så lett å høre så det er tydelig at dette "slår" gjennom isoleringen når luka er på.

Fant du ut av disse problemene?

Link to post
Share on other sites

LarsPetter skrev On 10.6.2020 at 19.20:

Motor er stort sett mye likt yanmar. Deler til motor kjøper man ofte på reservedelsider for bil, eurodel.no bl.a en brøkdel av prisen itf orginalt.

Her vil jeg anbefale folk å utvise forsiktighet.

Yanmar 6LP serie, Yamaha ME420xxx, Nanni x.xxx er noen eksempler på motorer som bruker basemotor fra Toyota. Disse motorene er brukt typisk i Landcruiser. Skal du finne reservedeler til din båtmotor til motorene nevnt over fra bildelleverandør, så start med å sjekke at slagvolumet er 4164cm3, så må du forsikre deg om du trenger deler til en 12 ventiler eller en 24ventiler motor. Så må du sjekke om du trenger en 12V eller 24Volt starter eller elnett.

image_2023-01-29_005947456.png.4852186805a5a04afb9b6d276ff77b78.png

FTE motoren har elektronisk styrt dieselmengde og en kan dermed ikke bruke dieselpumpa, som et eksempel.

Kjøper du ett stempel fra FTE bilmotor og setter i en marinemotor så kan du få lavere kompresjon på den sylinderen som et annet eksempel.

Toppdeksel og toppdeksel pakning kommer med to forskjellige hullbilder til skruene så det er greit å sjekke litt først og kjøpe etterpå... 
 

Det er klart det er relativt stor prisforskjell på enkelte marinedeler og bildeler, MEN om en ikke har ganske god teknisk innsikt kan det fort bli dyrt og ubehagelig. Har sjekket ca 90 deler til nå og jeg er overrasket over hvor mange feller en kan gå i, og hvor mye tull en finner på nett.

Min viktigste grunn til å sjekke om feks Nanni 6.420TDI oljefilter eller termostat kan brukes på min Yanmar 6LPA-STP, er tilgjengelighet. I fellesferien kan de fleste Toyota bilverksteder få tak i kurante deler over natta, mens enkelte marine forhandlere må gå gjennom regionsforhandlere som igjen skal få det fra feks Belgia og delene kommer om en måned...  Om jeg ligger på brygga til Nanniforhandler så kan det være greit om han har delen jeg drømmer om på lager.. eller om junior kan stikke innom Ravn's G og kan få delen fra en Yamaha ME420...

Siden kunnskapen og viljen til å vite hvilke deler som passer på kryss av merker og bil / båtmotor er litt bob-bob, så lager jeg min egen liste... 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...