mons Startet 6.Desember.2010 Del på Facebook Startet 6.Desember.2010 Listerskøyta i Søgne er ei autentisk listerskøyte som ble bygd i et samarbeid mellom mange interessenter for å bevare denne delen av kystkulturen. Skøyta har i mange år vært i Søgne hvor skoler og andre har brukt den til turer mm. Kystlaget i vestre del av bygda tok seg svært godt av den og den var en fryd for øyet. Etter en skolenedleggelse mistet de lysten, og kommunen har etter det ikke funnet noen til å ta seg av skøyta - kun sporadisk bruk. Inntil i går lå skøyta på den dårligste plassen i Høllen med bomullsseilene på bommen, flate batterier, snø i motorrommet, nedslitt/manglende lakk i vannlinja osv. Utpå dagen var det to mann som måket dekk og jeg måtte bort og høre hva som skjedde. De var fra Mandal kystlag og synes det var for galt at skøyta skulle forfalle slik. Jeg hjalp dem med startstrøm og annet før jeg fulgte dem et stykke på vei mot Mandal. De ville ha den dit slik at de kunne se etter den igjennom vinteren. Skøyta må på land, men det kan neppe gjøres nå som det er så kaldt. Blir for stor risiko for at den fryser i stykker når den er gjennomtrekt av vann i treverket. Ønsker Mandal kystlag lykke til med landsetting til våren og det videre arbeidet med skøyta. Her er litt mer om båttypen og den aktuelle båten http://no.wikipedia.org/wiki/Listring Sitér dette innlegget Mons Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.