Jump to content

Hva slags lydanlegg skal jeg ha i båten? (Gobbi 345 SC)

Puffen

Recommended Posts

Sjekk ut FUSION hos belamarin. Den nye serien fra FUSION består av tre hovedmodeller. Kan spille i soner, sub er en selvfølge. Den ene har docking for iPhone / IPod. Maritim fjernkontroll, med mer.

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Vet ikke hva du krever av funksjoner. Spilleren nede, og fjernkontroll oppe? Og at den kanskje skal kunne styr MP3 systemer fra fjernontrollen, med menyer? Det var ivertfall nesten det eneste kravet jeg satt.

Mitt valget falt først på Sony CDX-MR60UI, og fjernkontroll. Etter mye om, men, og lovnader av selgere samt Sony sentralt (Måtte bytte til flere fjernkontroller underveis, med lang ventetid). Kom det endelig frem at Sony ikke leverer fjernkontroller som viser annet en USB i displayet under MP3 avspilling, kun hovedenheter. :headbang:

Så er selv på leting etter spiller som har fjernkontroll som kan vise Ipod/Iphone menyer.

Jeg har ivertfall erfart at om strømforbruk er viktig bør en holde seg unna ekstern forsterker. Mange spillere i dag har så bra innebygde forsterkere at ekstern ikke er nødvendig. Og heller satse på en bass med intern forsterker en lett kan slå av/bypass-forsterkerdelen de gangene en ikke er avhengig av fullt trykk.

Jara Wynja

Eg bruker en Kenwood spiller med 4x50 w innebygget forsterker. Dette var den billigste som hadde innebygget delefilter/delay og egen sub utgang. Har så en egen forsterker til en 8" ground zero sub. Forsterkeren har en egen knapp for å enkelt koble den ut. Høgtalere er 6x9 Focal i salongen og Cadence 6x9 i cockpit.

Ikke spesiellt dyrt oppsett men låter brukbart, og er ikke så ille på strømforbruk visst man kobler ut sub.

Men det viktigste er at ting passer ihop og at man tester plasseringer etc. før man bestemmer seg. Eg gjorde en hel del tester med db måler før eg bestemmte meg for endelig oppsett/plassering.

Dette er så oppkobla ilag med PC/DVD / kartplotter E80 / Philips 22"tv / via. aux inngang og funker helt fint.

Her er noen linker i farten, men er litt usikker på om det er helt korrekt.

http://www.bassbrothers.no/display.aspx?menuid=12505 Trur den heter:KDC-W7144U

Spilleren min ligg ikke her lenger men den har pre out og de fra 1690 - 2490 gjør nok samme nytten.

Deler høgtalere på 60hz og sub på 90 hz. + noe delay i forhold til sub. (dette har mye å si for lyden+plassering)

http://www.bassbrothers.no/display.aspx?menuid=11015&prodid=1473

http://www.bassbrothers.no/display.aspx?menuid=14505&prodid=498

Pc er forrige utgave av denne, med usb trådløst nettverk.

http://www.multicom.no/ASRock-NetTop-ION-330HT,-Intel-Atom-Dual-Core-330,-2GB,-320GB,-DVDRW,-WLAN,-HDMI,-Full-HD,-26dB,-Windows-7-Home-Premium-Svart/cat-p/c100580/p10588008

Har forgjengeren til denne til sub. http://www.bassbrothers.no/display.aspx?menuid=10500&prodid=791

Og en gammel kenwood KAC 1020 forsterker fra ca.1990 som driver subben.

Ved kartbordet (sub under setet) spiller dette 126 bd, men i salongen ligg det fint fordelt med ca. 112 db og det

er bra på ett system med såpass lite effekt og kun en 8" sub. Sitter man i nedgangen kan man få ett lite snev av Hi-fi men

det er ikke mer en det.

Er ikke Clarion veldig konservativt, mer akkurat som Blaupunkt. Sikkert steinknusere til anlegg, men heller lave prestasjoner og urgammelt design og muligheter?

Korriger meg gjerne om jeg har gått glipp av noe :rolleyes:

Du har nok dessverre helt rett.

Men en ting er vel også at smak og behag gjelder også lyd, og smaken er som baken. Et par ting jeg vektlegger er at man har mulighet til å styre lyden i soner. Sone 1 akterdekk, Sone 2 kabin, Sone 3 lugaren. Samt at man kan velge lydkilde foreks. Sone 1 er radio, og sone 3 ipod. Videre så med riktige høytalere og forsterker så kan man holde strømforbruke nede. Jeg valgte Fusion nettopp på grunn av disse mulighetene. En annen greie som jeg liker kanon er at jeg kan docke iphonen min i Radioen, så blir den ladet, jeg kan høre musikk og med bluetooth aktivisert og med headset så virker tlf. utmerket i tillegg....

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Er ikke Clarion veldig konservativt, mer akkurat som Blaupunkt. Sikkert steinknusere til anlegg, men heller lave prestasjoner og urgammelt design og muligheter?

Nå er det vel ikke på høyttaler og forsterker teknologi at utviklingen har gått raskest, det som er viktig med en marine forsterker er at den tåler miljøet, naturligvis i tillegg til å levere. Samme med høyttaler, membranen bør ikke ta opp fuktighet når den monteres ute på en båt. Min erfaring er at de leverer, men de er neppe de rimeligeste du finner...

På spillersiden er det ett hav å ta av. Det man bør først gjøre seg opp en mening med er antall soner (er det bare to soner holder det med fader justering), mp3/usb/ipod/etc-tilkobling og gjerne om en skal ha fjernkontrol. Fastmontert fjernkontrol med ledning er mest praktisk.

Hvorfor ikkje kjøpe en vanlig bilspiller, og spraye den med beskyttelseslakk for elektronikk? Da tåler den sjølukta mye bedre og slutter og irer

Mitt anlegg er 4x50 watt bilspiller, + nettopp betilt en 600 wats forsterker, og 2x500 watt subber. Alt dette er til bil, men skal ta å spraye kretskortet med beskyttelse lakk. ( Fikk dette tipset fra en annen BP medlem)

Guest Kaptein Fredrik

...nettopp betilt en 600 wats forsterker, og 2x500 watt subber.

Jeg er ikke lydtekniker, men det vil vel brenne forsterkeren hvis du gir litt guffe? Tror man skal ha større forsterker enn basser...

Og som du har sagt er at hvis man skrur opp radioen/spilleren for å spraye, så ryker garantien.

Og hvis trådstarter skal ha en bilspiller, så har Kenwood KDCBT60U utrolig lyd! Link til spilleren

Kunne det vært lurt å gå for digital forsterker om spilleren ikke gir nok? Om du ikke har et hav a strøm å bruke ifra da. Den vil bruke mye mindre strøm enn en ringkjærneforsterker. Og høytalere med høy følsomhet (lettdrevende) vil gi mye lyd iforhold til innput av watt.

Jeg har 4x6.5" ifra boss? og biltema sin maritime spiller, det er litt lite futt i den spilleren imot de høytalerene. Når jeg spiller høyt er det forvrenging som bremse. Så jeg har en digital forsterker på ønskelista. Men det er nok til å skape oppmerksomhet om du ser hva jeg mener.

Nå har ikke eg brukt annet en standard bilstereo utstyr i mine båter og det har funka fint, men man må jo passe på å montere på en fornuftig plass og ha godt innemiljø i båten.

Men det vil jo være ennå bedre om man lakkerer kortene osv.

Ta en tlf. til Frode hos Bassbrothers i Fosnavåg så får du både gode råd og gode priser. De har levert vanvittig mye til bil, men også en del til båter.

Hyggelig er de også, du finn linkene i mitt forrige innlegg.

• 7 måneder senere...

Et par ting jeg vektlegger er at man har mulighet til å styre lyden i soner. Sone 1 akterdekk, Sone 2 kabin, Sone 3 lugaren. Samt at man kan velge lydkilde foreks. Sone 1 er radio, og sone 3 ipod. Videre så med riktige høytalere og forsterker så kan man holde strømforbruke nede. Jeg valgte Fusion nettopp på grunn av disse mulighetene. En annen greie som jeg liker kanon er at jeg kan docke iphonen min i Radioen, så blir den ladet, jeg kan høre musikk og med bluetooth aktivisert og med headset så virker tlf. utmerket i tillegg....

Etter en del leting var det ingen som kunne levere Ipod/phone menyen på fjernkontrollen. Eller ivertfall kunne bekrefte det før bestilling. Bortsett fra Fusion.

Så nå kan jeg se på fjernkontrollen ute hva slags sanger og menyer jeg blar i. Samt at en enkelt kan styre volumet kun ute fra fjernkontrollen. Da er det enkelt å ha det stille inne når unger skal sove, men fortsatt ha lyd ute på en enkel måte. Eller slå av den eksterne forsterkeren som styrer utedelen når en sitter inne, og dermed spare strøm.

Endte opp med en 200 hovedenhet, 600 fjernkontroll, og DKIPUSB docking enhet.

Var veldig enkel i menyen, og bruk, men savner ikke noe. Anbefales :thumbsup:

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...