Jump to content

Hvor stor dynamo til inverter?

rogdov

Recommended Posts

For det første vil jeg bare presisere at jeg ikke er en av ekspertene på dette området.

Men jeg er litt usikker på det skriver. Du sier "trekke direkte fra dynamo", mener du da hvor mye effekt du kan trekke fra dynamoen uten at batteriet blir belastet? Du har vel et batteri eller flere i kretsen? I tilfelle er det ikke så farlig om du setter på en inverter som trekker mer effekt enn det dynamoen kan levere (så sant den ikke belastes kontinuerlig). Da vil jo bare batterie gi det ekstra du trenger, og så lades batteriet igjen etterpå. Det med intelligent regulator er vel for å få en mer riktig og effektiv lading av batteriene og utnyttelse av dynamoen.

Forklarte meg dårlig i sted.

Driver bare å eksperimenterer med 220v "fra" motoren. Har et 2kw aggregat i båten, men det bråker og er upraktisk. Det mest fornuftige måtte være å kunne dra 220v fra motoren (som et slags aggregat). Foreløpig vil jeg gjøre dette separert fra det eksisterende el-anlegget, så planen er:

1. Montere en dynamo i nærheten av propellakslen.

2. Reim mellon dynamo og aksel.

3. Koble en inverert direkte inn mot dynamoen.

Ser forøvrig nå at det vel er riktig å ha en spenningsregulator/-stabilisator mellom dynamoen og inverteren, da inverteren sannsynligvis trenger en stabil strømkilde, så.... 2a: Koble spenningsregulator mellom dynamo og inverter.

Håper dette gir bedre svar på hva jeg er ute etter. Lar dette seg gjøre?

Hei.

En dynamo leverer likerettet vekselstrøm (pulserende likesstrøm) og normalt vil en inverter ikke kunne drives av dette. Du må ha et batteri. Som en enkel håndregel så kan trekke 500 W fra en 50 A Generator og 600W fra en 60 A osv. Da er det tatt høyde for tap i inverteren og vel så det. Den interne regulatoren i alle generatorer vil gjøre en god jobb her. Belaster du inverteren maksimalt vil spenningen falle og da vil en normal regulator lade for fullt. Jeg ville ha tenkt meg godt om før jeg hadde innstallert en ekstern regulator om dette systemet skal gå over lang tid. Å ta maksimalt ut av dynamoen i timesvis kan skade den.

Skjønte ikke hva du mente med å kople generatoren til propellakslingen. Skal du bare bruke dette mens båten beveger seg?

En dynamo leverer likerettet vekselstrøm (pulserende likesstrøm)

Hvis man skal pirke, og det gjør vi jo mer enn gjerne her :flag_bp: , så er det en vekselstrømsgenerator du snakker om. Med dynamo menes tradisjonelt en likestrømsdynamo, og den leverer... ja, nettopp: likestrøm.

Men likestrømsdynamoer er blitt sjeldne i våre dager, så det er antagelig riktig antatt at det er vekselstrømsgenerator det spørres om...

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Formelen din er nok korrekt, men den gir nok ikke ut en konstant. Nedenfor er formelen tilpasset Excel regneark der A1 er grader (og multiplisert med en spenningsverdi 8,3V), og dette gir kurveformen i bildet under.

((ABS(SIN(A1*PI()/180)))+(ABS(SIN((A1+120)*PI()/180)))+(ABS(SIN((A1+240)*PI()/180))))*8,3

3xvolt.png

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei,

Om du først skal gjennomføre et slikt prosjekt, ville jeg ha vurdert følgende. På netthandelen.no averterer de Kipor bensin strømaggregater (invertertype) på 700W og 2000W. Jeg yror prisen ligger på en 12-1500 for et aggregat på 700W. Så ville jeg tatt ut alt som har med bensindrift og så koplet generatorakslingen mot en reimskive. Da får du rein sinus spenning og mest sannsynlig en mye billigere løsning. Om dette lar seg gjennomføre og splitte bensinmotoren fra selve generatoren har jeg ingen formening om.

Hvis jeg skjønner det kamuflerte spørsmålet så er det verdt å tenke gjennom hvor mye effekt propellen som skal dra dette rundt kan levere av effekt under ulike forhold. Hvis ikke kan man fort ende opp med å lage en motorbrems. (drivanker).

Det er ikke uten grunn at permanentmagneter blir brukt i dynamoer med et slikt formål. Studer gjerne forskjellen på en likestrøm og en vekselstrømsdynamo og plassering av feltet. (statorfelt og rotorfelt, shunt koblet felt osv).

Det finnes flere alternativer med blant annet integrerte planetgir i elektriske hjul (Electric wheel) enten som motor, dynamo eller motor med regenerering av energi.

Kall det gjerne en ny dynastart som er videreutviklet og som benytter en kombinasjon av girutveksling, elektriske spoler, permanentmagneter, effekt regulatorer og SwM regulatorer.

bensin strømaggregater (invertertype) på 700W og 2000W....

Så ville jeg tatt ut alt som har med bensindrift og så koplet generatorakslingen mot en reimskive....

Om dette lar seg gjennomføre og splitte bensinmotoren fra selve generatoren har jeg ingen formening om.

Vil ikke dette kun fungere ved et visst turtall og riktig utveksling? I tilfelle blir systemet mindre brukervennlig enn en dynamo og batteri.

Hvis disse aggregatene er skrudd sammen som en del kompressorer så har motor og generator kun tre opplagringer. Dersom du splitter et slikt aggregat vil man mangle et opplager. Du skal være mer en middels nevenyttig for å mekke et nytt lagerskjold og kobling for å få dette i drift :confused:

Foreløpig vil jeg gjøre dette separert fra det eksisterende el-anlegget, så planen er:

1. Montere en dynamo i nærheten av propellakslen.

2. Reim mellon dynamo og aksel.

Forresten, hvorfor vil du montere dynamoen ved propellakselen? Har du tenkt å huke på remma mens motoren går på tomgang og bruke den som generator da, eller skal den surre og gå hele tiden? Og i første tilfelle, hvordan får du av og på reima? Koble fra flensen mellom gear og propellaksel?

Nå vet jeg ikke hva du har av motor og gear, men hvis det er ei skøyte dette sitter i går vel propellakselen saktere rundt enn motoren, i tilfelle får du en durabelig utveksling for å få fart nok på dynamoen. Da er det kanskje greiere å hekte en dynamo til på svinghjulet dersom du har plass?

En slik 220v generator som selges på finn virker bare ved et visst turtall. Målet er å kunne lage en generator som leverer 220v uavhengig av motorens turtall.

Å drive den direkte fra akselen var kun et spontant skribleri. Den vil selvfølgelig bli drevet av et ekstra viftereimshjul slik at den genererer strøm hele tiden når motoren går.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...