Jump to content

Hvor stor dynamo til inverter?

rogdov

Recommended Posts

Å drive den direkte fra akselen var kun et spontant skribleri. Den vil selvfølgelig bli drevet av et ekstra viftereimshjul slik at den genererer strøm hele tiden når motoren går.

Jeg forstod at du hadde tenkt å montere ei reimskive og at ikke kilereima skulle løpe rett på propellakselen, men har du tenkt på utvekslingsforholdet? Det må jo være gunstigere å montere en ekstra dynamo på svinghjulet?

Vil ikke dette kun fungere ved et visst turtall og riktig utveksling? I tilfelle blir systemet mindre brukervennlig enn en dynamo og batteri.

Dette er nok feil. Poenget med en inverter er at den justerer turtallet på aggregatet utfra effektutaket. Ett standard aggregat er nok avhengig av fast turtall. Det man må passe på her er at aggregatet til en hver tid har nok turtall men det kan du jo justere på motoren før du belaster inverteren.

Det med opplagring bør heller ikke være noe problem. La de være som de er fjern stemplet og lag en motvekt som balanserer veivakslingen. Men det er klart noen utfordringer blir det

Har du sett på den saken ?

:cheers: Der kan du se! Noen som allerede selger det jeg er ute etter, men den var farlig dyr!

Det må da være mulig å lage en slik rimeligere?

Har etter svar her og sjekk over nett kommet frem til følgende oppsett for en rimeligere utgave av Dynawatt.

12-/24v 100A Dynamo med regulator. En likeretter for å lage likestrøm, mulig en kraftig kondensator etter likeretteren. Kobles mot en sinusinverter á 800w.

Det er mulig jeg må sette inn en mindre inverter da dynamoen kan generere for lite strøm ved lavt turtall, men hvis dette mot alle odds skulle virke vil komponentene erstattes med kraftigere saker og vips... 200v AC i båten uten bruk av ekstern generator.

Det er vel kanskje slik Dynawatt virker i praksis?

Hvorfor alt dette arbeidet når du kan koble inverteren rett til batteriet?

Dynavatt kan ikke sammenlignes fordi dette er et system som er utviklet som et rent AC system for å utnytte en langt høyere effektfaktor i en ”AC dynamo” enn en DC dynamo vil klare. Den boksen som følger med Dynawatt er jo kluet, for dette er en elektronisk sak som styrer spenning og frekvens.

Det lurer jeg også på?

Driver bare å eksperimenterer med 220v "fra" motoren. Har et 2kw aggregat i båten, men det bråker og er upraktisk. Det mest fornuftige måtte være å kunne dra 220v fra motoren (som et slags aggregat). Foreløpig vil jeg gjøre dette separert fra det eksisterende el-anlegget.....

Jeg lurer også litt på logikken her ? Istedet for aggregatet ditt så vil du altså du bruke hovedmotor til å fremskaffe 220VAC når du ligger fortøyd, eller bare under seilas ?

Hvilket bruksmønster ser du for deg dette i bruk? Under fart, stilleliggende, og hva er det du ønsker å bruke 220VAC til?

Bare lurer!!

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Nettopp!

Men som trådstarter skriver ønsker han å ha dette totalt isolert fra eksisterende elektrisk anlegg, så da er det vel logisk å tenke seg en ekstra dynamo, batteri og inverter. Da får han jo et ekstra forbruksbatteri på kjøpet.

Det meed likeretter er vel bare å glemme. Er ikke diodebro integrert i alle dynamoer?

Nettopp!

Men som trådstarter skriver ønsker han å ha dette totalt isolert fra eksisterende elektrisk anlegg, så da er det vel logisk å tenke seg en ekstra dynamo, batteri og inverter. Da får han jo et ekstra forbruksbatteri på kjøpet.

Nå ble jeg enda mere forvirret! Hensikten med å bygge noe slikt helt isolert fra det øvrige elektriske tilsier at et evt. ekstra batteri IKKE kan brukes som ekstra forbruksbatteri???!!

Er det noe jeg ikke har fått med meg her ???

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Fleire utspill her om at agregat er laget for å gå på eit vist turtal slik at det ikkje kan brukes pga problem med utveksling.... dette må da gå fint?! I alle hus varierer spenning etter når tid på døgnet en måler. I bygdenorge tidligere var spenninga fra under 200 og opp til 230 samme dag. I gjestehavner om sommeren er det ofte kritisk lavt.

Klart spenninga skal være ideel styrke på, men da kan man vel bare gi litt meir/mindre gass? ser ikkje problemet eg. Reimskiver kan byttes også. Slik kan en få god utveksling på hovedmotor, slik at en slipper småmotor org på agregatet, som går på høye turtal.

Trur opplagring ikkje er noko problem. Agregat og motor er konstruert kvar for seg på forskjellige fabrikker. Honda sin lille motor som står i ein del agregat har egne ramme/veiv-lager og kan brukes til å drive ei trillebår om du vil det. Og samme med "dynamodelen" vil eg tru :thumbsup:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Her er det nok kraftig DIY faktor, hvilket for mange kan ha en høy verdi. Men hvis det egentlige målet er å få tilgang til 230VAC, vil den nevnte verdien falle fort underveis. Alle som har forsøkt å finne opp hjulet på nytt, har opplevd dette. Men at det kan være moro underveis, er det ingen tvil om, det vet jeg av egen erfaring. :yesnod:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...