hakonn Startet 9.Desember.2010 Del på Facebook Startet 9.Desember.2010 guttungens 14 foter har et 30 cm høyt islag fra bunn og opp. trenger noen tips til å få tint noe av isen . ser ut som om det er bunnfrosset. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 9.Desember.2010 Del på Facebook Svart 9.Desember.2010 Veisalt, men da må det ikke være for kaldt i lufta. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 9.Desember.2010 Del på Facebook Svart 9.Desember.2010 Har du mulighet for å hogge ut noe is? Når kulda avtar, tiningen begynner og påfølges med temperaturer under null kan det bli frostskader også på jolla. Uthogging av is kan muligvis forebygge noen isspregningsskader. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 9.Desember.2010 Del på Facebook Svart 9.Desember.2010 Sitér dette innlegget Link to post
ags88 Svart 9.Desember.2010 Del på Facebook Svart 9.Desember.2010 Strø på havsalt, da blir isen "porøs" eller hva jeg skal si, da kan du slå løs bitet etter hvert. Gjorde dette seinest forige uke. Sitér dette innlegget Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel Kval kjøtt e mat, og gått e d å. Link to post
Sitrin Svart 9.Desember.2010 Del på Facebook Svart 9.Desember.2010 Har du mulighet for å få den opp og snu den? Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
paxo Svart 9.Desember.2010 Del på Facebook Svart 9.Desember.2010 HaHa!!! Topp!! Vet at guttene mine har ønsket seg sånn i årevis!! Fritt for å prøve den på din båt først (Ellers kan man jo bare fylle opp jolla med bensin og tenne på til isen er borte, oljeblandet er sikkert best) Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 9.Desember.2010 Del på Facebook Svart 9.Desember.2010 Jeg ville vært meget forsiktig med maktbruk alla øks/slegge om båten er av plast. Å få snudd den opp/ned og tilført varme tror jeg vil være lurere. Et døgn med salt først, skader sikkert ikke. Kjenner du noen med plass i en oppvarmet garasje er nok det det aller beste. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
rag Svart 9.Desember.2010 Del på Facebook Svart 9.Desember.2010 Hei Vet ikke hvor du pleier å ha jolla. Vi har den i fjæra, så da er det bare å dra den ut på havet og la den ligge noen timer. Men du har det vel ikke like enkelt, ellers ville du nok ikke spurt. rag Sitér dette innlegget Link to post
Vinke Lanke Svart 9.Desember.2010 Del på Facebook Svart 9.Desember.2010 Forsøker du å snu båten så er jeg ganske sikker på at glassfiberen vil sprekke pga vekten på isen. Jeg har vært borti dette problemet og den løsningen som jeg har brukt er som følger: Dra til MAXBO og kjøp en sekk med støvbinder! Dette er klorcalsium og tiner isen selv ved ganske mange kuldegrader. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.Desember.2010 Del på Facebook Svart 9.Desember.2010 En kompis hadde samme problem med en båt som lå på sjøen, is til ripa og naturligvis også rundt båten. Dette problemt ble løst med motorsag, isen oppi båten ble (forsiktig) skåret i blokker og løftet ut. Deretter ble båten løst fra isen og dratt på land. Det krever en stø hånd, men det lar seg gjøre.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sjeldenutpå Svart 9.Desember.2010 Del på Facebook Svart 9.Desember.2010 Nokon du kjenner har vel kokoverk til låns? 30kw i nokre timer vil nok tine isen løs fra skroget, sleng en presenning over så får du utnytta varmen bedre, så hugger du litt og litt og løfter utav. Glasfiber tåler vanvittig mykje. men ikkje øks....og ikkje varme skroget over 60 grader. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
puddingen Svart 9.Desember.2010 Del på Facebook Svart 9.Desember.2010 Smarteste hadde vel vært å snu den i fjæra før den var full av vann kanskje... Sitér dette innlegget Link to post
margarus Svart 9.Desember.2010 Del på Facebook Svart 9.Desember.2010 off er noe dritt med iset båt om vinteren. jeg gjore det lureste i fjord vinter da jeg hadde selcoen liggende i hagen om vinteren. den var mer eller mindre nedsnødd og frosset fast i bakken. jeg skulle jo så klart selge denne båten og hadde endelig fått bud og måtte ha den frem i 15-. 2 kvelder på og spa frem hengeren og spa spor til den bak båten. flere kvelder med og spa ut store mengder snø runt og oppi båten. og før det frøys her så regna det noe jævlig så den var vell godt og vell halvfull i klink is. vet ikke hvor mange kg ekstra båten veide men det var ikke få! var en salig taljejobb og klare og få dritet over på hengeren og kjørte det vekk. måtte bruke garasje jekk for og få hengeren på henger kroken. selger aldri hage båt på vinterstid igjen. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 9.Desember.2010 Del på Facebook Svart 9.Desember.2010 Noen meter varmekabel gjør jobben både sikkert og godt. Legg to-ti meter oppi båten og sett på strømmen. Neste dag kan du plukke ut isblokker eller flytte litt på kabelen slik at den kutter blokkene i mindre biter. Brukes også til å løsne båter som har frosset fast. Tin først rundt propell og drev. Legg deretter kabelen inntil båten på isen. Sitér dette innlegget Mons Link to post
lippert Svart 9.Desember.2010 Del på Facebook Svart 9.Desember.2010 FrostGuard, varmekabel med støpsel for frostsikring av vannrør. http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=156222068 Kan være greie å ha liggende. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Eureka Svart 10.Desember.2010 Del på Facebook Svart 10.Desember.2010 Jeg har troen på å frese ut med motorsag.. ihvertfall frese ned til det bare er noen cm igjen.. Vil ikke frostvæske tine opp også? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 10.Desember.2010 Del på Facebook Svart 10.Desember.2010 Eller slenge på kull og tenne på? De gjør det når de må grave etter ødelagte vannrør Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 10.Desember.2010 Del på Facebook Svart 10.Desember.2010 Det bør vel være mulig å legge oppi noe stein el. slik at båten kommer under vannflaten og isen vil smelte på sikt. Må selvsagt finne et passende sted slik at det er mulig å heve båten igjen uten for mye jobb. Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 10.Desember.2010 Del på Facebook Svart 10.Desember.2010 (redigert) Noen meter varmekabel gjør jobben både sikkert og godt. Legg to-ti meter oppi båten og sett på strømmen. Neste dag kan du plukke ut isblokker eller flytte litt på kabelen slik at den kutter blokkene i mindre biter. Prøvde den metoden på et fat jeg skulle tine. problemet er at effekten på varmekabelen må klare å holde mye vannvolum flytende når det har tint. Hvis ikke vil kabelen smelte seg nedover, legge seg på bunn, og vannet fryser til over igjen. Løsningen for meg ble å velte fatet på siden, så vannet kunne renne ut etter hvert som det smeltet. Da virket det bra. Men kan fort få problemer i en jolle. En av de letteste metodene tror jeg er som noen nevner å helle i mye salt. Eventuelt kjøpe en 12kg dunk utynnet frostveske på Biltema. Sette inn en cupevifte på tofta, og legge over presenning/plate med litt isolasjon oppå. Etter som vannet tiner vil saltet, eller glykolen, holde vannet flytende, og samtidig fortsette tiningen. Saltvann fryser også, så vet ikke helt hvor mye en må ha for at det skal virke i disse kalde tider. Har litt mer tro på frostveske versonen. Hugg/kutt ut så mye is en klarer først for eventuelt å korte ned på tiden og salt/glykol forbruket. Redigert 10.Desember.2010 av Jan E. (see edit history) Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
adeneo Svart 10.Desember.2010 Del på Facebook Svart 10.Desember.2010 Det du trenger er kaliumformiat. Vet ikke hvor du kan kjøpe det, men Addcon er nok stedet å begynne. Dette er bilig og miljøvennlig. Blandes 50/50 med vann og helles opp i båten. Vil smelte all isen raskt uten at det fryser igjen. Brukes blant annet på alle flyplasser o.l. til å fjerne is på rullebaner, fly og annet materiell. Sitér dette innlegget Link to post
TB2855 Svart 10.Desember.2010 Del på Facebook Svart 10.Desember.2010 Legg den på sjøen så tiner den, sjøtempen vil varme den opp. En viss foutsetning at sjøen ikke er frosset selfølgelig Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
nomen Svart 11.Desember.2010 Del på Facebook Svart 11.Desember.2010 Forslaget til "Sæbø" er etter min mening det enkleste og beste. Reis til et utleiefirma og lei deg et varmeaggr,legg over presenning og fyr i et døgn så kan du lense båten på vanlig måte Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
All Smiles Svart 11.Desember.2010 Del på Facebook Svart 11.Desember.2010 Om ikke det er bunnfryst,da kan du eventuelt senke den så vil isen flyte opp etter noen dager om det ikke er noen hinder iveien .ex tofter Sitér dette innlegget Link to post
rag Svart 11.Desember.2010 Del på Facebook Svart 11.Desember.2010 Hei Tror trådsvarer Hakonn er blitt borte. Ingen vits å komme med flere forslag? Rag Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.