Jump to content

Jolla er full av is, hvordan tine den?

hakonn

Recommended Posts

Strø på havsalt, da blir isen "porøs" eller hva jeg skal si, da kan du slå løs bitet etter hvert.

Gjorde dette seinest forige uke.

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

En kompis hadde samme problem med en båt som lå på sjøen, is til ripa og naturligvis også rundt båten. Dette problemt ble løst med motorsag, isen oppi båten ble (forsiktig) skåret i blokker og løftet ut. Deretter ble båten løst fra isen og dratt på land. Det krever en stø hånd, men det lar seg gjøre..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

off er noe dritt med iset båt om vinteren.

jeg gjore det lureste i fjord vinter da jeg hadde selcoen liggende i hagen om vinteren. den var mer eller mindre nedsnødd og frosset fast i bakken.

jeg skulle jo så klart selge denne båten og hadde endelig fått bud og måtte ha den frem i 15-.

2 kvelder på og spa frem hengeren og spa spor til den bak båten.

flere kvelder med og spa ut store mengder snø runt og oppi båten.

og før det frøys her så regna det noe jævlig så den var vell godt og vell halvfull i klink is.

vet ikke hvor mange kg ekstra båten veide men det var ikke få! var en salig taljejobb og klare og få dritet over på hengeren og kjørte det vekk.

måtte bruke garasje jekk for og få hengeren på henger kroken.

selger aldri hage båt på vinterstid igjen.

Noen meter varmekabel gjør jobben både sikkert og godt. Legg to-ti meter oppi båten og sett på strømmen. Neste dag kan du plukke ut isblokker eller flytte litt på kabelen slik at den kutter blokkene i mindre biter.

Brukes også til å løsne båter som har frosset fast. Tin først rundt propell og drev. Legg deretter kabelen inntil båten på isen.

Mons

Noen meter varmekabel gjør jobben både sikkert og godt. Legg to-ti meter oppi båten og sett på strømmen. Neste dag kan du plukke ut isblokker eller flytte litt på kabelen slik at den kutter blokkene i mindre biter.

Prøvde den metoden på et fat jeg skulle tine. problemet er at effekten på varmekabelen må klare å holde mye vannvolum flytende når det har tint. Hvis ikke vil kabelen smelte seg nedover, legge seg på bunn, og vannet fryser til over igjen.

Løsningen for meg ble å velte fatet på siden, så vannet kunne renne ut etter hvert som det smeltet. Da virket det bra. Men kan fort få problemer i en jolle.

En av de letteste metodene tror jeg er som noen nevner å helle i mye salt. Eventuelt kjøpe en 12kg dunk utynnet frostveske på Biltema. Sette inn en cupevifte på tofta, og legge over presenning/plate med litt isolasjon oppå.

Etter som vannet tiner vil saltet, eller glykolen, holde vannet flytende, og samtidig fortsette tiningen.

Saltvann fryser også, så vet ikke helt hvor mye en må ha for at det skal virke i disse kalde tider. Har litt mer tro på frostveske versonen.

Hugg/kutt ut så mye is en klarer først for eventuelt å korte ned på tiden og salt/glykol forbruket.

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Det du trenger er kaliumformiat.

Vet ikke hvor du kan kjøpe det, men Addcon er nok stedet å begynne. Dette er bilig og miljøvennlig.

Blandes 50/50 med vann og helles opp i båten. Vil smelte all isen raskt uten at det fryser igjen.

Brukes blant annet på alle flyplasser o.l. til å fjerne is på rullebaner, fly og annet materiell.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...