Rastløs Startet 9.Desember.2010 Link til dette innlegget Startet 9.Desember.2010 Har kjøpt ny båt, og regner med å hente den i Danmark rundt påske. Det blir min 4. Bavaria, men det er første gang jeg skal hente i Danmark. Hvilken rute er vanlig å ta tilbake til Oslofjorden mon tro, og hvor lang tid er det vanlig å bruke ? (Vi kommer til å være kun to i båten, så det blir ikke aktuelt med "maraton seiling".) Link to post
adeneo Svart 9.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2010 Det kommer vel litt an på hvor du skal hente båten osv. men normalt er det ca 130nm fra Skagen til Oslo, og dersom du har en gjennomsnittsfart på 5 knop så tar det ca 26 timer ettersom en knop tilsvarer en nautisk mil per time. Link to post
free Svart 9.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2010 Danmark er et noe løst begrep i denne sammenheng ville jeg tro. Link to post
Rastløs Svart 9.Desember.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2010 Jeg henter den i Hals, ikke langt fra Ålborg. Det er etter det jeg kan se 55 NM fra Hals til Skagen. Antar at det er en haug av folk som har seilt ruten. interessant å høre hvilke tute som er valgt og hvor lang tid man har brukt på turen. Link to post
Lazyjack Svart 9.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2010 Skal du hente den hos LP-yacht i Mou så bør du legge på et par dager i forhold til Skagen - Oslo Link to post
Sydvesten Svart 9.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2010 Påsken er fint, iallefall i 2011 da den er sen... Jeg hadde tatt turen til Skagen, og deretter over til Kjæringön, og tatt "E fyran" leden innakjærs til Strømstad.. tatt det som en tur siden turen tar slutt når en kommer til land Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Lazyjack Svart 9.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2010 Hals ja. Det kan være fint å seile Hals-Læsø, Læsø-Sverige og svenskekysten hjem. Eventuelt Hals-Sæby, Sæby-Sverige, Svenskekysten og hjem. Tiden avhenger av vær og vind men normalt og med bare dagseilas så kan du jo regne 3-5 dager. Link to post
adeneo Svart 9.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2010 Det må vel bli den ruten andre nevner. Jeg har bare vært i skagen med motorbåt, og på en fin dag gikk det ikke mange timer over i 40 knop rett over Skagerak, og på hjemturen gikk turen fra Skagen til sånn omtrent Lysekil, og deretter svenskekysten opp til Strømstad med bunkringsstopp(alkohol), og deretter opp Oslofjorden. Trivelig tur. Link to post
Kjappfot Svart 9.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2010 Jeg skal også hente seilbåt i Danmark påsken, men fra Kolding som ligger lengre sør. Siden påsken er sen til neste år håper vi på godt vær og planlegger å bruke lengst mulig tid Vi starter palmehelgen og har foreløpig planlagt Kolding-Juelsminde-Grenå-Sæby/Læsø-Skagen-Lillesand. Men, det kommer helt an på vær og vind. Danmark er et fint sted å feriere og ingen grunn til å stresse hjem. Heller lite, men lekkert laget Link to post
RSL Svart 9.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2010 planlegger å bruke lengst mulig tid Helt klart.... hadde det vært meg ville jeg sagt til maddammen hjemme at HEeeeele påsken garantert kommer til å gå med. (om den andre som skal være med er ngl trivelig da....) RSL NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
baatsman Svart 9.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2010 Hei og grattis 1. etappe hals-skagen= 68 mil Du må laaaaangt ut ca 13 nm for å følge leia. Pga nordlige vinder seilte vi Skagen- Lysekil. Siste etappe Lysekil-Hvaler. Har skrevet om dette tidligere når vi hentet båt. Vi sees! Link to post
baatsman Svart 9.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2010 Litt til Om sommeren seiler vi fra Smøgen til Sæby som ligger noen nautiske sør for Fredrikshavn. Men du kan også seile Hals-Læsø Læsø-Marstrand Og der i fra etter eget ønske. Men trives godt i Danmark, og ville fulgt danskekysten opp til Skagen. I påsken har du noen dager og ta av. Bruk tid og kos dere. Går du ned fra 40 til 36 fotern. 40 fotern din er jo nesten helt ny Rasløs. Har du tatt plasten salongen enda Uansett GRATTIS Vi sees! Link to post
Salt Svart 9.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2010 Jeg ville tatt Limjorden-Læsø, Læsø-Käringön, så langs kysten nordover. Gjestehavna her (verdens navle, Skjærhalden) er jo en fin mellomstopp. Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Rastløs Svart 10.Desember.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2010 Litt til Om sommeren seiler vi fra Smøgen til Sæby som ligger noen nautiske sør for Fredrikshavn. Men du kan også seile Hals-Læsø Læsø-Marstrand Og der i fra etter eget ønske. Men trives godt i Danmark, og ville fulgt danskekysten opp til Skagen. I påsken har du noen dager og ta av. Bruk tid og kos dere. Går du ned fra 40 til 36 fotern. 40 fotern din er jo nesten helt ny Rasløs. Har du tatt plasten salongen enda Uansett GRATTIS Å var den plasten til å ta av ? Ja jeg gikk mot strømmen og byttet ned i størrelse gitt. 80% av tiden er det kun 2 ombord. Da er 40 fot egentlig litt stort. Tror 36 er omtrent akkurat passe. - også synes jeg den nye riggen, med fokk istedenfor genoa var suveren. (Merk vi har bestilt en gennaker i tillegg) Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn