Jump to content

Nidelv 24 tar inn vann, hjelp til løsning


mormalv

Recommended Posts

Hei!

 

Min Nidelv 24 ligger i kanalen i Trondheim. Jeg bruker å se om båten minimum en gang i uka, og når jeg kom ned i går så jeg at den lå lavt i vannet.

Hoppet om bord, og der sto vannet like oppunder dørkplatene i uteplassen.

Fikk pumpet vannet ut. Det flommer ikke inn, men en liten sildring fra to dreneringsslanger (se bilde).

Sjøvannsinntak lekker ikke, dassen lekker ikke, ser ingen slanger som er sprengt av frost heller.

Dossen var konservert med frostvæske også.

 

Lurer nå nesten på om det er sprekk i skroget en plass.

Det sank en annen båt på samme brygge bare for noen dager siden, så man lurer jo litt...

 

Men til de som har hatt Nidelv 24: hvor kommer de to dreneringsslangene på bildet fra?

 

09122010108.jpg

 

Dørkplatene er skrudd fast, så får ikke sett under.

Nå må jeg få båten opp på land, ellers blir det lensing en gang i døgnet. Noen som har tips til hjelp med dette i Trondheim? Trenger plass på land også da. Har ikke krybbe til den en gang. Kjedelige greier.

Link to post

Er du sikker på at det ikke er pakkboksen på akslingen som lekker?

Jeg kjenner ikke til Nidelv´n, men jeg vil anta at de to dreneringshullene du viser til kun drenerer skottene ved siden av, disse skottene har jo antagelig vært fylt med vann når båten lå så lavt og så tar det litt tid før disse slutter å la vannet renne tilbake.

 

Det er mulig jeg er helt på jordet, men det var det første som slo meg.

Lekkasje fra akslingen er liksom det vanligste.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post

 

Men til de som har hatt Nidelv 24: hvor kommer de to dreneringsslangene på bildet fra?

 

 

 

 

Det er drenering fra mellomrom mellom skrog og dørkplater.

 

p5240016.jpg

 

Om det har vært så mye vann i båten, er det naturlig at det kommer vann herfra en stund etter du har lenset den.

Vanskelig å si hvor det lekker, men sprekk i skroget høres lite sannsynlig ut.

Normalt er det vel tre gjennomføringer under vannlinjen: toalett inn/ut og kjølevann. I tillegg ligger det vel noen utløp rett over vannlinjen.

Om det ikke er disse, er nok pakkboksen det første jeg hadde undersøkt.

Link to post

Utrolig hvor fort det går å få hjelp på dette forumet :)

Det kommer mindre vann ut av de dreneringshullene idag, så det er nok riktig som det skrives at det er vann fra sidekamrene som kommer. Begynner vel å bli tomt nå.

Dro ned i morges, da hadde vannet steget til like under fettkoppen, det var vel en 40-50 pump med den manuelle lensepumpa for å få det ut.

Det har jo sikkert seget ned endel fra de sideskottene. Når jeg rugget båten fra side til side kom det litt mer vann ut av de dreneringshulla.

 

Det har ikke vært mildvær i Trondheim, og det var altfor mye vann til at det kunne være smeltevann.

Å smake på vannet hjalp ikke mye, det er brakkvann der båten ligger i elva/kanalen.

Smakte mest ferskvann med bismak av diesel :puke:

 

Båten lå i 6 døgn mellom tilsyn. Da jeg var der sist var det -15 grader, men vi hadde en tempstigning til kanskje en 2-3 minus et par dager. Kan jo være noe med temperaturforandring? Ispropp som har tint eller noe.

 

Ser det drypper litt fra pakkboksen, men at det skulle fylle båten såpass på 6 døgn virker rart. Men det kan jo hende det har fryst igjen nå, det er kaldere vær nå igjen.

 

Skal sjekke den pakkboksen nøyere.

Hva med rorgjennomføring? Roret hadde fryst fast, men det var løst igjen nå.

Link to post

Ser det drypper litt fra pakkboksen, men at det skulle fylle båten såpass på 6 døgn virker rart.

 

Kanskje en liter i timen?

24 liter på et døgn.

så er båten lavere i vannet, trykket utenfra øker og det er kanskje to liter i timen døgn to... osv osv...

Kanskje kikket du ikke i kjølsvinet for 6 døgn siden heller, så det var kanskje et par tre dagers lekkasje der allerede.

 

Jeg heller til pakkboksen om du ikke ser annen lekkasje noe sted.

Rorløsningen på båten din kjenner jeg ikke til, så det kan jo være derfra for alt jeg vet.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post

Har lokalisert problemet nå.

Det lekker rundt rorgjennomføringen. Der er trang der på Nidelv 24 siden dieseltanken ligger over. Så det var vanskelig å se, men det pipler inn ganske bra der. Hylsa ser skikkelig rusten ut. Spørs om frosten har sprengt den.

Skal ordne lensepumpe med flottør i morra, så jeg holder det i sjakk frem til jeg får den på land.

 

takk for innspill igjen :thumbsup:

Link to post

Ja, spesielt er det et svakt punkt siden det er så vanskelig å komme til.

Tror dere det går an å tette dette midlertidig? Sikaflex eller noe?

Er vel ikke verre enn å prøve.

Kommer selvsagt til å se etter båten oftere enn før.

Lite lysten på å ta den på land før det planlagte opptaket til våren...

Skikkelig dritt å få dette så tett innpå jula...hehe, men sånn er det vel å ha båt :rolleyes:

Link to post

hvis man har mulighet for å se til båten hver dag er det sikkert noe annet - di fleste har vel båten ved brygge et stykke unna???

første båten min ble reddet minst 2 ganger pga aut pumpe men som du sier kan batteri gå tomt - derfor hadde det ideelle vært og hatt en timeteller på pumpa - normalt skal jo ikke den pumpe omtrent noen gang

 

den ene gangen jeg oppdaget at det pipplet inn vann rundt drevet var netopp at batteriet begynte å bli veldig dårlig - fikk så vidt startet på nåde - da krøp jeg rundt i motorommet og fant det ut

en annen gang fikk jeg lekkasje i gear vireren/slangen utapå ,da hadde jeg ikke aut pumpe og resultatet var ferdig dynamo og starter

Redigert av Jarle B (see edit history)
Link to post

Nei, har ikke automatisk pumpe. Jeg jobber i Trondheim sentrum og har sett etter båten minimum en gang i uka, som oftest 2-3 ganger. Kort vei til brygga. Akkurat denne gangen gikk det litt lenger tid før jeg fikk se om den, da var det jo typisk at det skjedde noe.

 

Men har nå lært av dette, og skal montere pumpe med flottør.

Har ei pumpe på timer nå, samt at vi ser om to ganger i døgnet nå frem til vi får den opp på land.

Link to post

Vil foreslå at du IKKE setter båten på land hvis du ikke kan få den i hus med en gang.

 

Det som er av vann i skroget, altså i plasten, vil raskt gi frostspregning.

Når "kakelinna" kommer neste gang, smelter vannet, og så fryser det igjen men ny frostspregning, osv.

 

Skal båten opp, bør det skje i god tid før en evt. frost kommer, helst etpar uker før. Selv da er det vann igjen i plasten på en eldre båt, men sjelden mer enn at det blir "ubetydelig" sprenging nederst i "bunnstokken".

Link to post
Guest Kaptein Fredrik

Det er nok alltid litt vann i luftboblene/delamineringene(er stortsett på alle båter, siden polyester danner gasser under herding. Så det vil nok komme inn litt(snakk om nesten ingenting) vann i der hvor gassene har vært. Dette kan være av så små mengder at det ikke kan sees med det blotte øye, men det kan gjøre skade når det begynner å fryse og til slutt ekspandere, og da gjøre skade. Jeg påstår ikke at alle båter har delaminering/bobler i skroget, men det er på nye som gamle båter.

 

Mulig jeg tar noe feil her, men jeg prøvde å forklare så godt jeg kunne:)

 

Mvh

Fredrik

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...