Jump to content

trykkføler på sjøvann?


retro 32

Recommended Posts

Hei der, er ny her på forumet og pusler en del med en princess 32 på fritiden bla med å oppgradere

innstrumentbord og i den forbindelse er det et analogt innstrument der som har et tydelig impellersymbol..lurte derfor på om dette er for å måle trykk/manglende sjøvannstrykk? Finner ingen føler

på motoren (kad 43) men dette kan jo være fra en eldre innstallasjon..noen som har en ide om dette?

 

mvh Ketil

Link to post
Share on other sites

Velkommen inn i "varmen"!

 

Det kan jo være som du sier, men det kan også være en vakuumbryter/føler på sugesiden av pumpa.

 

På noen motorer (og mange generatorer) sitter det en enkel tempsensor på innsprøytningsbendet på eksosen. Hvis sjøvannet av en eller annen grunn blir borte, får man dermed temmelig fort en alarm. I god tid før motoren rekker å bli overopphetet.

Link to post
Share on other sites

På noen motorer (og mange generatorer) sitter det en enkel tempsensor på innsprøytningsbendet på eksosen.

vet du hvilke? Han nemlig etterlyst dette noen ganger, rart at det ikke er standardutstyr på motorer til flere 100-tusen.

En trykkføler er vel enda bedre enn temperatur da den vil reagere raskere. Forutsetningen er at det må være akustisk alarm i tillegg.

Dette er iallfall neppe noe originalt fra VP, bilde av instrumentet hadde vært intr.

 

Her en en tempføler jeg har ettermontert på MS21. Går aldri over 30 grader. (Custom made bend by mons :smiley: )

 

md21_eksosbend_syrefast.jpg

Link to post
Share on other sites

vet du hvilke?

 

Vel, her er jeg muligens på enda tynnere is enn jeg pleier å være. Kan egentlig kun svare for de generatorene vi importerer (Westerbeke og Paguro). Her er sensoren selvfølgelig koblet til stoppsolenoiden (hvilket ville være dumt på en fremdriftsmotor). Såvidt jeg vet, er dette også standard på de fleste kjente generatormerker. Jeg formodet (kanskje litt forhastet) at denne funksjonen var å finne på mange marinemotorer med våt eksos (da selvfølgelig koblet til en audio/visuell alarm). Noe annet ville være snodig, synes nå jeg da. Disse sensorene (egentlig bare en enkel bimetall-bryter) koster ikke mange kronene. På Westerbeke er disse bryterne ganske enkelt festet utenpå innsprøytningsbendet, men medfører allikevel temmelig umiddelbar trigging om sjøvannstrømmen uteblir. En trykkbryter vil selvfølgelig trigge noe tidligere, men er vel noe mere komplisert.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...