Jump to content

Gjestehavn Bergen


Jakob

Recommended Posts

Utdrag fra BA i Bergen.

http://www.ba.no/nyheter/article1277380.ece

 

Er ikke selv så imponert over den såkalte gjestehavnen i Bergen, skal du ha strøm må du holde deg til bryggen ved Shetlands Larsen monumentet. Ikke mange plasser (festplasser) ikke alltid noe for familier med barn. De andre bryggene er det jo ikke strøm.

Bergen som gjerne vil være best burde se til f.eks Mandal når det gjelder flotte gjestebrygger.

Men det å ligge ut gjestebrygger for småbåter ville vel skapt revolusjon i Bergen..........

Synes rett og slett en by som Bergen burde ha noe bedre tilbud til småbåter.

Link to post
Share on other sites

Jeg leste artikkelen og fikk slike frysninger at jeg fryktet for frostskader i vannledningen  :eek:

 

Den forstokkede arrogansen som Bergen Havnevesen her demonstrerer hører hjemme i helt andre regimer  -  som forlengst har gått konk.

 

Bergen Havnevesen aner ikke hvor stor skade de gjøre på byens omdømme  -  de bør snarest ta seg en tur til Haugesund for å gå i lære. Der har man nemlig havnebetjenter som smiler i arbeidstiden og som legger seg i selen for å imøtekomme kundenes ønsker.

 

Men alt dette er et spørsmål om holdninger, og de kommer fra toppen   -   både i Bergen og i Haugesund!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg bor selv i Bergen og synes tilbudet for småbåter rett og slett er for dårlig. Det burde vært brygger til småbåter, så folk slipper å klatre på skitne dekk for å komme seg opp til land.

 

Og frostfrykt bør de ikke være redd for. Her er det 10 grader og regn hele året :eek:

Link to post
Share on other sites

Å kreve full havnavgift i Oktober er vel i utgangpunket høl i hue.

Hvis de da i tillegg har stengt av det lille de har av servicetilbud blir jeg stum og :eek:

 

Det er vel kun i Bergen sånn kan gå ann.

 

Per

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Vi kan kanskje gjøre noe med denne saken???

 

Hvis mange nok legger inn sine gode og dårlige erfaringer med Bergen Havn, slik at tråden virkelig vokser seg stor og sterk, da kan hele tråden sendes videre pr mail.

 

Passende mottagere kunne være alle byens bystyremedlemmer, turistsjefen og ordfører Friele  -  og selvfølgelig måtte havnedirektøren få en cc .....

 

Ingen er nemlig tjent med at Bergen Havn fortsetter å dumme seg ut på denne måten, aller minst Bergen Havn selv, dermed blir det jo "hjelp til selvhjelp".

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Vi kan kanskje gjøre noe med denne saken???

 

Hvis mange nok legger inn sine gode og dårlige erfaringer med Bergen Havn, slik at tråden virkelig vokser seg stor og sterk, da kan hele tråden sendes videre pr mail.

 

Passende mottagere kunne være alle byens bystyremedlemmer, turistsjefen og ordfører Friele  -  og selvfølgelig måtte havnedirektøren få en cc .....

 

Ingen er nemlig tjent med at Bergen Havn fortsetter å dumme seg ut på denne måten, aller minst Bergen Havn selv, dermed blir det jo "hjelp til selvhjelp".

 

mvh

Poseidon

Veldig enig med deg Poseidon. Enkelte steder langs kysten har man tydligvis glemt hva gjestehavner betyr for selve innbyggere. Ferierende båtfolk skaper stemning på bryggene, legger fra seg masse penger i butikker etc m.m.

 

Her i Grimstad hvor jeg bor, er det voldsomt hyggelige havnebetjenter som prøver å hjelpe til på alle måter, og enkelte tilbringer til og med tiden på havna i sin fritid. Dette gjør at båtturister kommer tilbake senere år, som igjen skaper et positivt inntrykk av byen.

 

I sommer pratet jeg også med campingturister fra Tyskland. Disse kunne fortelle at deres opphold ble lengre enn planlagt på grunn av kjempeflott syn i havnen vår. Disse legger jo også igjen penger.....

 

Båteiere har tildels makt, ved at mange stiller opp om Poseidons forslag kan vi alle være med på å bidra til å få gjestehavner slik vi vil !!

Link to post
Share on other sites

Vi kan kanskje gjøre noe med denne saken???

 

Hvis mange nok legger inn sine gode og dårlige erfaringer med Bergen Havn, slik at tråden virkelig vokser seg stor og sterk, da kan hele tråden sendes videre pr mail.

 

Passende mottagere kunne være alle byens bystyremedlemmer, turistsjefen og ordfører Friele  -  og selvfølgelig måtte havnedirektøren få en cc .....

 

Ingen er nemlig tjent med at Bergen Havn fortsetter å dumme seg ut på denne måten, aller minst Bergen Havn selv, dermed blir det jo "hjelp til selvhjelp".

 

mvh

Poseidon

 

Enig! man skal jo kunne kreve noe igjen for avgiften. Alle synes vel ikke at det er så ok å ha 4-5 båter utenpå seg.

 

Men kanskje ikke båtturisten betyr noe i Bergen.

Link to post
Share on other sites

Dette er for dårlig !!

Skammelig for en så vakker og ellers positiv by som Bergen.

Plassene på Shetland Larsens Brygge er jo som det hevdes stort sett " festplasser" spesiellt om sommeren og i helgene.

Men det er det jo lite å gjøre med...det er enn så lenge et fritt land.

Imidlertid burde det vært lagt mye bedre tilrette for båtgjester generellt.

Vågen er jo bare vakker....med unntak av de forferdelige lastebildekkene som henger der og som vanlige småbåtfendere alltid kiler seg inn i.

Bergen har en masse å lære som gjestehavn for fritidsbåter !

Men de er vel litt bortskjemt for det er jo stort sett stappa fullt der hele sommeren uansett, så da driter de vel i service... de får jo blodpengene sine alikevel.

Sier litt om holdninger og moral til de som administrer dette.

 

En annen ting er jo at Bergen ofte er første anløp av langturseilere som kommer over fra Scotland / Shetland og som skal videre oppover kysten.

Noe til førsteintrykk !!

 

Vannet i Trondheim ( ganske så kald by om vinteren ) stenges 1 November på bryggene til Trondhjems Seilforening.  Bergen burde kunne matche det uten vanskelighet.

Vi snakker om plastrør begge plasser.

 

Og servicen i Bergen er jo fraværende bortsett fra et menneske som sjekker at du har betalt.

I Florø fikk man tidligere nystekte rundstykker og lokalavisen på morningen...har ikke vært der i år så jeg vet ikke om det fortsatt er slik ??

 

I Bodø er det kjempehyggelige havnebetjenter som til stadighet er i sirkulasjon og bistår med det meste.

Lå ytterst på gjestebrygga innafor moloen i fjor, og etter noen timer kom det en hyggelig betjent og fortalte at nå var det blitt ledig plass innerst i havna hvis jeg ville flytte.

Det er service det !!

 

Nei Bergen....dette er for dårlig.

 

Arild

Link to post
Share on other sites

Og frostfrykt bør de ikke være redd for. Her er det 10 grader og regn hele året

Spør du meg er det helt greit at de stenger av vannet. Jeg har selv bodd i Bergen i mange år, og det er ingen tvil om at nattefrost kan forekomme i oktober.

 

At de krever full havneavgift på denne tiden av året er derimot en annen sak... :nono:

Link to post
Share on other sites

Det burde ikke være noe problem å holde vannet rennende i Bergen noen uker til!!

 

Florø har fortsatt sin høye service, rundstykker og avis, i likhet med mange andre havner. Men det er vel markedskreftene som rår, her i Bergen får man kunder i Vågen uansett. På statstbudsjettdagen er det selvsagt lett å vise til at de pengene man tjener på havnen (og sparer på servicen der) kan brukes til eldreomsorg og andre tiltak som ingen av oss kan være uenig i at har sin store verdi....

 

For mer er det selvsagt lett å støtte en boykott, men jeg ser ikke helt at vi klarer å få det til på en måte som gjør inntrykk.

Laholm

Link to post
Share on other sites

Mannen til hun i avisen er jo faktisk også medlem her på forumet. Riktignok en stund siden han har gitt lyd fra seg men dog....

Rene personangrep bør vi vel holde oss unna. Min kone kan ikke ta støyten eller gå inn i en diskusjon rundt noe jeg har gjort i forbindelse med min jobb. Tilsvarende blir det for han.

 

Lagt til: Jeg skjønner at jeg har missforstått litt her. Jeg trodde det dreide seg om mannen til noen i havnevesenet. Båtboere derimot må vi ta vare på. Vennligst se bort fra dette innlegget.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

LARS HERMAN ER EN TRØØØTT KAR PÅ MORGENEN   :fishing:; derfor skriver han mye rart. og så baller det på seg   :yesnod::flag::lol:...

 

ØHH - personangrep ? Baat-guuru bare påpeker at den stakkers båtboeren faktisk er medlem hos oss, hva mener du med at dette er et personangrep ?? ( er mine sosiale antenner svidd av etter gårsdagens østfoldtur   :lol: )

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

synes at dette ble mye ensidig negativt.

 

Bergen er for alle som kommer sjøveien en fantastik havn å komme til. Man burde egentlig føle seg priviligert som får lov å fortøye her. Bergen har reservert de mest sentrale havneområdene sine for småbåter/båtturister til fortrengsel bl.a. for sin store stolthet Statsraaden. Her spaserer man rett inn på fisketorget og har alle serverdigheter og servicetilbud innen gangavstand, også for små barneføtter. Like på kaien finner man også servicebygg. Gjennomgangstonen fra båtturister som blir spurt, er også svært positive. Dette gjelder både langturseilere og lokale farende fanter.

 

Det å legge ut flytebrygger i indre havn, ville være uestetisk og bryte med havnens karrakter. Man skulle vel da også legge ut bølgebrytere for å dempe bølgene fra hurtigbåtene. Nei, Bergen havn er en pulserende havn, og man må innrette seg etter hver havns særegenheter. Ønsker man flytebrygger, kunne disse kanskje legges på Nøstet. Men da må man bruke en 7-8 minutters gange til Torget.

I en havn som Bergen med sin trange intimitet, må man innfinne seg med å ha hyggelige båtfarende på utsiden. Gjerne en 4-5 av dem.

 

Skulle man imidlertid komme med noen ønsker, burde det vært flere vannposter og elektrisk tilknytning utover Brygge siden.

 

PS. det er rimelig havneavgift i Bergen.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Rene personangrep bør vi vel holde oss unna. Min kone kan ikke ta støyten eller gå inn i en diskusjon rundt noe jeg har gjort i forbindelse med min jobb. Tilsvarende blir det for han.

Mente vel helst at saken var ekstra ille siden dette handlet om et Baatplassenmedlem som var i trøbbel. Men beklager hvis det kunne misforståes.... :fishing:  :yesnod:

Link to post
Share on other sites

ØHH - personangrep ? Baat-guuru bare påpeker at den stakkers båtboeren faktisk er medlem hos oss, hva mener du med at dette er et personangrep ?? ( er mine sosiale antenner svidd av etter gårsdagens østfoldtur   :yesnod: )

 

Suzuki

Jeg var vel litt trøtt i morges. Jeg forstod det dessverre som at mannen til en ansatt i havnevesenet var medlem her, og da gir innlegget mitt mening. Når jeg leser artikkelen i BA en gang til skjønner jeg jo at det var mannen til BÅTBOEREN det ble siktet til her, og da stiller jo saken seg ganske anderledes. Da er det selvfølgelig ingen personangrep.

 

Siden du har sitert innlegget mitt blir det feil å slette det, men jeg har endret det basert på min nyervervede kunnskap :fishing:

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

synes at dette ble mye ensidig negativt.

 

Bergen er for alle som kommer sjøveien en fantastik havn å komme til. Man burde egentlig føle seg priviligert som får lov å fortøye her. Bergen har reservert de mest sentrale havneområdene sine for småbåter/båtturister til fortrengsel bl.a. for sin store stolthet Statsraaden. Her spaserer man rett inn på fisketorget og har alle serverdigheter og servicetilbud innen gangavstand, også for små barneføtter. Like på kaien finner man også servicebygg. Gjennomgangstonen fra båtturister som blir spurt, er også svært positive. Dette gjelder både langturseilere og lokale farende fanter.

 

Det å legge ut flytebrygger i indre havn, ville være uestetisk og bryte med havnens karrakter. Man skulle vel da også legge ut bølgebrytere for å dempe bølgene fra hurtigbåtene. Nei, Bergen havn er en pulserende havn, og man må innrette seg etter hver havns særegenheter. Ønsker man flytebrygger, kunne disse kanskje legges på Nøstet. Men da må man bruke en 7-8 minutters gange til Torget.

I en havn som Bergen med sin trange intimitet, må man innfinne seg med å ha hyggelige båtfarende på utsiden. Gjerne en 4-5 av dem.

 

Skulle man imidlertid komme med noen ønsker, burde det vært flere vannposter og elektrisk tilknytning utover Brygge siden.

 

PS. det er rimelig havneavgift i Bergen.

Hei

 

At Bergen er en flott by er vi nok enig i men at jeg skulle føle meg priviligert når jeg vil fortøye der?, ja det regner jeg med er ironisk ment.

 

Kan overhode ikke se at det hadde sett uetisk ut om det hadde blitt lagt ut gjestebrygger. Tror dette ville skapt en lunere og triveligere havn.

 

Å legge evt. gjestebrygger på nøstet blir jo litt dustete, sette fra et ståsted om at vi faktisk her snakker om turisme for byen. En dag med vind fra nordvest eller vestlig ville jo vært riktig morro på nøstet. For ikke å snakke om den faste trafikken der.

 

Hvorfor skal vi innfinne oss med å ha 4-5 båter på utsiden? Det kan jo være ok noen ganger men iblandt hadde det vært deilig å slippe tråkk. Og dessverre, ikke alle båtfolk er like hyggelig, selv om de hyggelige heldigvis er i et stort flertall.

 

Noen av oss er ekstremt sosial andre kanskje litt mindre. I dag er det et godt tilbud til den første gruppen til den andre mindre.

 

Er ellers helt enig i at det hadde vært en stor forbedring ref. ditt siste  pkt.

"Skulle man imidlertid komme med noen ønsker, burde det vært flere vannposter og elektrisk tilknytning utover Brygge siden."

Link to post
Share on other sites

Hei folkens,

 

Takk for all støtte her. I dag tidlig kom det faktisk folk fra havnevesenet og monterte alle vannslangene opp igjen. Veldig mange benyttet seg av muligheten til å toppe vanntanken(e) og vaske litt på dekket. Man vet jo aldri; det kan jo være frost allerede i morgen...

 

Forøvrig er jeg uenig i at havneprisen i Bergen er rimelig. Servicesenteret er sikkert flott når det er åpent om sommeren. Poengen for Grethe og meg med den avisartikkelen var ikke å henge ut noen eller å syte og klage. Det er bare at når vi velger å ligge over en uke i strekk i Bergen sentrum så bør vi få det vi betaler for. Argumentet om at slangene kan bli skadet av nattefrost er vikarierende fordi man klarer å holde vannet åpent f.eks på aker brygge hele vinteren. (man  tager en slange, åpner vannet littegrann og legger den nedi sjøen. Dermed fryser ikke vannet selv i 15 minus..)

 

Siden servicesenteret ikke har åpent utenom sommersesongen, burde havneprisene vært redusert nå. Men honnør til bergen havnevesen som ombestemte seg og monterte slanger i dag tidlig... Det nytter å klage!

 

Viggo

 

Båtboer

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...