Jump to content

Lowrance Geofence gjør det umulig å kjøpe fra USA...


Ulv I

Recommended Posts

hvis vi alle bare boikotter lowrance utstyr så vil butikkene ikke lengre ta dette inn i butikkene sine og til slutt er det lowrance som taper på dette, enda større tap en om vi bestiller fra usa eller ei,

 

ddet skal sies at de slutter ikke å virke selv om de kommer utenfor 30 breddegrads grensen, bare det at språket blir kun engelsk og alle måle enheter blir satt til US versjoner som feet, miles osv og kan ikke endres op igjen etterpå

den viser fortsatt posisjon og slikt, så for en som er vandt til å bruke disse måle enhetene og er kløpper i engelsk vil eneste negative være at det blinker en tekst om at enheten er utenfor påtenkt område for den aktuelleenheten,

men det vil nok være at de kan selge ce merkede enheter i usa også, men de skrur kanskje opp prisen på dem der også, griskheten har ingen ende:)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Samt at cursor blir stående midt på USA i kartet.

Bare tanken på at noen fremstiller et navigasjonsapparat som kun kan brukes innenfor et bestemt område er uhyrlig.

Like uhyrlig som at en produsent skal bestemme hvor jeg skal bruke et lovlig kjøpt produkt.

Kan noen forestille seg en radar som ikke virker i den engelske kanal fordi den ikke er tiltenkt brukt i det området?

Link to post
Share on other sites

Det var vanlig før at utstyr som måtte typegodkjennes fikk en egen typebetegnelse i Norge. Den samme kjøpt utenlands var da ikke lovlig. Dette ble gjort fordi vi har et høyere omkostningsnivå enn mange andre - og fordi fordi enkelte båteiere hadde en tendens til å glemme at noe var kjøpt annet steds når de kom og forlangte garanti.

Link to post
Share on other sites

Det var vanlig før at utstyr som måtte typegodkjennes fikk en egen typebetegnelse i Norge. Den samme kjøpt utenlands var da ikke lovlig.

Ikke lovlig for gjestende utenlandske båter heller?

 

Og utstyret (som jo typisk er sikkerhetsrelevant) funket vel allikevel, eller?

 

Det er at utstyret helt eller delvis ikke fungerer :eek: som er så helt utrolig.

Link to post
Share on other sites

Skal de som har tenkt å kjøpe utstyr i Norge boikotte Lowrance fordi du er sur over at du ikke får CE modellen i USA? :lol:

 

Nei... ikke derfor...

 

Samt at cursor blir stående midt på USA i kartet.

Bare tanken på at noen fremstiller et navigasjonsapparat som kun kan brukes innenfor et bestemt område er uhyrlig.

Like uhyrlig som at en produsent skal bestemme hvor jeg skal bruke et lovlig kjøpt produkt.

Kan noen forestille seg en radar som ikke virker i den engelske kanal fordi den ikke er tiltenkt brukt i det området?

men blant annet derfor

 

dette er nok europeiske importører som har fått presset igjennom for å kunne tjene enda mer penger..

 

 

tittet litt på furuno, og Furuno MFD12 Display NavNet 3D kunne jo vært et alternativ til hds 10 enheten ;)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Ikke lovlig for gjestende utenlandske båter heller?

Jo det var helt greit. For utenlandske fartøy gjaldt deres nasjonale bestemmelser/forskrifter.

Og utstyret (som jo typisk er sikkerhetsrelevant) funket vel allikevel, eller?

Jada, men bestemmelsene sa at norske fartøy skulle ha innstallert utstyr som var typegodkjent i Norge

Det er at utstyret helt eller delvis ikke fungerer :eek: som er så helt utrolig.

Enig, men det er sikkert riktig ihht. gjeldende regelverk. (uten at jeg vet hvilket.

 

Dette var som sagt før i tiden, men jeg nevnte det mest fordi Lowrance får pes, og de gjør ikke noe som andre ikke har gjort før dem. Ref også sone inndeling i film CD.

 

 

Link to post
Share on other sites

Vær du helt trygg, jeg handler ikke til idiotpriser i Norge, det er ingen grunn til at verdien på utstyret skulle være 2-3 ganger høyere i Norge enn ute.

 

Dermed er det det faktum at for mitt vedkommende er Lowrance game over inntil de skjerper seg og slutter med proteksjonismen. Jeg antar at før det har kinablackboxer, opensource og rimelig pc-hardware vippet dem over i chapter 11 kategorien. Jeg kommer ikke til å sørge.

Link to post
Share on other sites

Lowrance er vel de som har gjort det absolutt best i det som har vært en stor nedgangstid for bransjen. Introduksjonen av først Bredbåndsekkoloddteknologien, så HDS fulgt av Bredbåndsradar og StructureScan og nå sist SonicHub vitner om stor innvosjonsevne og har generert stort salg. En stor del av de som ahdde Lowrance fra før har allerede oppgradert til HDS. Bredbåndsteknologien og StructureScan har også lokket mange nye kunder. Det slutter ikke her, det vil snart også komme Lowrance autopiloter med tett integrasjon mot HDS, sannsyligvis utviklet i Egersund.

 

Lowrance er et varemerke til Navico som har konsernhovedkvarter i Oslo så det er vel ingen fordel for oss her i Norge om de går konkurs. Staten er faktisk også inne som minoritetseier i Navico via Kongsberggruppen. Deler av teamet som har skrevet softwaren til HDS sitter også her i Norge.

Link to post
Share on other sites

Uansett hvor norskt og bra det er, verdien av boksene er ikke annerledes her enn ute, at de beskytter idotprisene ved å innføre geofence viser svært godt at de er klar over dette og ikke klarer å forsvare det på andre måter enn ved svindle brukere i det europeiske markedet.

 

Måtte noen med tiltak grisehakke softwaren så vi alle kunne le public av dem inntil de kom til innsikt, kan hende hadde jeg handlet hardwaren av dem da, nå bruker jeg heller penga på noe annet.

 

Structure scan er for meg som jeg antar for de fleste andre potensielle kunder, langt fra nødvendig, men kult og kjekt å ha. Mao ikke noe jeg slikker proteksjonister oppetter for. Ryk og reis.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

nå er det kommet en versjon 4.0... tør jeg oppgradere tro..

 

finner på nett at en kan få dem låst opp hos navico for 250 euro.. ran!!!

 

ser også at det er et par som har nedgradert til software 2.5 og da virker alt igjen.. med metric osv.. men de får ikke kontakt med structurescan enheten, og oppgraderer de enheten igjen, og straks den får gps dekning skjer det samme igjen.. blinkende tekst og kartet står midt i usa og alt står i us imperials målestokker..

så om du ikke trenger structurescan og har en hds unit som er geofencet, legg inn 2.5 versjonen så virker den i hvertfall..

 

håper virkelig noen jailbraker den softwaren snart..

 

versjon 4.0 som er kommet nå har flere nyttige nye funksjoner som hadde vært kjekt å hatt..

det gikk greit å oppgradere til 3.0 og 3.5.. men 4.0 har jeg enda ikke hørt om noen med modeller i europa har oppgradert til.. så vet ikke helt.. dyrt om det låser seg..

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Hvis instrumentet ditt fungerer med 3.0 og 3.5 vil det også fungere uten geofencing med 4.0.

 

HDS blir mye raskere i menyene og spesiellt som plotter med 4.0. Blå fargepalett til structurescan og forbedret ekkolodd for store dyp er også kjekt å ha.

Link to post
Share on other sites

Ok, jeg tar sjangsen og oppgraderer i dag.. har lest flere skriver at den blir raskere i menyer og kan lage hurtigknapper osv..

 

bare synd ikke lowrance kan gå ut med en ofisiell melding om det kun er modeller produsert etter mars 2010 som har geofence og kommer til å ha det.. eller om eldre modeller vil gå fri for dette, eller om de også vil få dette via software oppgradering senere tid..

lite til ingen info om dette på lowrance sine sider...

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Som en annen skrev i sitt innlegg, er problemet knyttet til norske importører sine vanvittige fortjenestenivåer, og ikke Lowrance. Sånn er det med de fleste produkt som importeres til Norge, og er en av hovedgrunnene til at vi er verdens dyreste land (for forbrukerene).

Link to post
Share on other sites

Hvis du vil ha en enda raskere plotter skal du sørge for å oppgradere til en 2011 kartbrikke. Spesiellt de store 44XG, 45XG osv Gold kartbrikkene har blitt mye raskere. Forskjellen er merkbar på alle plottere, men spesielt stor på HDS med versjon 4.0.

 

Det er gratis oppgradering på Navionics sine nettsider for Gold kart kjøpt våren 2010 og senere.

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...
  • 6 måneder senere...

Jeg undres....

Burde ikke boikott være en opplagt sak mot fabrikanter som finner på noe så kundefiendtlig som denne geofence-greia?

Etter mine begreper fortjener de å gå konk jo før jo heller...

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Ja la oss si at du virkelig lykkes...

Selskapet går konk. Er effekten i såfall den du ønsker; konkurransen i markedet blir mindre og noen tusen båtkollegaer av deg sitter uten leverandør av service? Tanken er kanskje morsom men heldigvis er ikke den kollektive frustrasjonen riktig så sterk tror jeg ;-)

Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik

Totalmedlem av RS

Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris

Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar

Link to post
Share on other sites

En annen ting som sperrer for å kjøpe ting i USA til amerikanske priser, la meg si f.eks. Levi's bukser som koster tre ganger så mye i Norge, er adressen du ber om å få sendt varene til. Bruker du en norsk leveringsadresse, vil den amerikanske nettbutikken fortelle deg at de dessverre ikke kan levere utenfor USA.

Dette er styrt av merkeleverandører på alle plan, og er gjort for å beskytte inntektene til norske selgere.

 

Her er løsningen: Du kan opprette en amerikansk adresse hos JetCarrier og de sørger for videresending til deg i Norge. http://www.jetcarrier.com/

 

Det funker. -Og medfører selvsagt at vi på lengre sikt ikke vil ha noen norske forhandlere igjen i det lille, kostbart drevne norske samfunnet. Jeg har selv operert som generalimportør i Norge (med enerett og høyere priser enn resten av verden, og selv da var det vanskelig å beholde lønnsomheten her i lille, dyre Norge), og vet mye om dette med markedsbeskyttelse.

 

... Så jeg foreslår at de som ikke liker det norske kostnadsnivået, tenker seg godt om neste gang det er valg!

-Pest eller Kolera?

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...