Hank Startet 11.Desember.2010 Del på Facebook Startet 11.Desember.2010 (redigert) Hvor lenge kan man regne med at ferskvannskjølte 20 år gamle innenbords dieselmotorer overhalt på verkstad vil leve? Det er sikkert vanskelig å gi noe gjennomsnittlig godt svar, men legger til grunn vanlig bruk og vedlikehold. Hva innebærer egentlig en full overhaling? Utføres denne jobben på samme måte hos ulike motorforhandlere osv? Er det stor forskjell mellom merker? Er nysgjerrig på hvor lurt det evt. er å investere i en slik brukt motor. Redigert 11.Desember.2010 av Hank (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dvil Svart 11.Desember.2010 Del på Facebook Svart 11.Desember.2010 Det vil jeg påstå at er umulig å gi noe fasitsvar på. I utgangspunkter betyr en overhaling at motoren settes tilbake til "som ny". Men, som du sier er det nok litt forskjellig praksis der. Det er f.eks. ikke sikkert at pumpe og dyser er overhalt. På mange måter kan en overhalt motor bli bedre enn ny, men det betinger at den som gjør jobben kan sakene sine. Dvs. han må kjenne akkurat den motoren ut og inn, hvilke problemområder den har hatt siden ny osv. Om det brukes kvalitetsdeler, god tid på avbalansering og toleranser ellers, kontrollerer utsatte deler for tegn til utmatting osv. kan den bli bedre enn ny. Mange motorbyggere, ihvertfall de som skal hente mer effekt enn originalt, foretrekker en brukt motor. Da har blokka satt seg, og holder toleransene bedre (har jeg lest...). Et mulig punkt for å ta en avgjørelse er om du kanskje helst vil ha en eldre motor? De er gjerne enklere å få utført reparasjoner på for en vanlig mann. Moderne elektronikk med egne diagnoseprogram setter begrensninger for hvor man får gjort service. Sitér dette innlegget Link to post
Hank Svart 11.Desember.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Desember.2010 Takk for informativt svar! Hvis vi avgrenser det til Volvo Penta og Yanmar, er det slik at det også her er tilfeldig hva slags kvalitet overhalingen har? Ville vel tro at de har noen retningslinjer å følge på merkeverksted med dokumentasjon på hva som er gjort osv. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 11.Desember.2010 Del på Facebook Svart 11.Desember.2010 (redigert) En fullstendig overhalt motor kan være like god som en ny motor ( i noen tilfeller bedre ( hint..tidlige BMW FI 1,5L turbo motorer.... )). Såfremt blokka ikke har korrosjons skader eller andre skader blir den jo ikke slitt, den modnes ( sylindere kan borres evt bytte foringer ). Ved ny borret motor eller ved bytte av foringer kommer det jo til nye stempler/ringer... Vil også anta at ei slipt veiv er like god som ei fabrikk ny veiv, samme med råder.... Toppen er jo også lett å overhale, alt som er slitt kan jo byttes ( ventilstyringer, ventiler, tettinger ++ ). Graden av holdbarhet kan antagelig kobles opp imot hvilken type overhaling som er utført ... FULLSTENDIG overhaling : Blokk borret eller foringer byttet. Nye stempler og ringer Veiv slipt ( selvsagt da med nye overdim lagre ) Råder ... byttet, slipt, normalisert ++ Topp overhalt >> planet, slipte ventilseter, nye ventil styringer, nye ventiler . Register kjede/reim byttet . NY kam + eventuelt løftere ++ Ny oljepumpe Grundig rengjort og satt sammen av fagfolk . = like god eller bedre enn ny motor ( sammenlignet med samme motor ny ) Delvis overhaling: Blokk honet og målt, toleranser innenfor fabrikk spec. Stempler rengjort og målt, toleranser innenfor fabrikk spec. Veiv innenfor fabrikk spec. Ellers slipte ventiler/bytte tettinger Nye lagre ++ Grundig rengjort og satt sammen av fagfolk . Nesten like god som en ny motor ( 95>98% ?? av ny ), motoren er slitt men er innenfor slite toleranser... Og det jeg mener med bedre en ny.... delene har jo blitt laaangtids testet, eventuelle feil burde ha kommet frem nå. + det faktum at en ofte legger mere tid i en overhaling en det de gjorde da motoren opprinnelig ble bygget, kan jo også være litt nøyere med tilpassinger og toleranser. Arne Kjetil Redigert 11.Desember.2010 av Droll (see edit history) Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Roger jo Svart 11.Desember.2010 Del på Facebook Svart 11.Desember.2010 En fullstendig overhalt motor kan være like god som en ny motor ( i noen tilfeller bedre Såfremt blokka ikke har korrosjons skader eller andre skader blir den jo ikke slitt, den modnes Nesten like god som en ny motor ( 95>98% ?? av ny ), motoren er slitt men er innenfor slite toleranser... Og det jeg mener med bedre en ny.... delene har jo blitt laaangtids testet, eventuelle feil burde ha kommet frem nå. + det faktum at en ofte legger mere tid i en overhaling en det de gjorde da motoren opprinnelig ble bygget, kan jo også være litt nøyere med tilpassinger og toleranser. Arne Kjetil Helt enig i det du sier. Min erfaring er at det som ryker førest er eksosmanifolden og kjølerne hvis ikke Zinken blir fornyet. Dyser og dieselpumpe som blir stående med emulgert vann( vann + lurium + Diesel) har også kort levetid. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Kaftein ØL Svart 11.Desember.2010 Del på Facebook Svart 11.Desember.2010 Jeg er også enig i at en skikkelig overhalt motor kan være like bra, men prisen på motoren bør også samsvare litt. Du får ingenting ekstra for båten din om du selger den for 3 år med en "overhalt" motor (som du kanskje betale minst halvparten av det en ny ville kostet), mens en 3 år gammel motor vil være et betydelig pluss i en slik sammenheng. i charterselskapet jeg kjøpte båt fra var det fast rutine på yanmarmotoren å ta de ut etter 8000 timer for delvis overhaling, også gikk de igjen til ca. 15000. Etter dette ble båtene solgt. Båtene som hadde volvo-motorer gikk aldri så lenge i utleie at det ble snakk om bytte eller overhaling. De gikk gjerne maks 4000 timer i utleie før både motoren og båten ble solgt. Argumentet deres var at volvo-motorene var mye mindre holdbare og at det ikke var økonomisk å overhale de heller. Jeg har selv en yanmar som har gått over 11000 timer som er delvis overhalt for ca. 3000 timer siden, og denne har jeg aldri hatt noe som helst tull med Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 11.Desember.2010 Del på Facebook Svart 11.Desember.2010 Eg (hobbymekk) skifta ein foring og eit stempel, ein veivstake, dvs delvis overhaling av ein VP TMD40A i sommer(brukte deler). Slipte veiv på maskinverksted, og fikk den balansert. Alle lager nye. Da var den gått 900 timer siden sist "overhaling" med alle foringer og lager nye, og da av VP mekaniker.... trolig var ikkje veiven sjekket balanse på sist. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Hank Svart 11.Desember.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Desember.2010 Båtene som hadde volvo-motorer gikk aldri så lenge i utleie at det ble snakk om bytte eller overhaling. De gikk gjerne maks 4000 timer i utleie før både motoren og båten ble solgt. Argumentet deres var at volvo-motorene var mye mindre holdbare og at det ikke var økonomisk å overhale de heller. Jeg har selv en yanmar som har gått over 11000 timer som er delvis overhalt for ca. 3000 timer siden, og denne har jeg aldri hatt noe som helst tull med Skal man kjøpe en brukt motor bør man altså velge Yanmar fremfor VP høres det ut som - overhalt eller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 11.Desember.2010 Del på Facebook Svart 11.Desember.2010 Kaftein Øl - skjærer du alle VP over en kam her nå? Hvilke type VP motorer var det dere hadde i båtene du referer til? Det er nå min erfaring at også VP har laget noen skikkelig steinknusere som tåler sine timer, selvom de også har laget mange hvor det har tatt ut maksimalt og godt over det også. dersom trådstarter har noen spesielle motor-størrelser eller typer i sikte kan det jo hende det finnes noen nyanser Sitér dette innlegget Link to post
Hank Svart 11.Desember.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Desember.2010 Kunne vært interessert i å vite hvilke brukt motorer med 100-120 HK som anbefales/har godt rykte. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 11.Desember.2010 Del på Facebook Svart 11.Desember.2010 ....... skjærer du alle VP over en kam her nå? Hvilke type VP motorer var det dere hadde i båtene du referer til? Det er nå min erfaring at også VP har laget noen skikkelig steinknusere som tåler sine timer, selvom de også har laget mange hvor det har tatt ut maksimalt og godt over det også. Det er ikkje lønnsomt å overhale VP nei. Skrekkelig dyre deler. Mitt inntrykk (..inntrykk- då meiner eg personlig meining, som ikkje er gjenstand for spørsmål om dokumentasjon el ) er at alle VP under 600kg er bruk og kast på linje med borhammere fra best tools. Men når det er sagt så brukte eg min første borhammer fra best tools i 4 år, eg meisla masse betonggulv i kjelleren, og meisla ut hull til vindu og dør. Knallbra ! De to neste holdt 1mnd. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
free Svart 11.Desember.2010 Del på Facebook Svart 11.Desember.2010 "steinknuserne" til volvo bare lar seg overhale en gang å det gjerne på et timetall som ikke er fult så høyt som for konkurentenes maskiner.Nå tror jeg kansje trådstarter ikke snakker om lav og mediumsturtalls maskiner å da er vi ikke inne på steinknusersegmentet heller etter mitt syn. Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 12.Desember.2010 Del på Facebook Svart 12.Desember.2010 vel, i chartersammenheng prater vi mer eller mindre i hvertfall minst 90% seilbåter, dvs motorer som sjeldent er noe særlig over 75 hk. Jeg vet ikke hva disse folka la til grunn, men når de har flere hundre båter gående i charter til enhvertid hvor de også har egne profesjonelle folk til å ta seg av alt vedlikehold og oppfølgning har de nok helt sikkert gjort seg noen erfaringer underveis. Det hadde i hvertfall jeg gjort, og konklusjonen deres er i hvertfall at de ikke overhaler volvo-motorene. Sitér dette innlegget Link to post
okeido Svart 12.Desember.2010 Del på Facebook Svart 12.Desember.2010 og lav hk motorene er vel de mest holdbare og..flesteparten i havna våresbruker båtene maks 50 timeri året,når motor er 20 år gamle så har de gått 1000 timer. de færreste volvoene går så langt uten masse påkostning.fleste andre merker går 10 år til uten problemer.ingen regler er uten untak, men folk snakker sjelden negativt om egen motor.har selv en md 30 a overdimensjonert sak på 65 hk og er ikka akkurat stolt. har tenkt på byttemotor selv,men noen skrev at vis det var brukt over haltmotor teller mye mindre i annenhåndsverdi lå ikke akkuratt i tankene mine men det må jo være logisk det..ikke like mang vp brukt overhalt på finn eller virker et som,masse yanmar og cummins. Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 12.Desember.2010 Del på Facebook Svart 12.Desember.2010 "steinknuserne" til volvo bare lar seg overhale en gang å det gjerne på et timetall som ikke er fult så høyt som for konkurentenes maskiner Tror det er her i ÅF jeg har lest at overhaling av Volvo 70 motorene skal finne sted ved 40 og 80.000 timer (og var det 120.000?). Så noen grønne er vel laget for å gå noen timer. Rimeligst deler er vel å få hos de som selger til traktor/lastebil/anleggskunder uavhengig av fabrikat. Vet ikke om Yanmar leverer motorer som brukes av disse. Sitér dette innlegget Link to post
TellusTellus Svart 12.Desember.2010 Del på Facebook Svart 12.Desember.2010 Har en YSE12 som akkurat har blitt overhalt av en flink kar i Oslo. Hvor lenge den vil vare nå er usikkert, men den skal nå gå knirkefritt og jeg vet at en fagperson har sett over den. Problemet mitt var at båten var ny for oss og motoren hadde sine "ticks". Ujevnt turtall og ikke mye futt. I ettertid er jeg veldig glad for at vi tok oss bryet med å ta ut motoren og få den renovert/overhalt. Den var i grei stand, men kjølesystemet var nesten potte tett grunnet en løs sinkanode som hadde kilt seg fast og det lakk vann inn i en silynderforing av en eller annen grunn. Nå har jeg fått beskjed at motoren er ferdig og at den sviver og går som den skal med godt oljetrykk. Dette fikk jeg beskjed om er gjort: Skiftet sylforing, rådelager, stempelringer, toppakning og andre pakninger. Overhalt vann- pumpe, slipt ventiler/seter, renset kjølesystem, kontr oljepumpe, renset knivfilter etc. Prisen var god og alt er gjort på lovlig hvit måte. Noen vil sikkert påstå at gammel motor ikke er verdt pengene, men jeg synes det er verdt hver krone hvis jeg vet at motoren fungerer og at jeg kan være sikker på at den starter og går når den skal. Som alt annet en får reparert så må en stole på mekanikeren. Og det gjør jeg i dette tilfellet. Så nå har jeg en gammel motor som er i god stand igjen. Kostnaden kan forsvares i forhold til seilbåtens verdi. Nå er det bare nye motorlabber, centaflexkobling, støpe nytt og tett motorrom og isolering som gjenstår. Sitér dette innlegget De syv P'er: PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance Nå med båtførerbevis Link to post
Figaro Svart 12.Desember.2010 Del på Facebook Svart 12.Desember.2010 Kunne vært interessert i å vite hvilke brukt motorer med 100-120 HK som anbefales/har godt rykte. Ford 2726 og andre i samme serie.Det skal mye til for å ta livet av disse. Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Komodo Svart 12.Desember.2010 Del på Facebook Svart 12.Desember.2010 Perkins har vel også noen sliltere som må skytes til slutt? Men hva slags båt skal den sitte i? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bernt Svart 12.Desember.2010 Del på Facebook Svart 12.Desember.2010 Jeg syns det er feil og si at Yanmar er bra og Volvo er dårlig, de bruker flere underlevrandører av motorer så det er vel ikke altid merke navnet som skal ha æren av en god eller dårlig motor Bernt Sitér dette innlegget Link to post
JGH Svart 12.Desember.2010 Del på Facebook Svart 12.Desember.2010 Tja, i mitt tilfelle varte ein overhalt motor med påmontert ferskvannskjøling gjort av "fagmann" ein tur ut fjorden. Spiste toppakninger, 3 stk på 2 veker. Den blei levert tilbake. Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
Christensen Svart 12.Desember.2010 Del på Facebook Svart 12.Desember.2010 I følge min instruksjonsbok til steinknuseren min "VP TMD 50" så skal det utover olje og filter justeres ventiler ved 2400 timer! dette er en 5 liters 6er med turbo og 135 hk! Motoren ble produsert frem til 1970 og har nå gått 1500 timer!! så med bruk på 100 timer i året så er motoren minst 49 år når vi løfter av lokkene og justerer ventiler! Dette står det respekt av! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Kaftein ØL Svart 12.Desember.2010 Del på Facebook Svart 12.Desember.2010 hehe... du må nok regne med at et og annet vil dukke opp de nærmeste 20-30 årene også! De fleste båtmotorer lider forøvrig av at det blir altfor lite brukt, men motoren din er nok uansett blant de mer robuste motorene, så den klarer seg nok fint i mange år. Min yanmar tuslet 11000 timer på 15 år Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 13.Desember.2010 Del på Facebook Svart 13.Desember.2010 Hva slags Yanmar var dette Kaftein Øl? Og har du noe erfaring med Yanmar 4LH motorene? Varer disse like lenge tror du? Sitér dette innlegget Link to post
terron Svart 13.Desember.2010 Del på Facebook Svart 13.Desember.2010 En av fritidsfiskerne på Hvaler hadde i sommer ute sin 4LHA for første gang for totaloverhaling - timetallet hadde akkurat rundet 24000, og han hadde siste måneder vært plaget med litt mer røyk enn normalt...... Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 13.Desember.2010 Del på Facebook Svart 13.Desember.2010 Hva slags Yanmar var dette Kaftein Øl? Og har du noe erfaring med Yanmar 4LH motorene? Varer disse like lenge tror du? Det er en 4JH2E, ingen turbo, ingen probleme... Knallbra motor som startet på første slaget senest i forrige uke når det var 15 kuldegrader og en måneds tid siden jeg hadde startet sist... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.