Jump to content

Levetid på overhalte dieselmotorer


Hank

Recommended Posts

Hvor lenge kan man regne med at ferskvannskjølte 20 år gamle innenbords dieselmotorer overhalt på verkstad vil leve? Det er sikkert vanskelig å gi noe gjennomsnittlig godt svar, men legger til grunn vanlig bruk og vedlikehold. Hva innebærer egentlig en full overhaling? Utføres denne jobben på samme måte hos ulike motorforhandlere osv? Er det stor forskjell mellom merker? Er nysgjerrig på hvor lurt det evt. er å investere i en slik brukt motor.

Redigert av Hank (see edit history)
Link to post

Det vil jeg påstå at er umulig å gi noe fasitsvar på.

I utgangspunkter betyr en overhaling at motoren settes tilbake til "som ny". Men, som du sier er det nok litt forskjellig praksis der. Det er f.eks. ikke sikkert at pumpe og dyser er overhalt.

På mange måter kan en overhalt motor bli bedre enn ny, men det betinger at den som gjør jobben kan sakene sine. Dvs. han må kjenne akkurat den motoren ut og inn, hvilke problemområder den har hatt siden ny osv. Om det brukes kvalitetsdeler, god tid på avbalansering og toleranser ellers, kontrollerer utsatte deler for tegn til utmatting osv. kan den bli bedre enn ny. Mange motorbyggere, ihvertfall de som skal hente mer effekt enn originalt, foretrekker en brukt motor. Da har blokka satt seg, og holder toleransene bedre (har jeg lest...).

Et mulig punkt for å ta en avgjørelse er om du kanskje helst vil ha en eldre motor? De er gjerne enklere å få utført reparasjoner på for en vanlig mann. Moderne elektronikk med egne diagnoseprogram setter begrensninger for hvor man får gjort service.

Link to post

En fullstendig overhalt motor kan være like god som en ny motor ( i noen tilfeller bedre ( hint..tidlige BMW FI 1,5L turbo motorer.... )).

 

Såfremt blokka ikke har korrosjons skader eller andre skader blir den jo ikke slitt, den modnes :thumbsup: ( sylindere kan borres evt bytte foringer ).

Ved ny borret motor eller ved bytte av foringer kommer det jo til nye stempler/ringer...

Vil også anta at ei slipt veiv er like god som ei fabrikk ny veiv, samme med råder....

Toppen er jo også lett å overhale, alt som er slitt kan jo byttes ( ventilstyringer, ventiler, tettinger ++ ).

 

Graden av holdbarhet kan antagelig kobles opp imot hvilken type overhaling som er utført ...

 

FULLSTENDIG overhaling :


  •  
  • Blokk borret eller foringer byttet.
  • Nye stempler og ringer
  • Veiv slipt ( selvsagt da med nye overdim lagre )
  • Råder ... byttet, slipt, normalisert ++
  • Topp overhalt >> planet, slipte ventilseter, nye ventil styringer, nye ventiler .
  • Register kjede/reim byttet .
  • NY kam + eventuelt løftere ++
  • Ny oljepumpe
  • Grundig rengjort og satt sammen av fagfolk .

 

= like god eller bedre enn ny motor ( sammenlignet med samme motor ny )

 

Delvis overhaling:


  •  
  • Blokk honet og målt, toleranser innenfor fabrikk spec.
  • Stempler rengjort og målt, toleranser innenfor fabrikk spec.
  • Veiv innenfor fabrikk spec.
  • Ellers slipte ventiler/bytte tettinger
  • Nye lagre
  • ++
  • Grundig rengjort og satt sammen av fagfolk .

 

Nesten like god som en ny motor ( 95>98% ?? av ny ), motoren er slitt men er innenfor slite toleranser...

 

Og det jeg mener med bedre en ny.... delene har jo blitt laaangtids testet, eventuelle feil burde ha kommet frem nå.

+ det faktum at en ofte legger mere tid i en overhaling en det de gjorde da motoren opprinnelig ble bygget, kan jo også være litt nøyere med tilpassinger og toleranser.

 

 

Arne Kjetil

Redigert av Droll (see edit history)
Link to post

En fullstendig overhalt motor kan være like god som en ny motor ( i noen tilfeller bedre Såfremt blokka ikke har korrosjons skader eller andre skader blir den jo ikke slitt, den modnes :thumbsup: Nesten like god som en ny motor ( 95>98% ?? av ny ), motoren er slitt men er innenfor slite toleranser...

 

Og det jeg mener med bedre en ny.... delene har jo blitt laaangtids testet, eventuelle feil burde ha kommet frem nå.

+ det faktum at en ofte legger mere tid i en overhaling en det de gjorde da motoren opprinnelig ble bygget, kan jo også være litt nøyere med tilpassinger og toleranser.

 

Arne Kjetil

 

Helt enig i det du sier.

Min erfaring er at det som ryker førest er eksosmanifolden og kjølerne hvis ikke Zinken blir fornyet.

 

Dyser og dieselpumpe som blir stående med emulgert vann( vann + lurium + Diesel) har også kort levetid.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Jeg er også enig i at en skikkelig overhalt motor kan være like bra, men prisen på motoren bør også samsvare litt. Du får ingenting ekstra for båten din om du selger den for 3 år med en "overhalt" motor (som du kanskje betale minst halvparten av det en ny ville kostet), mens en 3 år gammel motor vil være et betydelig pluss i en slik sammenheng.

 

i charterselskapet jeg kjøpte båt fra var det fast rutine på yanmarmotoren å ta de ut etter 8000 timer for delvis overhaling, også gikk de igjen til ca. 15000. Etter dette ble båtene solgt. Båtene som hadde volvo-motorer gikk aldri så lenge i utleie at det ble snakk om bytte eller overhaling. De gikk gjerne maks 4000 timer i utleie før både motoren og båten ble solgt. Argumentet deres var at volvo-motorene var mye mindre holdbare og at det ikke var økonomisk å overhale de heller. Jeg har selv en yanmar som har gått over 11000 timer som er delvis overhalt for ca. 3000 timer siden, og denne har jeg aldri hatt noe som helst tull med :smash:

Link to post

Eg (hobbymekk) skifta ein foring og eit stempel, ein veivstake, dvs delvis overhaling av ein VP TMD40A i sommer(brukte deler). Slipte veiv på maskinverksted, og fikk den balansert. Alle lager nye.

Da var den gått 900 timer siden sist "overhaling" med alle foringer og lager nye, og da av VP mekaniker.... trolig var ikkje veiven sjekket balanse på sist.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Båtene som hadde volvo-motorer gikk aldri så lenge i utleie at det ble snakk om bytte eller overhaling. De gikk gjerne maks 4000 timer i utleie før både motoren og båten ble solgt. Argumentet deres var at volvo-motorene var mye mindre holdbare og at det ikke var økonomisk å overhale de heller. Jeg har selv en yanmar som har gått over 11000 timer som er delvis overhalt for ca. 3000 timer siden, og denne har jeg aldri hatt noe som helst tull med :smash:

 

Skal man kjøpe en brukt motor bør man altså velge Yanmar fremfor VP høres det ut som - overhalt eller ikke.

Link to post

Kaftein Øl - skjærer du alle VP over en kam her nå? Hvilke type VP motorer var det dere hadde i båtene du referer til? Det er nå min erfaring at også VP har laget noen skikkelig steinknusere som tåler sine timer, selvom de også har laget mange hvor det har tatt ut maksimalt og godt over det også.

 

dersom trådstarter har noen spesielle motor-størrelser eller typer i sikte kan det jo hende det finnes noen nyanser :seeya:

Link to post

....... skjærer du alle VP over en kam her nå? Hvilke type VP motorer var det dere hadde i båtene du referer til? Det er nå min erfaring at også VP har laget noen skikkelig steinknusere som tåler sine timer, selvom de også har laget mange hvor det har tatt ut maksimalt og godt over det også.

 

 

Det er ikkje lønnsomt å overhale VP nei. Skrekkelig dyre deler.

Mitt inntrykk (..inntrykk- då meiner eg personlig meining, som ikkje er gjenstand for spørsmål om dokumentasjon el ) er at alle VP under 600kg er bruk og kast på linje med borhammere fra best tools. Men når det er sagt så brukte eg min første borhammer fra best tools i 4 år, eg meisla masse betonggulv i kjelleren, og meisla ut hull til vindu og dør. Knallbra ! De to neste holdt 1mnd. :thumbsup:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

vel, i chartersammenheng prater vi mer eller mindre i hvertfall minst 90% seilbåter, dvs motorer som sjeldent er noe særlig over 75 hk. Jeg vet ikke hva disse folka la til grunn, men når de har flere hundre båter gående i charter til enhvertid hvor de også har egne profesjonelle folk til å ta seg av alt vedlikehold og oppfølgning har de nok helt sikkert gjort seg noen erfaringer underveis. Det hadde i hvertfall jeg gjort, og konklusjonen deres er i hvertfall at de ikke overhaler volvo-motorene.

Link to post

og lav hk motorene er vel de mest holdbare og..flesteparten i havna våresbruker båtene maks 50 timeri året,når motor er 20 år gamle så har de gått 1000 timer. de færreste volvoene går så langt uten masse påkostning.fleste andre merker går 10 år til uten problemer.ingen regler er uten untak, men folk snakker sjelden negativt om egen motor.har selv en md 30 a overdimensjonert sak på 65 hk og er ikka akkurat stolt. har tenkt på byttemotor selv,men noen skrev at vis det var brukt over haltmotor teller mye mindre i annenhåndsverdi lå ikke akkuratt i tankene mine men det må jo være logisk det..ikke like mang vp brukt overhalt på finn eller virker et som,masse yanmar og cummins.

Link to post

"steinknuserne" til volvo bare lar seg overhale en gang å det gjerne på et timetall som ikke er fult så høyt som for konkurentenes maskiner

 

Tror det er her i ÅF jeg har lest at overhaling av Volvo 70 motorene skal finne sted ved 40 og 80.000 timer (og var det 120.000?). Så noen grønne er vel laget for å gå noen timer.

Rimeligst deler er vel å få hos de som selger til traktor/lastebil/anleggskunder uavhengig av fabrikat. Vet ikke om Yanmar leverer motorer som brukes av disse.

Link to post

Har en YSE12 som akkurat har blitt overhalt av en flink kar i Oslo.

Hvor lenge den vil vare nå er usikkert, men den skal nå gå knirkefritt og jeg vet at en fagperson har sett over den.

Problemet mitt var at båten var ny for oss og motoren hadde sine "ticks". Ujevnt turtall og ikke mye futt. I ettertid er jeg veldig glad for at vi tok oss bryet med å ta ut motoren og få den renovert/overhalt.

Den var i grei stand, men kjølesystemet var nesten potte tett grunnet en løs sinkanode som hadde kilt seg fast og det lakk vann inn i en silynderforing av en eller annen grunn. Nå har jeg fått beskjed at motoren er ferdig og at den sviver og går som den skal med godt oljetrykk.

 

Dette fikk jeg beskjed om er gjort:

 

Skiftet sylforing, rådelager, stempelringer,

toppakning og andre pakninger. Overhalt vann-

pumpe, slipt ventiler/seter, renset kjølesystem,

kontr oljepumpe, renset knivfilter etc.

 

Prisen var god og alt er gjort på lovlig hvit måte.

 

Noen vil sikkert påstå at gammel motor ikke er verdt pengene, men jeg synes det er verdt hver krone hvis jeg vet at motoren fungerer og at jeg kan være sikker på at den starter og går når den skal.

 

Som alt annet en får reparert så må en stole på mekanikeren. Og det gjør jeg i dette tilfellet. Så nå har jeg en gammel motor som er i god stand igjen. Kostnaden kan forsvares i forhold til seilbåtens verdi. Nå er det bare nye motorlabber, centaflexkobling, støpe nytt og tett motorrom og isolering som gjenstår.

De syv P'er:

 

PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance

Nå med båtførerbevis

Link to post

I følge min instruksjonsbok til steinknuseren min "VP TMD 50" så skal det utover olje og filter justeres ventiler ved 2400 timer! dette er en 5 liters 6er med turbo og 135 hk! Motoren ble produsert frem til 1970 og har nå gått 1500 timer!! så med bruk på 100 timer i året så er motoren minst 49 år når vi løfter av lokkene og justerer ventiler! Dette står det respekt av!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...