Jump to content

Ankerutstyr for langtur ..diskusjon

avmønstret5

Recommended Posts

50 hester ja - det sliter jeg med å komme ned til :wink: På tomgang har vi ca 100 hester på hver motor

Jeg kjøpte et skjøtestykke til kjetting på Viking Yachting i Gøteborg for noen år siden. Det hadde større bruddstyrke enn kjettingen vår. Skal se om jeg finner igjen bildet av den

I denne tråden står det mer om temaet - inkl beslaget jeg kjøpte fra Viking.

https://baatplassen.no/i/index.php/topic/23713-ankerkjetting-kan-den-skjoetes-og-andre-spoersmaal/page__p__273665__hl__kjetting+skj%F8t+viking__fromsearch__1#entry273665

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Jeg har skjøtt med den typen Careka vise i slutten av tråden. Styrken er sikker ok med i verste fall kan en tenke seg den gå opp i klinkingen. Vi hadde 50 meter noe som ble kort i enkelte dype havner hvor en legger ut hovedanker og bakker til kai, og la til 20..totalt 70m. Ang. ankring med hovedanker og tau i land legger vi ofte ut veldig mye pga av store dybder i bakken. På vanlig svai velger vi grundt vann (senkekjøl) og finner gjerne ankerplass der ingen andre vil ligge.

Ankring er ekstremt viktig. Det står noen erfaringer om ankring i dårlig vær i Yachting Minthly December 2010.

Eneste båten som ikke dregget i en storm var den ene som hadde tandem anker.

https://baatplassen.no/i/index.php/topic/55598-hva-slags-anker-har-du/page__view__findpost__p__876799

Kan lese mer her

http://www.sailaway.no/Necessity%20north%20Pacific.htm#typhoon

Når man har ligget for anker midt i øyet på en tyfon, og har sett veggen rundt, blir andre ting mindre viktig. Dessverre kommer man til øyet bare gjennom veggen. Når man etterpå har sett ødeleggelsene er man rett og slett glad for å være i live. At også båten greide seg er nærmest et under. Av 12 -14 båter var Necessity den eneste som ikke havnet på land (ên annen båt var i stand til å gå videre etter noen dager).

Redigert av Enzo (see edit history)

Hadde 70 meter 8mm kjetting og 22 kg. cqr på gamlebåten og 40 m 10mm kjetting + en ca.40 meter med 3 slått tau på dagens båt og 16 kg. brittany anker. (planer om oppgradering) På begge båtene var det en lofran 1000w vinsj.

Når eg ankra på over 25 meter dybde så var det ganske tungt for vinsjen, og litt problematisk i dag med overgangen fra tau til kjetting.

Blir det ikke tungt for vinsjene for dere som har så mye kjetting??? (på dypt vann)

Når eg ankra på over 25 meter dybde så var det ganske tungt for vinsjen, og litt problematisk i dag med overgangen fra tau til kjetting.

Ref. Roaldbj's kommentar om bunnforhold. SXK anbefaler ikke ankring på mer enn ca 10 meter - på det dypet er det oftest fjell - og der fester nok de fleste anker ganske dårlig.

Her er en link til noen amerikanere. De drar ikke så langt de heller, men de seiler rundt på nordlige del av kloden. Ankring er en av de sakenen de skriver en del om:

Link

Rockna er en av favorittene. Noe de har sett som en plage på enkelte plasser, er at forskjellige ankere blir liggende å skli bortover sjøgress og tang. De setter derfor en knapp på ankere som evner å grave seg gjennom denne vegitasjonen.

Ja det er et problem på gress og hard havbunn. Ang. å seile på nordlige halvkule. Vi har ett av verdens fineste seilingsområder. Hvorfor så mange skal over til lutfattige Karibien uten kultur, men rikelig med kriminalitet og elendighet, det er ikke lett å forstå. Men det er vel en annen sak.

Caribien er for meg et feriemål - ikke et seilmål. Det finnes så mange andre flotte steder å seile til tenker jeg. Om man seiler til Caribien må man også krysse Atlanteren sent på året pga orkansesesongen. Heller da sikte på Sør Amerika :smiley:

Mangel på kultur i Caribien - hva mener du men det? Sist jeg var der var det mange amerikanske cruisegjester som shoppet billige kopisolbriller mens de hørte på "blikkorkester" som spilte i bakgrunnen. De beveget seg i hvertfall 100 meter fra cruise skipet sitt. I flokk. Med guide. Garantert mange "bra dealer" der... :rolleyes:

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...