avmønstret5 Startet 12.Desember.2010 Del på Facebook Startet 12.Desember.2010 For i de som tenker seg på langtur er dette ett svært viktig tema mener jeg. Noen problemstillinger: - Stuing/plassering av ankergods/kjetting. - Ankervinsj(er) - Ankertyper - Kjetting (lengde type dim.) - Ankersystem totalt med plassering, utstyr og vektfordeling - Ankerutstyr for ulike farvann - Ankring i ulike farvann - Ankring under ulike værforhold - Ankring i havn & marinaer Det er sikkert flere sider rundet dette tema. Kom gjerne med innspill Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 12.Desember.2010 Del på Facebook Svart 12.Desember.2010 en liten biltemadregg holder vel sikkert... tror dere ikke??? eller er jeg på dyyyyyp,grunnt vann nå Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.Desember.2010 Del på Facebook Svart 12.Desember.2010 Hulda har nå gjort det slik at det er bygget en kjettingkasse i stål i forpiggen. Der er det for øyeblikket 50 meter med 10 mm kjetting. Det er plass til 50 meter til. Noe jeg ville hatt om jeg skulle dratt på langtur. Kjettingen går på 'kabularrull' ut gjennom gennakerpeket, slik at kjettinge får ikke vridd seg. Der er det plass til et 20 kg Bruce. Hvilket ser ut til å passe båten. Parallelt i gennakerpeket er det plass til et 20 kg bruce til. Rullen i gennakerpeket for dette ankeret er beregnet på tau. Winchen er en vanlig dings på 1000 W med kjettingkabular på den ene siden og nokk for tau på den andre siden. Winchen kan kjøres trådløst. I kjelleren (altså i huset der jeg bor) ligger det pakket ned en ankerwinch beregnet for innvendig hekkmontasje. Den har et antall meter blytau. Winchen er 1000 W og er fjernstyrt. Her kommer det også til å henge et 20 kg anker. I tillegg har jeg et 7 kg Bruce som kan brukes til forkatting. Jeg anser ikke vekten av ankere og kjetting i baugen til å være så mye at det har noen betydning for båtens egenskaper. Noe man skal være obs på er at om man bruker gennakerpeket som del av ankersystemet, så må det være solid. En dame ved navn Milo Dalmann ligger nå og seiler sydover langs Chile med en 39 fot Långedrag. Der ble peket bøyd som følge av kraften båten yter på peket. Hulda måler 13 meter over stevner, og veier drøye 14 tonn nå. Når alt ankergodset er på plass, så vil vel vekten være i området 200 kg i baugen. Sitér dette innlegget Link to post
Kjappfot Svart 12.Desember.2010 Del på Facebook Svart 12.Desember.2010 Jeg ville ihvertfall valgt to forskjellige typer anker. Kanskje ett brucekopi og ett spadeanker? Dette for å dekke ulike bunnforhold. Sitér dette innlegget Heller lite, men lekkert laget Link to post
avmønstret5 Svart 12.Desember.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Desember.2010 (redigert) Enig , ett anker for løs sand (plateanker) og et standardanker. Jeg skal beskrive ankeropplegget på Hydra senere, noe som passer bra for vår seiling. Synes for øvrig Hulda har et solid opplegg.(Har Milo Dalmann noen blogg?) Redigert 12.Desember.2010 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ohm Svart 12.Desember.2010 Del på Facebook Svart 12.Desember.2010 (Har Milo Dalmann noen blogg?) http://artemisia2.blogspot.com/ Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.Desember.2010 Del på Facebook Svart 12.Desember.2010 Dessuten skriver Milo Dahlmann i På Kryss. For de som skal ut å seile, så tror jeg et medlemskap i Svenska Kryssarklubben kan være en bra investering. De har blant annet et 'Middelhavsteam' så vidt jeg husker. Stort sett, det som er ombord i Hulda, har gjerne dimesjonering av 'vanlig lystbåt *2', eller der det er mulig prøver jeg å legge meg opp mot proffbåt (fiskefartøy). Så langt jeg finner det formålstjenlig. Det fører naturligvis til at dama blir ganske tung. Men denne tyngden kommer i det vesentligste ut i skrogstivhet. Hvilket setter økte krav til riggen. Men nå sklir jeg ut, er ikke tema her. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 12.Desember.2010 Del på Facebook Svart 12.Desember.2010 Hei Du kan jo òg legga til ankring på korallbotn som eit problem. Dette er eit evighetstema! Hekkanker treng du ikkje på langtur. Det er noko dei putlar med på sørlandskysten, i Sverige og i Middelhavet. Eg synest opplegget i Hulda er for puslete. Då tenker er på lengda på kjettingen og storleiken på ankera. Til samanlikning så har me 75 m 10 mm kjetting med 30 kg brucekopi. Båten er 38 fot og 6,9 tonn. Me ønskar oss eit 40 kg deltaanker. Tenk deg at du vil forlata båten eit par tre veker medan den ligg på svai. Forkatting er vel og bra, men det er ein problemstilling mange ikkje tenker på. Det er at det brått kan bli viktig å koma seg vekk ASAP. T.d. fordi nabobåtane dreggar eller vinden har snudd. Kabelar med vertikal aksling får betre tak på ankerkjettingen enn kabelar med horisontal aksling. Dvs. ca. 270 grader mot 90 grader. God tur. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.Desember.2010 Del på Facebook Svart 12.Desember.2010 Ask Hekkanker treng du ikkje på langtur. Det er noko dei putlar med på sørlandskysten, i Sverige og i Middelhavet. Alt er relativt, for meg vil Middelhavet være langtur. Tenk deg at du vil forlata båten eit par tre veker medan den ligg på svai. Da er jeg ikke tilstede, og ville nok forkattet med 20 kg. Forkatting er vel og bra, men det er ein problemstilling mange ikkje tenker på. Det er at det brått kan bli viktig å koma seg vekk ASAP. T.d. fordi nabobåtane dreggar eller vinden har snudd. Da er jeg tilstede og trenger ikke forkatting. Kabelar med vertikal aksling får betre tak på ankerkjettingen enn kabelar med horisontal aksling. Dvs. ca. 270 grader mot 90 grader. Nå er det slik at om man har kjetting som passer til kabularet, så holder det med kjettingen inn på toppen og rett ned i kjettingkassa. Hos meg kommer kjettingen inn over toppen på kabularet, og går ned i kjettingkassa i forkant av kabularet. Jeg har aldri opplevd at kjettingen min har hoppet på kabularet. Nå er det vel også slik at det er ikke vekten-, men effekten av ankeret man skal satse på. Hadde det vært vekten, så kunne man like godt ha sluppet ned en stein med snor. Ankertype får man tilpasse området man er i. Når det gjelder akterwinch, så går det inn i sikkerhetsfilsofien. Blylinen kan også benyttes til akterfortøyning, rett akterover, eller til hver av sidene. Dahlmann måtte bruke akteranker da hun lå på Galapagos grunnet sterke strømmer og manglede plass til å svaie. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 12.Desember.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Desember.2010 Hekkanker er ok for bruk i marinaer dersom en ikke kan legge til med hekken. At båter ikke kan legge til med hekken handler ofte om "juletreet" dvs targabøyle som blir et stativ hvor en henger opp alt fra jolla til bananstokker og en kommer ikke på land over hekken. Da er hekkanker bra og ha. Har selv prøvd mitt hekkanker på bare 15 kg og tau ,noen ganger og kommet fram til at skal det være effektivt så gjelder kjetting + vinsj og øvrig ankergods dimensjonert = hovedanker. Det er det ikke mange som har. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 12.Desember.2010 Del på Facebook Svart 12.Desember.2010 Forkatting er vel og bra, men det er ein problemstilling mange ikkje tenker på. Det er at det brått kan bli viktig å koma seg vekk ASAP. T.d. fordi nabobåtane dreggar eller vinden har snudd. Da er jeg tilstede og trenger ikke forkatting. Dersom ankeret ditt er for lite og/eller av feil type og/eller du har for kort kjetting så kan du likevel dregga sjølv om du er tilstades. Det er meir enn ein båt som har dregga og totalforlist sjølv om eigaren var ombord. Det har òg med nattesøvn å gjera. Kabelar med vertikal aksling får betre tak på ankerkjettingen enn kabelar med horisontal aksling. Dvs. ca. 270 grader mot 90 grader. Nå er det slik at om man har kjetting som passer til kabularet, så holder det med kjettingen inn på toppen og rett ned i kjettingkassa. Hos meg kommer kjettingen inn over toppen på kabularet, og går ned i kjettingkassa i forkant av kabularet. Jeg har aldri opplevd at kjettingen min har hoppet på kabularet. Det har eg opplevd. Det er som regel når det er stor krefter i sving. Dvs. på dårlege ankarplassar i dårleg vær. Dette er vanskeleg å unngå på langtur. Nå er det vel også slik at det er ikke vekten-, men effekten av ankeret man skal satse på. Hadde det vært vekten, så kunne man like godt ha sluppet ned en stein med snor. Ankertype får man tilpasse området man er i. Når det gjelder akterwinch, så går det inn i sikkerhetsfilsofien. Effekten av ankeret kjem av form og vekt. Til trådstartar. Du bør òg ha tau som avlastar ankervinsjen, slik at kreftene går i kryssholta og ikkje i vinsjen. Ask Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 12.Desember.2010 Del på Facebook Svart 12.Desember.2010 et spørsmål... hva er engentlig forkatting??? mulig dump spørsmål men men Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 12.Desember.2010 Del på Facebook Svart 12.Desember.2010 Forkatting er når ein festar eit ekstra anker på ankerkjettingen/tauet så dei ligg i tandem. Det aukar haldekrafta ganske mykje. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
:båt1 Svart 12.Desember.2010 Del på Facebook Svart 12.Desember.2010 åja da har jeg jo fåretatt meg fokatting mange ganger uten å vite hva det heter da Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 12.Desember.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Desember.2010 Til trådstartar. Du bør òg ha tau som avlastar ankervinsjen, slik at kreftene går i kryssholta og ikkje i vinsjen. Ask Trådstarteren er veldig klar over det, og har en i tillegg en flex.avlaster så er det ekstra bra. For øvrig et godt råd for å spare vinsja. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.Desember.2010 Del på Facebook Svart 12.Desember.2010 Slik ser det ut på Hulda nå for tiden. Det går et rødt tau fra stangen tversover og frem til ankeret. Dette tauet låser ankeret både når det hviler i gennakerpeket og kjettingen når jeg ligger for svai. Knytingen skal bli erstattet med en klo som griper inn i ankeret når det er i bruk, og som er slik at kloen løser når ankeret hales. Tau er en dårlig løsning spesielt når det er frost. Meget godt poeng. Platen med alle hullene nede på dekket er festet for kryss/stormfokka. Tversoverstangen er sveiset fast til denne braketten, som innvendig er sveiset via et stag ned til baugen. Men da er jeg på avveie igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 12.Desember.2010 Del på Facebook Svart 12.Desember.2010 - Stuing: Når man cruiser mellom øyene er anker i baugen, på lengere overfarter fortrinnsvis stuet et sted nær kjølen. Hvs mulig ville jeg hatt doble sett med kjetting og ankre med to skikkelgi dype kjettingkasser. - ANkervisnj: to stk for redundans - Ankertyper: Glem CQR, sats heller på Delta, spade, e.l. - Totale ankersystem;: Dette er selvsagt avhengig av størrelse på båten, men skikkelig lang og grov kjetting, med et digert anker. Det finnes tabeller å gå uit i fra, men genrelt vil jeg si jo tyngre anker jo bedre og jo legnre og grovere kjetting jo bedre - det er hva du klarer å stueog hva vinsjen klarer å heise som er begrensingen. For en 40 - 45 for båt er 70 m. 10mm. kjetting og 25-30 kg hovedanker minimum. Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 12.Desember.2010 Del på Facebook Svart 12.Desember.2010 - Totale ankersystem;: Dette er selvsagt avhengig av størrelse på båten, men skikkelig lang og grov kjetting, med et digert anker. Det finnes tabeller å gå uit i fra, men genrelt vil jeg si jo tyngre anker jo bedre og jo legnre og grovere kjetting jo bedre - det er hva du klarer å stueog hva vinsjen klarer å heise som er begrensingen. For en 40 - 45 for båt er 70 m. 10mm. kjetting og 25-30 kg hovedanker minimum. Ble diskutert litt i denne tråden https://baatplassen.no/i/index.php/topic/49940-beregning-av-krefter-ved-ankring/page__p__687726__hl__matematiske__fromsearch__1#entry687726 Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 12.Desember.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Desember.2010 Vekten av 50 til 100 m kjetting er betydelig. Hydra har ankerkassen i akterkant avden forlugaren og jeg bygde den så høy at det aldri blir noe stuingsbehov. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 16.Desember.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Desember.2010 Jeg er kanskje opptatt litt over snittet her på BP om ankring. Vi ligger i hovedsak for anker, på svai, i havner, og i noen tilfeller med landtau. I snart 3 år har vi ankret her i Middelhavet og dregget kun to-tre ganger, en gang med hekkankret, Bruce 15 kg/ m tau, i en havn. Vi har fra tidligere mange års erfaring med seiling i Middelhavet og la derfor ned en del arbeid på ankerutstyret før vi dro. Utskifting av manuell vinsj til 1000 W el. Nytt Roca anker fra Nederland. Kjetting 50 meter, forlenget til 70m. Påbygget kjettingkasse som skal ta over 100 m uten stuing. Alt har fungert godt så langt, resten handler mest om å lære og erfare. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.Desember.2010 Del på Facebook Svart 16.Desember.2010 (redigert) Ankring er ekstremt viktig. Det står noen erfaringer om ankring i dårlig vær i Yachting Minthly December 2010. Eneste båten som ikke dregget i en storm var den ene som hadde tandem anker. Vi har kjøpt et 10kg Rocna som skal brukes som tandem anker i sommer - på vårt 20kg Bruce. Vi ankrer oftest på 4-6 meters dyp så vår 50 meter kjetting holder greit der. Om vi må komme oss veldig fort bort så har vi kjettingsaks. Og blåse festes som regel i kjettingen før vi legger oss slik at alt er klart til å hives overbord og dykkes etter om vi må redde båten. Redigert 16.Desember.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 16.Desember.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Desember.2010 Sikker ankring handler kanskje i første rekke om oversikt over værmeldinger, erfaring (pilotbøker) og egen vurdering. Har en f.eks en strand i le er det hyggeligere naboskap enn berg og sein. Bli kjent med styrke/svakheter til hovedanker i forhold til bunnforhold.Andre båter i le og lo osv. Test ut ankerfeste med bra motorkraft. Kjettingsaks har jeg ikke, men det vil sikkert være ok å ha. På andre siden bør en ikke ankre opp ut å ha vakthold dersom forholdene er slik at en kanskje må rømme ankerplassen. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.Desember.2010 Del på Facebook Svart 16.Desember.2010 Når du skriver at man skal teste med bra motorkraft - hva er det da? Jeg har lest SXK's anbefaling om gradvis å bakke opp til 75% motorkraft. Om jeg gjør det så drar vi med ca 600 hester - jeg har ennå ikke opplevd noe feste å holde det. Så jeg bakker en motor litt over tomgang forsiktig mens jeg ser at kjettingen strammer seg. Jeg antar rådet til SXK gjelder seilbåter med normale motorer? Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 16.Desember.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Desember.2010 Ja, riktig. Sakte bakking for å strekk kjettingen og gradvis opp. Holder det med full bakover (50 hk) skal det blåse litt for at det slipper. Sitér dette innlegget Link to post
Lukabella Svart 16.Desember.2010 Del på Facebook Svart 16.Desember.2010 Kjetting 50 meter, forlenget til 70m. . Hei Pettersand Jeg har også 50 meter kjetting men opplever at det noen ganger kan være litt snaut. Hvordan kan man forlenge kjettingen uten å få et svakt ledd? Vanlige kjettingskjøter som kan kjøpes har jo på langt nær samme bruddstyrke som kjettingen har. Hvis man får noen til å sveise en skjøt har man utfordringen med og få den syrefast/rustfri/galvanisert. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.