Jump to content

Yamarin sin nye båtserie; Yamarin Cross


jone

Recommended Posts

Er det noen som har mer info om disse nye båtene som kommer til 2011 sesongen. Foreløbig er det to varianter 63 BR og 61 CC. Det er 63 BR som jeg er mest interesert i.

 

Aluminium skrog og glassfiber innerliner.

 

Hvor korrosjonsbestandige er disse, hvilket materiale er de laget av, plate tykkelser osv, overflate behandling osv, osv ??? hvordan er det å reparere eventuelle skader, hvis skroget er skummet innvendig?

 

Yamarin har en egen nettside for disse www.yamarincross.com men synes ikke at den gir svar på mine spørsmål.

Link to post
Share on other sites

Jeg vurderer sterkt å kjøpe en 63BR, men har ikke tenkt på denne nye modellen da jeg ikke synes de er særlig pene i aluminium, vesentlig dyrere er de og jeg er skeptisk til reparasjon ved skader. Skal jeg vurdere en båt i aluminium så blir det i kun aluminium og da som en ren bruksbåt til røff bruk.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Må si meg enig med Mouche, båten er finere i glassfiber. Syntes den blir noe grovere(røffere) i aluminium, men der er jo naturligvis delte meninger ang. materialvalg på disse modellene. Lurer på om 63 BR kommer med dekk også etterhvert, eller om den kun blir levert som bowrider, i hvert fall en meget bra båt.

Link to post
Share on other sites

Ikke for å ta tråden vekk i fra Yamarin 63, men leste en test av "nye" AMT 200DC i siste utgave av Båtmagasinet. Dette er vel egentliig "søsteren" til Yamarin. Syntes dette er en veldig stilig båt i denne klassen (Askeladden 62, Yamarin 63, Skibsplast 605 o.s.v.), som bør vurderes ved nybåt-handel. Blir vel også levert nå i 2011 med den helt nye 115hk. til Honda. Burde bli en vinner?

Link to post
Share on other sites

Yamarin produseres av Konekesko, som også eier butikkjeden Kesko, deler av MAN, og lager utstyr for industri og landbruk. De er også forhandler for Yamaha på det nordiske markedet.

Konekesko er Finlands femte største selskap.

I alt vil ca 10 modeller i aluminium bli lansert i løpet av 2012. Man kan derfor anta at alle modellene etterhvert vil dukke opp i alu.

Innerlineren er den samme som på plastbåtene, og det er kun ytterskroget som er forskjellig, slik at innerlineren blir støpt i de samme formene uansett. Overbygg er også plast.

Slik jeg har forstått det er de skummet mellom innerliner og skroget, men med hva slags skum er ett mysterium.

 

Cross koster 15% mer i forhold til plastserien i følge Yamarin?

 

Ellers står det lite om akkurat hvordan de produseres og hvilke materialer og tykkelser som brukes, men ettersom Yamarin har vært involvert i utvikling hos Buster tidligere, kan man kanskje tro at noe bygger på deres båter, uten at jeg har funnet noe mer om det på nettet.

 

Jeg er litt tvilsom, som Mouche sier kan det bli vanskelig å reparere ett metallskrog med en innerliner av plast, og med skum imellom, uten og i enkelte tilfeller måtte ta ut innerlineren, og ved sveising hadde jeg vært svært tvilsom til skummet.

 

Aluminium er ellers godt utprøvd på båter og korrosjon er normalt ikke noe problem, båtene er lakkerte grå, men det står ingenting om hvilket lakksystem som brukes.

Jeg synes Yamarin bør ta seg tid til å legge ut litt mer informasjon om båtene sine på nettet, men de selger allerede såpass bra at jeg tviler på om de er interessert i hva jeg synes!

 

Det virker som de betaler bra også ,ettersom all pressedekningen av deres båter får det til å fremstå som om de er bedre enn alle andre båter, selv uten noe videre informasjon om hvordan båtene bygges?

Link to post
Share on other sites

Angående Finnmaster og Yamarin. Hva med Finnmaster 62 BR.

Utdrag fra båtforumet på Marineguiden.se.: "Bolaget bakom Finnmaster heter Finn-Marin o är vad jag förstått ett familjeföretag. Yamarin har inga fabriker utan tillverkar dem hos lego-tillverkare, en av dem är just Finn-marin. Min egen Yamarin 64 är byggd av just Finn-Marin. Att vara copy-cat på Yamarin är ju således mycket lätt. Finnmaster säljs uteslutande med Yamaha-motorer och Konekesko är försäljare även av Finnmaster."

 

Det sies at Finnmaster har samme skrogvinkel som Yamarin(stemmer det?) - og da er det vel den samme lille minus som i henviste test på Finnmaster. Kommentar til dette: "Jag har haft ett par yamariner rydsar mm mm. och alla har haft en tendens att luta åt babord spesielt vid sidsjö från det hållet. det är helt normalt och beror på proppellerns rotation samt att en båt med skarp v botten går ur sjön så pass mycket att det blir lätt för motorn att vrida båten. det enda att göra är att skaffa trimplan eller leva med att det lutar lite. annars får man gå på en flatbottnad båt eller en snipa eller nått."

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Da er det kun få dager igjen til jeg får min nye Yamarin 63 BR Cross med Yamaha F150 og reliance propell, det kommer til å bli kjempedigg. Det var svært få slike båter som var tilgjengelig for ordinært salg denne sesongen, de aller fleste skal gå som demobåter / utstillinger.

Link to post
Share on other sites

Da er båten her, nå mangler vi bare litt varme, slik at vinterjakken og luen kan pakkes bort!

Båten svarer foreløbig til alle forventninger, går utrolig bra selv om det er mye bølger.

Men jeg ser at marsjfarten har en tendens til å øke med økende hestekrefter på hekken, så det skal bli spennende å se hvordan bensinforbruket blir utover sommeren.

 

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/0/110/cross.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Hvordan gikk det med båten din Jone ? Hadde vært fint å høre dine erfaringer om denne båten etter sesongen !

Forøvrig som kommentar til tråden; Yamarin Cross-båtene er bygget opp av 5 mm i skrogbunn og 3 mm i skrogsider. Dette er aluminium som er av en høyere industri-standard enn f.eks. Buster, og er meget slitesterkt og holdbart. Dette er blant annet så vibrasjonssikkert at det ikke er nødvendig å skumme mellom skrogene, ref tidligere kommentar. På toppen av det hele har de klart å lage båten med like lavt støynivå som glassfiber-variantene, og dermed vesentlig bedre enn mange konkurrenter. Ingen testvinner uten grunn der altså...

Link to post
Share on other sites

Veldig godt fornøyd med denne båten. Den går utrolig fint i alle fartsområder, med lite slag og støy, skrangling forekommer ikke.

Vi brukte og båten en del på relativt sakte fart 16 - 17 knop, da får vi svært lav støy, behagelig forbruk samt at en kan kjøre igjennom høye bølger uten å ta noe serlig hensyn til disse.

Det at båten er grå skulle vært introdusert for mange år siden, den blir ikke "skitten" som en hvit båt, samt at reflekser fosvinner. Ser at utsidene at skroget har blitt litt mer matt, lurer på å polere det opp igjen med eks autosol, noen meninger om det??

 

Ellers så er jo dette et skikkelig leketøy som tåler og liker å bli utfordret. Jeg har 13 3/4 x 21 reliance propell på min båt, passser helt perfekt.

 

Fikk med spesialsydd cross havnepresenning til min båt, den er mye mer anvendelig / rask å bruke enn den store kalesjen. (bruker ikke båten hvis det regner)

 

Får og mange tilbakemeldinger på at det endelig er kommet en aluminiumsbåt med fine linjer, ikke industridesign og popnagler som eksempelvis buster.

 

Så får vi se hvordan bruktprisene utvikler seg fremover, om den var verd de ekstra kronene i forhold til glassfiberbåten.

Redigert av jone (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Ser det kommer ennå en utgave av cross-serien til Yamarin nå, en 46 sc. Så jo veldig forseggjort ut på bildene. Har jo en litt annen innredning i forhold til glassfiberutgaven, så som senter montert ratt gear/gass-kontroll på akterbenken, pluss sittebenk foran konsoll med plass for 2 bensintanker, osv. Liten, men spennende båt i fra Yamarin. Ser ut som aluminium er blitt mer "godtatt" i fritids- båter nu,særlig som flere kommer med inner.liner av glassfiber i stedet for "røff" aluminium. 

Redigert av LM 605 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...