Jump to content

Fullstendig flate batterier i båten

Vard

Recommended Posts

Guest Kaptein Fredrik

Jeg har sett på ett rc helikopter på youtube og det ble en kortslutning i ESC'n, og da eksploderte batteriet(boks Li-Po.) Det var skremmende å se på. Plutselig BANG! Jeg skal ikke ha noe slikt i modellbåten min... Det er nok en grunn til at Li-Po batteriene lagres og lades i eksplosjon og flammesikker pose/boks :sweat:

Skremmende!

Makitas og Bosch sine Li-ion(også andre kjente merker, men kommer ikke på noe nå) de er laget inni en metallboks, og med en liten chip som overvåker batteriet 24 timer i døgnet. Laderene er også avanserte og sikret med haugevis av chipper og kretser. Så de nye batteriene er veldig sikre :thumbsup:

Litium Polyer batterier burde vert ulovlig! Bare med noen få millivolt overlading, så tar de fyr. I verstefall eksplosjon.

Såvidt meg bekjent er dette et tilbakelagt stadium.

Støtter meg på dette (http://www.altitec.no/index.php?main_page=product_info&cPath=27042_29903&products_id=13576):

Den nye litium teknologien alle snakker om, den er sikker i bruk, eksploderer ikke

Jeg har sett på ett rc helikopter på youtube og det ble en kortslutning i ESC'n, og da eksploderte batteriet(boks Li-Po.) Det var skremmende å se på. Plutselig BANG! Jeg skal ikke ha noe slikt i modellbåten min... Det er nok en grunn til at Li-Po batteriene lagres og lades i eksplosjon og flammesikker pose/boks :sweat:

Dersom du ikke vil ha slike batterier i modellbåten din, så regner jeg med at du ikke bruker den til noe annet enn litt"kosekjøring" heller? Kan ikke sammenligne NiMh og LiPo effektmessig. Du kjører kanskje med børste-motorer og da eller?

Du har rett i at man skal bruke en LiPo-sack, men omtrent ingen som bruker det...

Tror man bruker LiIon i vektøy for at de er sikrere i bruk...

Redigert av larshans1 (see edit history)

Makitas og Bosch sine Li-ion(også andre kjente merker, men kommer ikke på noe nå) de er laget inni en metallboks, og med en liten chip som overvåker batteriet 24 timer i døgnet. Laderene er også avanserte og sikret med haugevis av chipper og kretser. Så de nye batteriene er veldig sikre :thumbsup:

Eller man kunne brukt de beste cellene fra Amerikanske A123, som har sikkerhetsventiler, slik at du ikkje vil klare å lage eksplosjon om du prøver. Eit lite fis og så er batteriet dødt. Slike celler bruker andre store på verktøy som sikkert mange BP'ere har ! :thumbsup:

De er testet til over 100% fleire sykluser en bosch og makita !

Dyrt i innkjøp dog..... men nå er det kampanje på 14,4volt såg eg. Man kan sende inn eit papir som følger maskina+kvittering, så får man gratis tredje batteriet :wink:

Redigert av Sæbø (see edit history)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Guest Kaptein Fredrik

Dersom du ikke vil ha slike batterier i modellbåten din, så regner jeg med at du ikke bruker den til noe annet enn litt"kosekjøring" heller? Kan ikke sammenligne NiMh og LiPo effektmessig. Du kjører kanskje med børste-motorer og da eller?

Kosekjøring ja :giggle: Er vel bare kosing å kjøre? Jeg kjører stortsett på full gass over hekkbølgene til båten min :thumbsup: Vannvittig artig:) (jeg kjører ikke båten når jeg kjører modellbåten.) Jeg bruker Ni-Mh og Ni-Cd batterier. Båten har 35A børsteløs motor. Ca 40000 rpm om jeg ikke husker feil. Batteriene mine går akkurat til den størrelse av motor. Hadde jeg hatt kraftigere saker måtte jeg brukt Li-Po....

Redigert av Kaptein Fredrik (see edit history)

Jeg bruker Ni-Mh og Ni-Cd batterier. Båten har 35A børsteløs motor. Ca 40000 rpm om jeg ikke husker feil. Batteriene mine går akkurat til den størrelse av motor. Hadde jeg hatt kraftigere saker måtte jeg brukt Li-Po....

35A er nok regulatoren om jeg ikke tar helt feil.

Motoren er vel oppgitt til Turn, Kv og Watt. (F.eks. 5,5T, 7400Kv, 420W@7,2V)

Færre turn=høyere effekt og 7400Kv=7400rpm per Volt ubelastet.

Uansett hvor liten motoren din er, ville du hatt glede av LiPo-batterier. NiCd finnes vel ikke å få tak i lenger, trodde de var forbudt pga. giftige saker?

Men nå er vi langt på utsiden av hva tråden burde handlet om...

Redigert av larshans1 (see edit history)
Guest Kaptein Fredrik

35A er nok regulatoren om jeg ikke tar helt feil.Motoren er vel oppgitt til Turn, Kv og Watt. (F.eks. 5,5T, 7400Kv, 420W@7,2V)Færre turn=høyere effekt og 7400Kv=7400rpm per Volt ubelastet.Uansett hvor liten motoren din er, ville du hatt glede av LiPo-batterier. NiCd finnes vel ikke å få tak i lenger, trodde de var forbudt pga. giftige saker?Men nå er vi langt på utsiden av hva tråden burde handlet om...

Kjøpte mine siste Ni-Cd batterier i sommer...

Motoren trekker 35 Ampere. Low turn. Vannkjølt

ESC'n er på 40 A, med vannkjøling.

Takk for tilbakemelding alle sammen. Da har jeg hatt elektriker å sett på problemet mitt og han kunne fortelle at det er laderen som har sagt takk for seg. Hver gang han prøvde å skifte sikring røk den. Jeg får da knappe litt ned på julepresangene og kjøpe ny lader til båten. (Fikk høre at den er dyr) :rolleyes:

Kjøp ikkje for liten !! , eg kjøpte anbefalt størrelse med innebygget vifte og greier, .... Vifta går heile tida, og regulerer seg opp til sjenerende støy når en har på dieselvarmer og fleire lys. Og nå venter eg lader nummer 3 i posten...på to år.... Vifta ryker.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...