Jump to content

Fullstendig flate batterier i båten


Vard

Recommended Posts

Ble riktig sur da jeg kom ned til båten min idag etter 14 dagers ferie. Landstrømmen min var koblet fra av en eller annen luring. Mine 3 * 100 batterier + startbatteriet er fullstendig flate. Satte på landstrømmen igjen og etter 4 timer er det ingen reaksjon på måleren. Altså batteriene har ikke tatt lading. Er batteriene ødelagt? Noen som vet?

Link to post

Eg har fått liv i batterier med ein 5 amp biltema lader de var helt flate. Brukte vel 2 dager på å vekke de til live. lada de noen timer for så å kobla laderen av noen timer. Etter noen ganger så livna mine batterier til. tror det er ein fordel å ikke bruke smart lader for å vekke di til live. iallefall i mitt tilfelle

Endelig båt igjen

Link to post

Min erfaring med fullstendig flate batterier er at en vanlig lader trenger litt strøm fra batteriet for å begjynne. Vis du tar det flate batteriet og kobler det til bilen med motoren igang via startkabler så tvinger du det flate batteriet igang. Dette har jeg gjort mange ganger på bilbatterier som har stått med lyset på en uke osv. Ikke sikkert at batteriet blir 100% men fullt brukbart. Anbefaler ikke dette vis du har en supermoderne bil spekket med elektronikk uten å bruke et overspenningsvern.

Link to post

Ved fullstendig flate batterier vil intelligente ladere som oftest tolke tilstanden som "kortsluttet batteri" og klokelig unnlate å pøse strøm inn i en kortslutning. Det som trengs er å få batteriene opp på en normal spenning, enten med en dum gammeldags lader fra garasjen eller eventuelt startkabler. Så kommer den intelligente laderen igang og tar det videre derfra.

Link to post

Har selv vært bekjymert for det samme når jeg bruker båten om sommeren og jeg ønsker å ha på kjøleskapet når jeg er borte.

Vet at det samme har skjedd med noen i båthanva jeg holder til i.

 

Er det npoen som vet om en god løsning på å låse fast kontakten så den ikke lar seg fjerene?

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post

Har selv vært bekjymert for det samme når jeg bruker båten om sommeren

 

Er det npoen som vet om en god løsning

Bekymret for hva da? At laderen din skal tappe batteriene for strøm? Eller har du ikke strøm nok til å drive skapet hvis du ikke har landstrøm?

 

Hvis du har en lader som trekker strøm kan du jo enten bytte ut denne eller sette inn et rele i ladekretsen som blir brutt dersom spenningen på landstrømmen faller fra. Det kan jo være at sikringen går også, ikke bare at noen drar ut kontakten :smiley:

 

Dersom du ikke har strøm nok på batteriene til å drive skapet uten landstrøm bør du få deg bedre/større batteribank og et solcellepanel :cool: Jeg pleier å ha kjøleskapet på fra vi setter ut båten til vi tar den opp en gang i oktober og vi ligger ikke med landstrøm på. Bare topplader batteriene av og til.

Link to post

Saken er at man bruker båten som hytte og det er ikke ønske å tømme kjøleskapet og derfor derfor står den på.

Båten brukes stort sett i helgene, men det kan drøye 2 til 3 uker ved spesielle anledninger og har lite lyst til å komme til nedtapd batterier og/eller illeluktede kjøleskap.

Er ikke bekjymret for at ladern trekker strøm. Kun kjøleskapsforbruk.

Solcelle er ikke aktuelt (Fruen sier at dytter jeg mere inn å båten nå så synker den).

 

Er det ingen som har sett en løsning for å få låst fast landstrømskablen?

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post

Er det ingen som har sett en løsning for å få låst fast landstrømskablen?

 

Gaffatape kanskje.

Nesten like vanskelig å få av som en liten hengelås.

Hør med havna først om du får lov å låse strømtilførselen din.

I havna hos oss, hender det at sikringene går. Da blir det gått rundt med "megger" for å måle om det er lekkasje mot jord i båtene på bryggeanlegget. Da trenger man tilgang til støpselet som går til båten.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post

Enkelte elektroniske ladere trekker strøm på 12V siden om 220v forsvinner. Ikke mye, men kan.......

 

opps.... måler en dette enkelt med amperemeter på noko måte?

Har eg aldri tenkt på at kunne skje.....

 

 

Har selv vært bekjymert for det samme når jeg bruker båten om sommeren og jeg ønsker å ha på kjøleskapet når jeg er borte.

 

Hadde allerede sitert, når eg såg andre har gitt samme svar. Men svaret var at de fleste nyere kjølreskap kutter sjolv når spenninga faller til eit vist nivå :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Guest Kaptein Fredrik

Er det npoen som vet om en god løsning på å låse fast kontakten så den ikke lar seg fjerene?

 

Kutte av kabelen inne ved kontakte, fjerne ca 10 cm med isolasjon og tvinn noen av lederne rundt kontakten, så skrur du kontakten sammen igjen. :thumbsup: Er nok ikke godt å koble ut kontakten til noen, og få 230 karameller i hånda. :thumbsup: Kan bli ett lite sjokk for neste person som skal ha strøm til sin egen båt og driter i å sette i kontakten igjen :thumbsup:

 

Jeg anbefaler å IKKR gjøre dette.

JEG STÅR IKKE ANSVARLIG FOR DENNE "FEILKOBLINGEN"

 

 

Fra spøk til alvor, så til å prøve å redde batteriene kan du prøve en gammel, dum lader. Kan berge battereiene. De fleste computerladere lader ikke batterier som er under 5 volt..

Redigert av Kaptein Fredrik (see edit history)
Link to post

Jeg har tidligere jobbet med batterier og har følgende tips: Det er en mulighet til å "lure" laderen og kanskje redde batteriene dine. Du må kople til enda et batteri som er fulladet sammen med de som er flate da har du en mulighet til å få de i gang igjen. Dersom du får liv i de gamle så må du måle syrevekten på alle cellene. Syrevekten (densiteten) skal være 1,28 og lik i alle cellene på et fulladet startbatteri, er det industribatterier du har så er syrevekten 1,24 på et fulladet batteri. Dersom syrevekten på en celle henger etter så må du forsøke å lade batteriene en stund til. Sjekk at væskenivået i alle cellene akkurat dekker blyplatene før du starter oppladingen. Dersom noe av blyplatene stikker over væsken så etterfyll med avionisert vann slik at det akkurat dekker blyplaten. Fyller du på for mye væske og batteriet kommer til liv igjen så vil batteriet "koke over" og du vil få syresøl i båten, noe jeg antar at du ikke setter pris på. Dersom en eller flere celler har fått en lys gråaktig farge så er mest sannsynlig disse cellene sulfatert og batteriet kan skrotes! Vær fordømt forsiktig med et nyladet batteri slik at det ikke kommer åpen flamme/gnist i nærheten av batteriet! Gassen som dannes under lading er knallgass og det navnet beskriver særdeles godt hva som kan skje om det blir en gnist som kommer til gassen f.eks ved tilkopling/frakopling av batteripolene. Lykke til!

Link to post

Det jeg gjorde en gang batteripakken i en båt jeg hadde, var så tomme at lader nektet å starte lading..

koblet opp ett reservebatteri til starter, fyrte opp motoren. Dynamo satt da igang med sin lading. Etter en tur på noen timer, satt jeg igang lading med lader.

Batteriene ble helt ok igjen.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post

Jeg har ikke peiling på dette. Men i båten har jeg 3 ladere. I bruksanvisningen til den ene (en liten CTEK) sto det tydelig at den ikke ville klare å lade fullstendig tomme batterier.I bruksanvisningen til den andre (en stor CTEK) står det at den vil klare å lade fullstendig tomme batterier. I bruksanvsingingen til to av laderne (den store Cteken og en Manson lader) står det spesifisert hvor mye utladning de påfører batteriet når det ikke er 220 v tilkoblet. Det var ikke så veldig mye i måneden det på disse to laderne. Derimot trekker en gass-alarm, GPS tracker og et panel til de automatiske lensepumpene overraskene mye.

Link to post

Siden vi er i gang med flate batterier.

 

Jeg var ombord i båten forrige helg, og oppdaget at mine fire batterier sammenlagt hadde null volt å by på. Det kan være bryteren til instrumentpanelet som sto på, eller krypstrøm. I hvert fall regnet jeg med at alle batteriene var en tapt sak.

Så leser jeg altså her at noen klarer å få liv i elendigheten igjen. Og da er spørsmålet til ekspertisen: Er det håp?

 

Og hvis svaret er ja: Kan jeg la batteriene stå slik til våren, siden skaden allerede er skjedd, eller bør jeg lade dem snarest, hvis de skal reddes?

 

Båten står på land, og det flyter ikke over av strøm der den står, men hvis jeg kan slippe å kjøpe nye batterier er det jo verd litt arbeid.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...