Vard Startet 12.Desember.2010 Del på Facebook Startet 12.Desember.2010 Ble riktig sur da jeg kom ned til båten min idag etter 14 dagers ferie. Landstrømmen min var koblet fra av en eller annen luring. Mine 3 * 100 batterier + startbatteriet er fullstendig flate. Satte på landstrømmen igjen og etter 4 timer er det ingen reaksjon på måleren. Altså batteriene har ikke tatt lading. Er batteriene ødelagt? Noen som vet? Sitér dette innlegget Link to post
Geir Hel Svart 12.Desember.2010 Del på Facebook Svart 12.Desember.2010 Eg har fått liv i batterier med ein 5 amp biltema lader de var helt flate. Brukte vel 2 dager på å vekke de til live. lada de noen timer for så å kobla laderen av noen timer. Etter noen ganger så livna mine batterier til. tror det er ein fordel å ikke bruke smart lader for å vekke di til live. iallefall i mitt tilfelle Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
index Svart 12.Desember.2010 Del på Facebook Svart 12.Desember.2010 De er neppe noe å samle på lenger nei. Men det må være mer feil enn bare en frakoplet strømkabel, noe må ha tappet batteriene ned siden alt er flatt... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mix Svart 12.Desember.2010 Del på Facebook Svart 12.Desember.2010 Hvis batteriene har blitt flate etter 14 dager, uten forbruk på, har batteriene vært modne for skraphaugen uansett. Sitér dette innlegget Link to post
dvil Svart 12.Desember.2010 Del på Facebook Svart 12.Desember.2010 Enkelte ladere vil ikke lade et batteri som er på null. Sjekket du at du fikk spenning da du startet lading? Jeg synes du er dristig hvis du reiser bort i 14 dager og stoler på at landstrøm holder liv i batteriene. Sitér dette innlegget Link to post
4 pilsnerøl i en snor Svart 12.Desember.2010 Del på Facebook Svart 12.Desember.2010 Min erfaring med fullstendig flate batterier er at en vanlig lader trenger litt strøm fra batteriet for å begjynne. Vis du tar det flate batteriet og kobler det til bilen med motoren igang via startkabler så tvinger du det flate batteriet igang. Dette har jeg gjort mange ganger på bilbatterier som har stått med lyset på en uke osv. Ikke sikkert at batteriet blir 100% men fullt brukbart. Anbefaler ikke dette vis du har en supermoderne bil spekket med elektronikk uten å bruke et overspenningsvern. Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 12.Desember.2010 Del på Facebook Svart 12.Desember.2010 Ved fullstendig flate batterier vil intelligente ladere som oftest tolke tilstanden som "kortsluttet batteri" og klokelig unnlate å pøse strøm inn i en kortslutning. Det som trengs er å få batteriene opp på en normal spenning, enten med en dum gammeldags lader fra garasjen eller eventuelt startkabler. Så kommer den intelligente laderen igang og tar det videre derfra. Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 12.Desember.2010 Del på Facebook Svart 12.Desember.2010 (redigert) Hei Dette må da skylles en feil ombord i båten. Skjønner ikke at både start og forbruksbank et tom. Disse er da vel adskilt? 14 dager uten lading skulle jo ikke bety noe. Kan batteriene være fulle men brudd i krets? Smaapala Redigert 12.Desember.2010 av Smaapala (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vard Svart 12.Desember.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Desember.2010 Takk for tilbakemeldingene. Jeg skal få med meg folk å se på båten imorgen ettermiddag. Sannsynligvis må det være en mer alvorlig feil. Når jeg kobler til landstrømmen virker ingenting på direkte strøm. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 12.Desember.2010 Del på Facebook Svart 12.Desember.2010 Enkelte elektroniske ladere trekker strøm på 12V siden om 220v forsvinner. Ikke mye, men kan være nok til å tappe ned batterier i løpet av etpar uker hvis de ikke var fulle i utgangspunktet. Sitér dette innlegget Link to post
Sitrin Svart 13.Desember.2010 Del på Facebook Svart 13.Desember.2010 Har selv vært bekjymert for det samme når jeg bruker båten om sommeren og jeg ønsker å ha på kjøleskapet når jeg er borte. Vet at det samme har skjedd med noen i båthanva jeg holder til i. Er det npoen som vet om en god løsning på å låse fast kontakten så den ikke lar seg fjerene? Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Komodo Svart 13.Desember.2010 Del på Facebook Svart 13.Desember.2010 Har selv vært bekjymert for det samme når jeg bruker båten om sommeren Er det npoen som vet om en god løsning Bekymret for hva da? At laderen din skal tappe batteriene for strøm? Eller har du ikke strøm nok til å drive skapet hvis du ikke har landstrøm? Hvis du har en lader som trekker strøm kan du jo enten bytte ut denne eller sette inn et rele i ladekretsen som blir brutt dersom spenningen på landstrømmen faller fra. Det kan jo være at sikringen går også, ikke bare at noen drar ut kontakten Dersom du ikke har strøm nok på batteriene til å drive skapet uten landstrøm bør du få deg bedre/større batteribank og et solcellepanel Jeg pleier å ha kjøleskapet på fra vi setter ut båten til vi tar den opp en gang i oktober og vi ligger ikke med landstrøm på. Bare topplader batteriene av og til. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Ingar Svart 13.Desember.2010 Del på Facebook Svart 13.Desember.2010 Blir neppe enkelt, folk blir kreative når de MÅ ha strøm til noe... Ellers, hvis det bare er kjøleskapet som trekker strøm så kutter iallfall Danfoss baserte skap når spenningen blir lav. En løsning som vi har snakket om tidligere er GSM alarm, disse sier normalt ifra hvis nettspenningen forsvinner og de går over på backup batteri. Sitér dette innlegget Link to post
Sitrin Svart 13.Desember.2010 Del på Facebook Svart 13.Desember.2010 Saken er at man bruker båten som hytte og det er ikke ønske å tømme kjøleskapet og derfor derfor står den på. Båten brukes stort sett i helgene, men det kan drøye 2 til 3 uker ved spesielle anledninger og har lite lyst til å komme til nedtapd batterier og/eller illeluktede kjøleskap. Er ikke bekjymret for at ladern trekker strøm. Kun kjøleskapsforbruk. Solcelle er ikke aktuelt (Fruen sier at dytter jeg mere inn å båten nå så synker den). Er det ingen som har sett en løsning for å få låst fast landstrømskablen? Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
RSL Svart 13.Desember.2010 Del på Facebook Svart 13.Desember.2010 Er det ingen som har sett en løsning for å få låst fast landstrømskablen? Gaffatape kanskje. Nesten like vanskelig å få av som en liten hengelås. Hør med havna først om du får lov å låse strømtilførselen din. I havna hos oss, hender det at sikringene går. Da blir det gått rundt med "megger" for å måle om det er lekkasje mot jord i båtene på bryggeanlegget. Da trenger man tilgang til støpselet som går til båten. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
JRK Svart 13.Desember.2010 Del på Facebook Svart 13.Desember.2010 I havna hos oss, hender det at sikringene går. Da blir det gått rundt med "megger" for å måle om det er lekkasje mot jord i båtene på bryggeanlegget. Da trenger man tilgang til støpselet som går til båten. RSL Meget bra og det burde alle havner gjort JRK Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 13.Desember.2010 Del på Facebook Svart 13.Desember.2010 Hos oss plugger de bare ut kabler inntil jordfeilbryteren holder seg inne igjen.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sjeldenutpå Svart 13.Desember.2010 Del på Facebook Svart 13.Desember.2010 Enkelte elektroniske ladere trekker strøm på 12V siden om 220v forsvinner. Ikke mye, men kan....... opps.... måler en dette enkelt med amperemeter på noko måte? Har eg aldri tenkt på at kunne skje..... Har selv vært bekjymert for det samme når jeg bruker båten om sommeren og jeg ønsker å ha på kjøleskapet når jeg er borte. Hadde allerede sitert, når eg såg andre har gitt samme svar. Men svaret var at de fleste nyere kjølreskap kutter sjolv når spenninga faller til eit vist nivå Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 13.Desember.2010 Del på Facebook Svart 13.Desember.2010 (redigert) Er det npoen som vet om en god løsning på å låse fast kontakten så den ikke lar seg fjerene? Kutte av kabelen inne ved kontakte, fjerne ca 10 cm med isolasjon og tvinn noen av lederne rundt kontakten, så skrur du kontakten sammen igjen. Er nok ikke godt å koble ut kontakten til noen, og få 230 karameller i hånda. Kan bli ett lite sjokk for neste person som skal ha strøm til sin egen båt og driter i å sette i kontakten igjen Jeg anbefaler å IKKR gjøre dette. JEG STÅR IKKE ANSVARLIG FOR DENNE "FEILKOBLINGEN" Fra spøk til alvor, så til å prøve å redde batteriene kan du prøve en gammel, dum lader. Kan berge battereiene. De fleste computerladere lader ikke batterier som er under 5 volt.. Redigert 13.Desember.2010 av Kaptein Fredrik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vinke Lanke Svart 13.Desember.2010 Del på Facebook Svart 13.Desember.2010 Jeg har tidligere jobbet med batterier og har følgende tips: Det er en mulighet til å "lure" laderen og kanskje redde batteriene dine. Du må kople til enda et batteri som er fulladet sammen med de som er flate da har du en mulighet til å få de i gang igjen. Dersom du får liv i de gamle så må du måle syrevekten på alle cellene. Syrevekten (densiteten) skal være 1,28 og lik i alle cellene på et fulladet startbatteri, er det industribatterier du har så er syrevekten 1,24 på et fulladet batteri. Dersom syrevekten på en celle henger etter så må du forsøke å lade batteriene en stund til. Sjekk at væskenivået i alle cellene akkurat dekker blyplatene før du starter oppladingen. Dersom noe av blyplatene stikker over væsken så etterfyll med avionisert vann slik at det akkurat dekker blyplaten. Fyller du på for mye væske og batteriet kommer til liv igjen så vil batteriet "koke over" og du vil få syresøl i båten, noe jeg antar at du ikke setter pris på. Dersom en eller flere celler har fått en lys gråaktig farge så er mest sannsynlig disse cellene sulfatert og batteriet kan skrotes! Vær fordømt forsiktig med et nyladet batteri slik at det ikke kommer åpen flamme/gnist i nærheten av batteriet! Gassen som dannes under lading er knallgass og det navnet beskriver særdeles godt hva som kan skje om det blir en gnist som kommer til gassen f.eks ved tilkopling/frakopling av batteripolene. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
ray Svart 13.Desember.2010 Del på Facebook Svart 13.Desember.2010 Leteste måten å lure batteriladeren er å koble til en pære på batteriet, da får du ett forbruk som laderen driver og samtidig lades det tomme batteriet. Bruker det samme på bilen men da setter jeg på taklyset i bilen. Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
finnmarken Svart 13.Desember.2010 Del på Facebook Svart 13.Desember.2010 Mine forbruksbatterier var helt "flate". Laderen i båten ville ikke lade. Jeg koblet til en slik "hjemmelader". Denne "bura" noe helt voldsomt, så jeg turte ikke la den holde på lenge. Men da hadde de tydeligvis fått nok til at laderen i båten kunne ta over. Men batteriene har virka helt fint etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 13.Desember.2010 Del på Facebook Svart 13.Desember.2010 Det jeg gjorde en gang batteripakken i en båt jeg hadde, var så tomme at lader nektet å starte lading.. koblet opp ett reservebatteri til starter, fyrte opp motoren. Dynamo satt da igang med sin lading. Etter en tur på noen timer, satt jeg igang lading med lader. Batteriene ble helt ok igjen. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
nordan family 27 Svart 13.Desember.2010 Del på Facebook Svart 13.Desember.2010 Jeg har ikke peiling på dette. Men i båten har jeg 3 ladere. I bruksanvisningen til den ene (en liten CTEK) sto det tydelig at den ikke ville klare å lade fullstendig tomme batterier.I bruksanvisningen til den andre (en stor CTEK) står det at den vil klare å lade fullstendig tomme batterier. I bruksanvsingingen til to av laderne (den store Cteken og en Manson lader) står det spesifisert hvor mye utladning de påfører batteriet når det ikke er 220 v tilkoblet. Det var ikke så veldig mye i måneden det på disse to laderne. Derimot trekker en gass-alarm, GPS tracker og et panel til de automatiske lensepumpene overraskene mye. Sitér dette innlegget Link to post
heim Svart 14.Desember.2010 Del på Facebook Svart 14.Desember.2010 Siden vi er i gang med flate batterier. Jeg var ombord i båten forrige helg, og oppdaget at mine fire batterier sammenlagt hadde null volt å by på. Det kan være bryteren til instrumentpanelet som sto på, eller krypstrøm. I hvert fall regnet jeg med at alle batteriene var en tapt sak. Så leser jeg altså her at noen klarer å få liv i elendigheten igjen. Og da er spørsmålet til ekspertisen: Er det håp? Og hvis svaret er ja: Kan jeg la batteriene stå slik til våren, siden skaden allerede er skjedd, eller bør jeg lade dem snarest, hvis de skal reddes? Båten står på land, og det flyter ikke over av strøm der den står, men hvis jeg kan slippe å kjøpe nye batterier er det jo verd litt arbeid. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.