Jump to content

Batteriplassering i Scand Baltic


FinnC

Recommended Posts

I min Scand Baltic 85-modell har jeg to 115Ah forbruksbatterier montert under køyen i akterkabinen. Her ligger også septiktank med el.septikpumpe, m.a.o. all tilgjengelig plass er brukt. For å sikre at septikpumpen lar seg reparere (impellerskift) uten at .... kommer ut har jeg behov for plass til et kranesystem. Har derfor tenkt å flytte forbruksbatteriene frem i salong i bunnen under trappen. I tillegg har jeg planer om å montere eget batteri for baugpropell samme sted. Lang innledning, men så til spørsmålet. Hva gjør denne vektforflytting med båtens egenskaper? Det er sikkert noen av dere Scand Baltic eiere som har erfaring med dette og er da interessert i erfaringene. Båten er utstyrt med TAMD41-motor med fart 18/22 knop.

Link to post
Share on other sites

Har gjort denne flyttingen selv, i min Baltic. Fartendring, er nok lik null, men jeg for min del fikk en kjempeplass til mye rusk og rask i den "gamle" batterikassen.

 

Ellers syntes jeg, at jeg nå har en bedre tilkomst/service til batteriene, jeg har 3*115 Ah.

Terje

Nidelv 300 sport
Volvo penta D6

Link to post
Share on other sites

Enig i at denne lille vektforskyvelsen ikke betyr noe i praksis og skulle det gjøre noe, vil det heller være en fordel da det kanskje kan kompensere litt for ekstravekt akterut i form av jolle i daviter / snappdaviter. Kanskje henger det også en påhengsmotor til jollen der bak sammen med fendrer, tauverk osv.

Link to post
Share on other sites

1. Er det nødvendig med et batteri til baugpropellen - denne kjøres vel kun når motoren går og generatoren leverer strøm til batteriene?

 

2. Enig med forrige innsender om at batterikablene bør være tykke.  Pass også på at ladekablene fra generator til batteri er skikkelige - f.eks. 25 mm2.

 

Far Out

:diving

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...