Jump to content

hvordan sjekke hvor mye ampere dynamoen leverer

bayliner285

Recommended Posts

lurer på hvordan jeg kan sjekke hvor mye dynamoen leverer til batteriet? vet det kan leses av på dynamoen 65ah men lurer på om dette stemmer?

...................

Vær også obs på at dynamoen sjeldent leverer maksimalt til batteriene, Det vil avhenge av hvor mye batteriet/batteriene er nedtappet!

Når batteriet er fullt oppladet så vil dynamoen kun kompensere for forbruket! Eller sagt med andre ord: Forbruker du 10 ampere så lader dynamoen tilnærmet med det samme!

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Mateco er inne på noe viktig der.

Hvis batteriene er helt flate vil kanskje dynamoen lade maks de første minuttene.

Når ladingen begynner å ta seg litt opp vil ikke batteriet være i stand til å ta imot så mye strøm som dynamoen kan gi.

Eneste måten å få strømmen til å gå fortere inn på batteriet da er å ha høy ladespenning. Hvis du ligger rundt 14,4 volt får batteriet maks lading. Dette er en god indikasjon på om dynamo er stor nok og reguleringen er riktig.

Ladespenningen kan settes enda høyere med kalde tomme batterier, men da skal du ha nokså spesiell regulering for å unngå at batteriene koker.

Hvis dynamoen er for liten vil spenningen synke etterhvert som du setter på store forbrukere.

Hvis du allikavel vil måle antall ampere må du sette på ca 65 amp forbruk og måle enten antall ampere med et ampermeter på dynamoen eller sjekke om du klarer å holde spenningen oppe på 14,4 v med bortimot det forbruket.

Hvis spenningen ikke er 14,4 v med normal belastning vil det ikke ha noen virkning å bytte dynamo før du har fått reguleringen i orden.

En hurtigtest for å se om du har brukbar lading er å sette på litt forbruk og en lyskaster. Start så motoren. Det skal være godt synlig forskjell i lysstyrken når dynamoen begynner å lade.

Mål spenningen både ut av dynamo og i feks sikringsboksen med god belastning så ser du ofte hvor eventuelle spenningstap ligger.

Mons

takk for gode svar, har tangamperemeter, men skjønner at da bør batteriet være tomt for og få riktig lesing? og mulig det er bedre og måle med voltmeter på batteriet når det er delhvis tomt? og få rundt 14,4v, motoren tåler nok større dynamo da det er 300 hk innenbords bensinmotor.

har kun ett på 220amp til forbruk, og evt 110amp på start, skilt av med batterivelger, men har kun start til reserve og lader det 2-3 ganger pr sesong. bruker kun 220amp til alt, start,ankevinsj og forbruk, har fungert veldig bra hittil, har ikke måttet over på startbatt i år. hvor stor forbruksbank bør man ha? har pådratt meg mer strømforbruk med ny eber d4 som trekker ca 4 a på maks.

hvordan er det og lade opp 2x220ah batteribank med kun dynamokjøring? har ikke tilgang på strøm på båtplassen? kjører gjerne småturer etter helgeovernatting, kjører motor maks 2.5 timer på søndag for og komme meg hjem, turtall er gjerne 2000 omdreininger 5 knop.

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

frøken fryd: laderegulator? hvordan virker det og tar den hensyn til kjøring av motor på max fart ca 5500omdr?

hvem har slikt og hva koster dette?

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Jeg har ikke montert noen selv enda. Men jeg venter på at Sterling skal sette igang med produksjonen på sine vifteløses regulatorer før jeg skal ha dette på mine motorer. Legger du inn ett innlegg på en av "regulator" trådene vil nok flere andre svare på dette.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...