bayliner285 Startet 12.Desember.2010 Link til dette innlegget Startet 12.Desember.2010 lurer på hvordan jeg kan sjekke hvor mye dynamoen leverer til batteriet? vet det kan leses av på dynamoen 65ah men lurer på om dette stemmer? ved og bytte til 100ah dynamo, blir batteriene ladet mye fortere opp da? fordeler \ulemper? Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 12.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2010 Ja det lades MYE fortere opp, 100amp dynamo skal levere 100amp i timen på optimal lading. Ulemper er vel at har du for liten motor blir den nye svakere Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 12.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2010 Hvis du kjøper deg et tang amperemeter, gjerne i kombi med multimeter. da kan du enkelt finne ut hvor mye dynamoen gir fra seg. Løp å kjøp denne feks. tangamperemeter Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Frøken Fryd Svart 12.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2010 En ekstern regulator er nok en bedre investering om du vil ha hurtigere lading. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 13.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2010 bayliner285 skrev On 12.12.2010 at 22.04: lurer på hvordan jeg kan sjekke hvor mye dynamoen leverer til batteriet? vet det kan leses av på dynamoen 65ah men lurer på om dette stemmer? ................... Vær også obs på at dynamoen sjeldent leverer maksimalt til batteriene, Det vil avhenge av hvor mye batteriet/batteriene er nedtappet! Når batteriet er fullt oppladet så vil dynamoen kun kompensere for forbruket! Eller sagt med andre ord: Forbruker du 10 ampere så lader dynamoen tilnærmet med det samme! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
mons Svart 13.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2010 Mateco er inne på noe viktig der. Hvis batteriene er helt flate vil kanskje dynamoen lade maks de første minuttene. Når ladingen begynner å ta seg litt opp vil ikke batteriet være i stand til å ta imot så mye strøm som dynamoen kan gi. Eneste måten å få strømmen til å gå fortere inn på batteriet da er å ha høy ladespenning. Hvis du ligger rundt 14,4 volt får batteriet maks lading. Dette er en god indikasjon på om dynamo er stor nok og reguleringen er riktig. Ladespenningen kan settes enda høyere med kalde tomme batterier, men da skal du ha nokså spesiell regulering for å unngå at batteriene koker. Hvis dynamoen er for liten vil spenningen synke etterhvert som du setter på store forbrukere. Hvis du allikavel vil måle antall ampere må du sette på ca 65 amp forbruk og måle enten antall ampere med et ampermeter på dynamoen eller sjekke om du klarer å holde spenningen oppe på 14,4 v med bortimot det forbruket. Hvis spenningen ikke er 14,4 v med normal belastning vil det ikke ha noen virkning å bytte dynamo før du har fått reguleringen i orden. En hurtigtest for å se om du har brukbar lading er å sette på litt forbruk og en lyskaster. Start så motoren. Det skal være godt synlig forskjell i lysstyrken når dynamoen begynner å lade. Mål spenningen både ut av dynamo og i feks sikringsboksen med god belastning så ser du ofte hvor eventuelle spenningstap ligger. Sitér dette innlegget Mons Link to post
bayliner285 Svart 13.Desember.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2010 takk for gode svar, har tangamperemeter, men skjønner at da bør batteriet være tomt for og få riktig lesing? og mulig det er bedre og måle med voltmeter på batteriet når det er delhvis tomt? og få rundt 14,4v, motoren tåler nok større dynamo da det er 300 hk innenbords bensinmotor. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 13.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2010 Hvor stor er batteribanken din? Sitér dette innlegget Link to post
bayliner285 Svart 14.Desember.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2010 har kun ett på 220amp til forbruk, og evt 110amp på start, skilt av med batterivelger, men har kun start til reserve og lader det 2-3 ganger pr sesong. bruker kun 220amp til alt, start,ankevinsj og forbruk, har fungert veldig bra hittil, har ikke måttet over på startbatt i år. hvor stor forbruksbank bør man ha? har pådratt meg mer strømforbruk med ny eber d4 som trekker ca 4 a på maks. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 14.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2010 bayliner285 skrev On 14.12.2010 at 10.19: hvor stor forbruksbank bør man ha? 2 x 220ah bør man ha Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Frøken Fryd Svart 14.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2010 2x220 virker veldig mye i en båt som din. Men man må ha i tankene at ett batteri har en egenskap til å ta opp en viss mengde lading, uansett hvor stor ladestrømmen måtte bli. Så jo mindre batteribanken er jo mindre hensikt er det sette inn større generator. Sitér dette innlegget Link to post
Jernklumpen Svart 14.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2010 hvordan er det og lade opp 2x220ah batteribank med kun dynamokjøring? har ikke tilgang på strøm på båtplassen? kjører gjerne småturer etter helgeovernatting, kjører motor maks 2.5 timer på søndag for og komme meg hjem, turtall er gjerne 2000 omdreininger 5 knop. Sitér dette innlegget Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post
Frøken Fryd Svart 14.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2010 Går du mye på i lav fart ville jeg jeg heller sett etter en ekstern regulator som kan styre ladestrømmen fra din generator. Da vil den kunne hente ut samme ladestrøm uavhengig av turtall. Sitér dette innlegget Link to post
Jernklumpen Svart 14.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2010 frøken fryd: laderegulator? hvordan virker det og tar den hensyn til kjøring av motor på max fart ca 5500omdr? hvem har slikt og hva koster dette? Sitér dette innlegget Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post
Frøken Fryd Svart 14.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2010 Gjør ett søk her på båtplassen på "ladac" eller "sterling" så finner du masse informasjon. Regulatoren tar hensyn til hva batteriet bør lades med og ber generatoren om en viss mengde ladestrøm. Dette skjer uavhengig av turtallet til motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Jernklumpen Svart 14.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2010 takk for info frøken. da skal jeg sjekke her, er dette lett og montere og hva er ca pris? Sitér dette innlegget Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post
Frøken Fryd Svart 14.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2010 Jeg har ikke montert noen selv enda. Men jeg venter på at Sterling skal sette igang med produksjonen på sine vifteløses regulatorer før jeg skal ha dette på mine motorer. Legger du inn ett innlegg på en av "regulator" trådene vil nok flere andre svare på dette. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.