Jump to content

Plassering av kompass i seilbåtcockpit?


Kjappfot

Recommended Posts

Vår nye Luffe er nå nesten ferdigbygd, men det gjenstår noen beslutninger på detaljer -bl.a plassering av kompass i cockpit. Montert over pidestallen skal vi ha autopilotinstrument og kartplotter, og da blir det vanskelig å få god nok avstand til kompass siden sikker avstand er rundt halvmeteren i følge instrumentmanualene. Alternativet er å felle inn på skottet fremme ved luke, men da blir det litt mer tungvindt å peile samt at det går litt utover ryggstøttekomforten. På den annen side gir et skottkompass også en nyttig krengingsindikator. Jeg forholder meg mest til det elektroniske kompasset og gps-en, men elektronikk kan jo svikte...

 

Noen erfaringer og synspunkter? Verftet foreslår skottkompass. Nedenfor er cockpiten slik den ser ut før kompass og pidestallsinstrumentene settes på.

 

p1011035.jpg

Heller lite, men lekkert laget

Link to post
Share on other sites

Heisann! Kompass over luka var det første vi tenkte på, men det hadde de prøvd uten suksess. Det blir for mye interferens fra instrumentene. Tidligere var det en annen type pidestall med kompass på toppen, men det blir ofte litt bortgjemt under instrumentene og får også litt forstyrrelser (avhengig av hvilke instrumenter man har). Den nye pidestallen er A-formet og gjør det ikke enklere plasseringsmessig. Det peneste hadde jo vært å droppe pidestallinstrumenter helt, men det er ikke så praktisk. Plotteren er grei å ha foran seg i skjærgårdsseiling...

Heller lite, men lekkert laget

Link to post
Share on other sites

Ja, det er 40.04. Elektronisk kompass har jeg allerede som kan vises på ett av instrumentene over luka eller på autopilotdisplayet, så det er plassering av magnetisk kompass jeg tenkte på. Er veldig i tvil og vurderer halvt å bare ha et håndholdt et jeg kan ta frem om elektronikken skulle svikte. Men, lys/ORC sikkerhetskategoriregler krever strengt tatt et fastmontert justerbart magnetisk kompass, og det er jo kanskje tryggere enn et håndholdt også -eller gjør det samme nytten om det festes med tape eller brakett til pidestallen?

Redigert av Kjappfot (see edit history)

Heller lite, men lekkert laget

Link to post
Share on other sites

Ja, det er et av alternativene. Men fungerer det greit i praksis eller blir kompasset for mye forstyrret? Tviler på om det viser rett slik Arcona har montert siden de har instrument på hver side på foten også -blir jo omtrent som å montere det mellom i luka. Men, om instrumentene kun monteres over kompass blir det kanskje mulig med vel 25cm avstand.

Redigert av Kjappfot (see edit history)

Heller lite, men lekkert laget

Link to post
Share on other sites

Hvordan blir denne tanken?

 

Sett kompasset på pidestallen, du vil da ikke kunne stole på det når du har andre instrumenter i nærheten, men..........

dersom elektronikken svikter og du trenger et kompass for navigasjon har du et plasert på et godt synlig sted.

 

Lag da deviasjonstabell for kompasset med de instrumentene du ikke kan fjærne.

Link to post
Share on other sites

Jo, en tanke, men er det lurt å ha et instrument man ikke kan stole på i det daglige? Føler et håndholdt/ avtagbart da er bedre siden det settes på når man trenger det og ved avslått elektronikk vil det da vise riktig. Evt å lukke dekslet over pidestallkompasset så man ikke ser det til vanlig ...

Heller lite, men lekkert laget

Link to post
Share on other sites

 

Sett kompasset på pidestallen, du vil da ikke kunne stole på det når du har andre instrumenter i nærheten, men..........

dersom elektronikken svikter og du trenger et kompass for navigasjon har du et plasert på et godt synlig sted.

 

Lag da deviasjonstabell for kompasset med de instrumentene du ikke kan fjærne.

 

 

thumbsup.gif Absolutt det beste forslaget jeg har lest. flag_bp.gif

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har den tradisjonelle plasseringen av magnetkompasset på rattpidestallen på min First 35.

Etter at kartplotter og autopilot ble montert i umiddelbar nærhet, hadde jeg opp til 20 grader deviasjon på enkelte kurser, mens andre var bortimot korrekte.

 

Men etter å ha brukt noen timer en stille dag på fjorden, fikk jeg faktisk justert magnetkompasset til under 4 grader deviasjon uansett hvilken kurs jeg styrte.

Dette ble dobbeltsjekket med peilekompass samt kartplotter etter oppskrift jeg fant i et gammelt Practical Boatowner.

Med andre ord, en meget fornøyd skipper, og med en tabell er det mer enn godt nok til mitt bruk.

Så ikke forkast pidestallmontering før du har prøvd om det går an å justere bort eventuelle deviasjoner.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...