Jump to content

Tidenes isvinter i fjorden?

Sjøfalk

Recommended Posts

Brrrrrr

Isen ligger nå i hele Bunnefjorden nesten helt ut til Tangen og inn mot byen. Har gjort det i 1-2 uker nå.

Det har ikke skjedd så tidelig på året de siste 50 årene.

Det begynner sannelig å legge seg is rundt om i Drøbaks området også.

Ser at det vokser raskt i Østersjøen, ja faktisk utenfor Gøteborg også:

Iskart

Går vi mot tidenes tøffeste isvinter i fjorden? Hva tror du?

Sjøfalk

http://www.facebook.com/pages/Redningsselskapets-Sjoredningskorps-Ostfold/152223254817081?ref=ts

for de som ikke er på FB:

Redningsselskapets Sjøredningskorps Østfold Mye is i sundet og i kanalen skaper problemer for RS Sundt. Faren for skrogskader og tette kjølesystemer begrenser driften til helt akutte situasjoner. Horn Flyer på Skjærhalden har også problemer med is i fjorden og stasjoneres derfor midlertidig på Oscarsborg. Vi er i full beredskap igjen så fort forholdene tillater det.

Ismelding / Ice report 14th December 2010

Ismeldingene refererer til The Baltic Sea Ice Code.

The ice reports refer to The Baltic Sea Ice Code.

Av ismelding@kystverket.no

14.12.10

Ismelding fra Kystverkets istjeneste, 14. desember 2010.

For English text, scroll down the page.

Det er stort sett isfritt i skipsleden fra svenskegrensen til Kristiansand. Lokalt forekommer det noe is, se detaljer under.

AA1 Sekken (Halden): Isfritt. (13.12.2010)

AA2 Singlefjorden (Halden): Isfritt. (13.12.2010)

AA3 Svinesund - Halden (Halden): Meget åpen drivis, 1/10 - 4/10 is. Gråhvit is, 15 - 30 cm. Tallerken eller småis, mindre enn 20 m tvers. Sjøfarten foregår i råk uten ass. isbryter. (13.12.2010)

AA4 Torbjørnskjær (Oslofjorden): Ingen observasjoner. (14.12.2010)

AA5 Struten (Oslofjorden): Ingen observasjoner. (14.12.2010)

AA6 Løperen (Fredrikstad): Ingen observasjoner. (14.12.2010)

BB1 Østerelva (Fredrikstad): Tett drivis, 6/10 - 8/10 is. Gråis, 10 - 15 cm. Store isflak, 500 - 2000 m tvers. Sjøfarten farlig for maskinsvake fartøyer. (13.12.2010)

BB3 Vesterelva (Fredrikstad): Tett drivis, 6/10 - 8/10 is. Gråis, 10 - 15 cm. Store isflak, 500 - 2000 m tvers. Sjøfarten farlig for maskinsvake fartøyer. (13.12.2010)

BB4 Rauøyfjorden (Oslofjorden): Ingen observasjoner. (14.12.2010)

BB5 Verlebukta (Moss): Ingen observasjoner. (14.12.2010)

BB6 Mossesundet (Moss): Råk i meget tett eller helt tett drivis. Gråhvit is, 15 - 30 cm. Middelstore isflak, mer enn 100 - 500 m tvers. Sjøfarten kun for maskinsterke fartøyer. (14.12.2010)

Oslo indre havn (Oslo): Det er is i deler av havna. Nyis, mindre enn 5 cm. Sjøfarten farlig for trefartøy. (10.12.2010)

CC1 Oslo - Spro (Oslo): Ingen observasjoner. (14.12.2010)

CC2 Spro - Drøbak (Oslofjorden): Ingen observasjoner. (14.12.2010)

CC3 Drøbak - Filtvet (Oslofjorden): Ingen observasjoner. (14.12.2010)

CC4 Filtvet - Gullholmen (Oslofjorden): Ingen observasjoner. (14.12.2010)

CC5 Drammensfjorden (Drammen): Råk i meget tett eller helt tett drivis. Gråhvit is, 15 - 30 cm. Meget store isflak, mer enn 2000 m tvers. Sjøfarten foregår i råk uten ass. isbryter. (13.12.2010)

CC6 Breiangen (Oslofjorden): Ingen observasjoner. (14.12.2010)

DD1 Langrunnen (Horten): Ingen observasjoner. (14.12.2010)

DD2 Gullholmen - Mefjordbåen (Oslofjorden): Ingen observasjoner. (14.12.2010)

DD3 Mefjordbåen - Fulehuk (Oslofjorden): Ingen observasjoner. (14.12.2010)

DD4 Fulehuk - Færder (Oslofjorden): Ingen observasjoner. (14.12.2010)

DD5 Vest for Færder (Oslofjorden): Ingen observasjoner. (14.12.2010)

DD6 Syd for Færder (Oslofjorden): Ingen observasjoner. (14.12.2010)

EE1 Torgersøygapet (Tønsberg): Isfritt. (10.12.2010)

EE2 Husøysund (Tønsberg): Isfritt. (10.12.2010)

EE3 Tønsberg indre havn (Tønsberg): Fastis. Seieris, 5 - 10 cm. Overskjøvet is. Sjøfarten farlig for maskinsvake fartøyer. (10.12.2010)

EE4 Vestfjorden (Tønsberg): Fastis. Seieris, 5 - 10 cm. Meget store isflak, mer enn 2000 m tvers. Sjøfarten farlig for maskinsvake fartøyer. (10.12.2010)

EE5 Leisteinløpet (Tønsberg): Isfritt. (10.12.2010)

EE6 Vrengen (Tønsberg): Isfritt. (10.12.2010)

FF1 Tjømekjæla (Tønsberg): Isfritt. (10.12.2010)

FF2 Sandefjorden (Sandefjord): Ingen observasjoner. (14.12.2010)

FF3 Innenfor Svenner (Sandefjord): Ingen observasjoner. (14.12.2010)

FF4 Utenfor Svenner (Sandefjord): Ingen observasjoner. (14.12.2010)

FF5 Larviksfjorden (Larvik): Åpent vann, mindre enn 1/10 is. Nyis, mindre enn 5 cm. (08.12.2010)

FF6 Langesundsbukta (Porsgrunn): Ingen observasjoner. (14.12.2010)

GG1 Breviksfjorden (Porsgrunn): Ingen observasjoner. (14.12.2010)

GG2 Frierfjorden (Porsgrunn): Ingen observasjoner. (14.12.2010)

GG3 Jomfrulandsrenna (Kragerø): Fastis. Seieris, 5 - 10 cm. Sjøfarten farlig for trefartøy. (13.12.2010)

GG4 Utenfor Jomfruland (Kragerø): Isfritt. (13.12.2010)

GG5 Skåtøysund (Kragerø): Fastis. Seieris, 5 - 10 cm. Sjøfarten foregår i råk uten ass. isbryter. (13.12.2010)

GG6 Langårsund (Kragerø): Fastis. Seieris, 5 - 10 cm. Sjøfarten er innstilt inntil videre. (13.12.2010)

HH1 Kragerøfjorden (Kragerø): Åpent vann, mindre enn 1/10 is. Sjøfarten uhindret. (13.12.2010)

Kilsfjorden (Kragerø): Fastis. Seieris, 5 - 10 cm. Sjøfarten foregår i råk uten ass. isbryter. (13.12.2010)

Hellefjorden (Kragerø): Fastis. Seieris, 5 - 10 cm. Sjøfarten foregår i råk uten ass. isbryter. (13.12.2010)

HH2 Grønholmsgapet (Risør): Isfritt. (14.12.2010)

HH3 Stangholmgapet (Risør): Isfritt. (14.12.2010)

II1 Tromøysund (Arendal): Fastis. Gråis, 10 - 15 cm. (14.12.2010)

II2 Galtesund (Arendal): Isfritt. (14.12.2010)

II3 Innenfor Torungen (Arendal): Isfritt. (14.12.2010)

II4 Utenfor Torungen (Arendal): Isfritt. (14.12.2010)

II5 Grimstad (Grimstad): Isfritt. (06.12.2010)

JJ2 Lillesand (Lillesand): Ingen observasjoner. (14.12.2010)

Neste ismelding: senest 15. desember 2010

Faren for mer havis enn sist vinter, ble nevnt på NRK Vestfold når 1500.

Tempraturen i vannet er allerede nede på samme grader som midten av Januar i år.

Isen har begynt å legge seg i Gjesthavna i Sandefjord. Temp. i vannet i dag er snaue -2.

Havnevesenet tar ett par turer daglig for å bryte isen.

Var en tur i Strømstad i går. Inne i gjestehavna var det islagt. Siden jeg kun passerte med bil, kan jeg ikke si hvor tykk, men den så solid ut.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Var en tur i Strømstad i går. Inne i gjestehavna var det islagt. Siden jeg kun passerte med bil, kan jeg ikke si hvor tykk, men den så solid ut.

Jeg var og knaset litt rundt der sist fredag. Det var ikke tykke greiene. Inne i Kebalviken begynner det å bli ufremkommelig for lystbåter. Jeg har ikke målt vanntemperaturen, men jeg tror den fremdeles er på plussiden. Der jeg ligger på innsiden av skjæret (ut for innkjøringen til Sandefjordfergen) er det stort sett isfritt. Det skal imidlertid ikke mye til nå før farvannet på østsiden av Daniel blir islagt. Fruen har blitt informert at om jeg skal ut å hente juletorsken, så bør det ikke drøye for lenge.

Dette er en spennende tråd siden jeg har en båt som kanskje skal seiles fra Drøbak til Vestlandet før isen legger seg. Den ligger nå godt konservert i hjemmehavna, men det begynner så smått å legge seg is der. Har mulighet til å flytte den til et mer åpent sted, men skulle det da bli vanskelig å få den videre pga dårlig vær risikerer jeg en mye dårligere vinterhavn. Lurer derfor på om den burde vært flyttet et stykke på vei. Et alternativ kan være Moss, som jeg regner med ikke fryser til før hele Oslofjorden begynner å islegges. Å flytte den til Vestfoldsiden regner jeg med ikke hjelper så mye, da kan den kanskje like gjerne ligge i Drøbak.

Noen som har gode tips til hva som er fornuftig og egnede steder...?

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Jeg tror det er ledige plasser i Hurumhavna på Tofte.

Det rare er:

Fortatt isfritt inn i Leangbukta og utenfor Holmen for lokalkjente.

Lite is utenfor Sætrelandet.

Dette til tross for at vanntemperaturen utenfor Tofte ligger på kun et par plussgrader, og at vi har hatt en lang periode med VELDIG kaldt vær. Den siste uka har det vært nesten vindstille og da har isen lett for å legge seg.

Det enste tegnet jeg har registrert er at isen i Drammensfjorden er tykkere enn på mange år i desember.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Problemer allerede mellom isfiskere og isbrytere?

http://www.agderposten.no/article/20101213/LOKAL8/712139957/1004/ABONNEMENT

Isfiskere som ikke passer seg for yrkestrafikken må være seilbåtfolk, helt klart. Det ligger i kroppen til de. he-he

Ja.. Kan noen fortelle en enkel vestlending som kjelden ser is på sjøen, fortelle hvorfor i alle dager de skal ut og bryte isen?

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Ja.. Kan noen fortelle en enkel vestlending som kjelden ser is på sjøen, fortelle hvorfor i alle dager de skal ut og bryte isen?

Fordi at nyttetrafikken skal frem. I seilskutetiden, og rett etter, flyttet Oslo havn seg sydover etterhvert som isen krøp utover fjorden. Drøbak var et mye nyttet sted. Når isen la seg der, så begynte den også å krype tvers over fjorden lenger ut. For et par hundre år siden, så opplevde vi jo en periode som man kalte det lille istiden. Den strakk seg vel helt til slutten av 1800-tallet.

Drøbak er en felle. Du burde flytte båten til Stavern.

Vi lå på Storsand i fjor og det er klart det er mye drivis i Drøbaksundet.

Breiangen har mye drivis fra Drammensfjorden.

Jeg flyttet båten ut til Tofte mest på grunn av kortere vai til Moss og Horten. Drar sjelden innover på denne tiden.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Har lagt seg tynn is over til øyene bare ( Horten indrehavn ) fra igår til idag,kan se ut som det blir lite båtturer på en stund.Rykte sier mildvær til uka ,akurat nu er de -1 her i Horten.Da Økosjefen jobber omtent hele julen,var jo håpet å komme se på tur da.Men det er lov å håpe,men legger det seg is på indre havn så er det jo stopp da :headbang:

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Det hadde nok sikkert vært greit å få båten til Stavern ja, men det har sine ulemper i forhold til tømming av båt for utstyr osv. Har nå fått melding om at det trolig ikke kan bli henting før i midten av januar, og da kan det sikkert være like greit om hun ligger i hjemmehavna til isen går på senvinteren...

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...