Jump to content

Vinterturer i Oslofjorden, mulighet for strøm i havner?

Compromise

Recommended Posts

Hei.

Det er min første vinter med båten på vannet, og jeg håper å få tatt noen helgeturer. Nå har det jo vært ganske kaldt eller mye vind hittil i vinter så det kun blitt en tur.

Vi har tenkt en tur i nyttårshelgen, og da skal også yngstemannen være med, så det hadde vært en stor fordel å hatt tilgang på strøm for ladning og evt. litt varme.

Var på Østre Bolærne i helgen, men der var det ikke strøm tilgjengelig.

Vet noen om det er gjestehavner/ uthavner i Oslofjorden, hvor det er mulighet for strøm i vinterhalvåret?

Redigert av Skipet 5 (see edit history)

/per

Ja, min erfaring er at da" følger man med, både opp og ned" :lol:

Snakket med en båteier som har fast plass i Drøbak "gamle havn" og han mente at det spøkte for facilitetene i den nye havna, da man har brukt altfor mange penger på anlegget hittil. Og hvorfor i all verden har man ikke fyllt på videre med steinmolo istedenfor en bølgebryter som ikke hjelper nevneverdig på svellet fra Color Line og DFDS? :discuss:

Redigert av Figaro (see edit history)

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Takk, her var det mye nyttig info.

Jeg har vinterhavn i Horten, så Strømstad blir nok i lengste laget for en helgetur.

Det begynner vel å bli litt drivis i fjorden nå, så man må nok satse på å gå mens det er lyst.

Nye Drøbak gjestehavn er fin den, men jeg syntes det gynget litt for mye sist jeg lå der. Man er nesten avhengig av å ligge longside der slik Tom Rør nevner. Trangt er det også. Tror nok ikke den havna får mye besøk av meg slik den er nå.

/per

'Mariell' Hvordan i all verden greier dere å få fortøyningene av og på?

Det er det minste problemet syntes jeg da,å jeg har endel timer på sjøen om vineren.Har du kvalitetstau så hjelpe det vel på litt,+ at mine henger innunder kalesja når dem ikke er i bruk.Kan jo være litt småkjipt å få av etter en helg,men som sagt så er det et lite problem.Verre er de om det er endel snø ,så ska du finne noe å fortøye i :confused:

Strøm finner du også i Holmestrand ,det er en knall by å besøke på denne årstiden syntes jeg da.Er mye der jeg ,et inntern tips.Under turistinfotavla ved innerste flytebrygga i by'n,se under der ved kassa.Der en det en 16 amp (blå kontakt) så der kan du guffe på,om ingen andre har funnet den før deg.

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

'Mariell' Hvordan i all verden greier dere å få fortøyningene av og på?

at mine henger innunder kalesja når dem ikke er i bruk.Kan jo være litt småkjipt å få av etter en helg,

Tine IV

Er det som er mitt "problem".

Ligger ikke i hjemmehavn men overvintrer i gjesthavna i Sandefjord. Ligger med "vanlige" fortøyninger og ikke faste som er tilpasset båsen i hjemmehavna.

Blir jeg desperat nok, kan jeg vel få tint dem med kokende vann. Blir uansett ingen tur før månedskifte Feb/Mars.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Mariell, jeg passer på og legge fortøyningstau tørt og i rom med litt varme.

Om det regner eller snør og det fryser til is på tau, bruker jeg hammeren til å løsne islaget, tre skrujern igjennom stikket og løsne pålestikket.

Dersom jeg fortøyer med allerede vått tau, lager jeg løkke på fortøyningstau i tillegg til det ferdige spleisede løkke, slik at det bare er å hukke av når jeg skal forlate plassen, for deretter å ta tau inn for tining/tørking.

Har til tross for dette opplevd å gi opp. Da kuttes fortøyninger med øks. (skjer heldigvis ikke ofte).

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...