mateco Startet 15.Desember.2010 Del på Facebook Startet 15.Desember.2010 (redigert) Nå på vinteren så sitter jeg her å drømmer om kommende sommer med nye spennende båt turer til nært og fjernt. I den forbindelse så forsøker jeg å legge inn noen viktige veipunkter i kartprogrammet slik at vi kan planlegge våre utflukter på en skikkelig måte, og uten for mange negative overraskelser. Det er antagelig mange med meg som har opplevd å komme til ukjent havn hvor det skal finnes en bunkringsmulighet, men uten å kunne lokalisere plassen, ikke vite om det er kortautomat eller betjening med åpningstid, om man får fylt bensinkanna til påhengsmotoren, etc. etc I denne omgangen så ønsker jeg derfor å legge inn posisjon og data på bunkringsstasjoner langs hele vår langstrakte kyst så nøyaktig som overhode mulig. Har vært inne på BPs egen drivstoffbørs, men her finnes ikke noen nøyaktige posisjoner. Også gjestehavn-oversikten hos Båtmagasinet er diffust og gir få opplysninger om bunkersstasjonenes beskaffenhet. OBS: Ønskelige opplysninger er bunkersstasjoner med NØYAKTIG POSISJON og TILGJENGELIGHET! Pris på drivstoffet er et ikke-tema !!! Håpet er å få såpass mange bunkers veipunkter at det er mulig å seile/kjøre fra Halden til Tana uten å måtte bekymre seg for bunkringsmulighetene underveis!! Av hensyn til pålitelighet er det viktig at opplysningene er så korrekte som mulig!!! Hint: Et kjempegodt verktøy å bruke til lokalisering, og avlesning av koordinatene, er Gule Siders kartdata med hybridkart, zoom- og GPS- funksjonenene. Bruk av Gule siders kartverktøy: - Gå til Gule Siders Kart side (linken ovenfor) - Finn Stedet med bunkersstasjonen på kartet - Skift til Hybrid og zoom inn til du ser bunkersstasjonen - Trykk på GPS-knappen i øvre høyre hjørne - Flytt angitt punkt over bunkersstasjonen og les av nøyaktig posisjon. Eksempel, Bunkersstasjonen i Kristiansund: I bildet over viser Gule Sider sitt Hybrid-kart der punktet ligger direkte over bunkersstasjonen i Kristiansund. Nøyaktig posisjon kan leses av i det lille GPS-vinduet. I bildet over vises Veipunktet plassert i kartet ved bruk av de samme koordinatene. PS! Til alle OpenCPN brukere: De veipunktene jeg benytter vil bli gjort tilgjengelig for nedlasting og import i form av en GPX-fil i dokumentarkivet under denne tråden. Til dere andre så antar jeg at man på en eller annen måte kan nyttiggjøre den samme informasjonen i andre kartprogram/plottere. Om du kjenner til en bunkersstasjon, tilgjengelig med båt, så hadde det vært flott om du ville dele opplysningene med oss andre!! (Kopier teksten nedenfor og fyll ut i innlegget/svar) Navn/Sted: Nøyaktig posisjon N: Nøyaktig posisjon E: Diesel (J/N): Bensin (J/N): Kort automat (J/N): Evt. Åpningstid: Evt.Kontakt tlf: Aktiv hele året (J/N): Sesong åpen (Angi evt. åpen sesong fom/tom): Annen viktig info : Takker for alle bidrag!!! Mvh Bjørn Redigert 15.Desember.2010 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Kaldfisk Svart 18.Desember.2010 Del på Facebook Svart 18.Desember.2010 Vil trolig lønne seg å kontakte de forskjellige oljeselskaper. De fleste utgir små, almanakkstørrelser, med opplysninger om de største bunkersstasjonene langs kysten. De har helt sikkert også fortegnelse over alle (mindre) steder deres produkt selges – så faller kanskje plottingen inn litt etter litt ? Blir jo en liten reklameeffekt for dem også, dette her ? Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post
mateco Svart 18.Desember.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Desember.2010 Hadde håpet på litt bedre respons her, men det er kanskje forståelig når jeg selv ikke bidrar! Så her kommer jeg med noen posisjoner fra mitt nærområde. Hvilket oljeselskap som leverer produktene er vel ikke så viktig bare man er sånn nogenlunde sikker på å får fylt tanken ??!!?? Her noen kartmerker og kommentarer som jeg har registrert i eget kartprogram: Navn/Sted: Kristiansund havn, Vågen Nøyaktig posisjon N: 063 06.972 Nøyaktig posisjon E: 007 44.147 Diesel (J/N): J Bensin (J/N): J Kort automat (J/N): J Evt. Åpningstid: Evt.Kontakt tlf: Aktiv hele året (J/N): J Sesong åpen (Angi evt. åpen sesong fom/tom): Annen viktig info : Bensin og Diesel, Vågen i Kristiansund Kortautomat 24/7/365. Leveres fra fast fortøyd bunkerslekter hvor man må ligge longside. Lekteren er ca 18m lang, tilgang på begge sidene og er godt fendret. Navn/Sted: Kvenvær, Hitra Nøyaktig posisjon N: 063 32.0667 Nøyaktig posisjon E: 008 23.3632 Diesel (J/N): J Bensin (J/N): J Kort automat (J/N): J Evt. Åpningstid: Evt.Kontakt tlf: Aktiv hele året (J/N): J Sesong åpen (Angi evt. åpen sesong fom/tom): Annen viktig info : Bunkring kan ta sin tid pga lite fall fra bunkringstank. Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
-morten- Svart 5.Januar.2012 Del på Facebook Svart 5.Januar.2012 (redigert) Heisan tar opp denne gamle tråden og håper flere her kan bidra! Jeg er interessert i hvor man kan tanke bensin i områdene Trondheimsleia, inne i fjordene på Nordmøre til Kristiansund. Håper folk kan bidra her. Liker å ha det dobbelte av det som trengs på tanken til en hver tid! Legger inne et utsnitt av brygga på Hellandsjøen, som er en trivelig plass med masse besøkende fra Trondheimsområdene. Diesel på Kaia fra pumpe, og bensinpumpe ved butikken. for større kvantum med bensin har dem en fast tank på tralle som man tar med seg ut på brygga. jeg fyller der da det ikke er langt unna hytta mi i Taftøysundet. Navn/Sted:Hellandsjøen (Heimsjø marina) Nøyaktig posisjon N:63 25.556 Nøyaktig posisjon E: 9 5.703 Diesel (J/N):J Bensin (J/N):J Kort automat (J/N): Evt. Åpningstid: Evt.Kontakt tlf: Aktiv hele året (J/N): Sesong åpen (Angi evt. åpen sesong fom/tom): Annen viktig info Redigert 5.Januar.2012 av -morten- (see edit history) Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Akora Svart 5.Januar.2012 Del på Facebook Svart 5.Januar.2012 Hvis alle hadde brukt drivstoffdatabasen så hadde vi jo hatt dette der, hadde vi ikke? Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 5.Januar.2012 Del på Facebook Svart 5.Januar.2012 Er det drivstoffbørsen du mener? i så fall i følge den selger ingen bensin i Trøndelag og bare tre stykker i Møre og Romsdal.. for meg spiller ikke prisen største rolle.. men om og hvor jeg kan få tak i! Synes ideen til Mateco er genial med en liten stedsbeskrivelse og posisjon. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Biscaya Svart 5.Januar.2012 Del på Facebook Svart 5.Januar.2012 Oversikt over stasjoner: http://www.bunkeroil.no/ Sitér dette innlegget Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser Link to post
Roger jo Svart 5.Januar.2012 Del på Facebook Svart 5.Januar.2012 Ser jeg er for sent ute men eneste selskap som har en liste er. http://www.bunkeroil.no/upload_images/A1D133917FB94223A94945BD6CF33995.pdf Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Akora Svart 6.Januar.2012 Del på Facebook Svart 6.Januar.2012 Er det drivstoffbørsen du mener? i så fall i følge den selger ingen bensin i Trøndelag og bare tre stykker i Møre og Romsdal.. for meg spiller ikke prisen største rolle.. men om og hvor jeg kan få tak i! Synes ideen til Mateco er genial med en liten stedsbeskrivelse og posisjon. Sorter på fylke/Kommune så får du jo opp alle bunkringsstasjonene som folk har registrert, det er jo genialt. Så ser du bare bort fra prisen om du ikke ønsker å se den Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 6.Januar.2012 Del på Facebook Svart 6.Januar.2012 Det hjelper lite når det står at ingen har bensin i Trøndelag!! jeg vet av flere plasser hvor man kan få kjøpt diesel, men det har etterhverdt blitt mange flere båter med større bensin påhengere etterhverdt også her i Trøndelag og Møre. Problemet er at dem fleste tankanlegg bare har diesel og da blir det kjipt å komme frem å få høre: Bensin? nei.. har bare diesel vi.. Jeg var på to plasser i sommer som ligger i kort avstand fra hytta mi. den ene hadde bare diesel og den andre var nedlagt pga. at det var for dyrt å ha anlegget. Rekner med denne tjenesten er genial for dem som bor på sørlandet og i områdene rundt Oslofjorden der det er mye mye mere båtliv enn her oppe i midt norge.. Sorter på fylke/Kommune så får du jo opp alle bunkringsstasjonene som folk har registrert, det er jo genialt. Så ser du bare bort fra prisen om du ikke ønsker å se den Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
mateco Svart 6.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Januar.2012 @ -morten- Takk for ditt bidrag! @ høvdingen Les trådtittel og første innlegg! Hensikten med tråden er å samle eksakt posisjonsangivelse som kan benyttes som "kartmerke" i kartplottere for å lette adkomst når man seiler inn i en ukjent havn. (De fleste kartplottere har en slik mulighet!) I drivstoffbørsen, her inne på BP, er det kun en eneste post (så vidt jeg kan se) som har en posisjonsangivelse, nemlig Telemark Bamle, Langesund!?? Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Akora Svart 6.Januar.2012 Del på Facebook Svart 6.Januar.2012 Ja det er det jeg mener, ingen registre blir bedre en infoen man legger inn i dem. Legger man inn all infoen dere skriver her, så har dere et komplett register. Uteblir GPS pos, så er det ikke registeret sin feil men brukerene som legger inn. Men fortsett å legg inn marinaer her, men ser bare for meg det blir vanskelig å fange opp alle stedene hvis denne tråden får 50 sider, med marinaer på kryss å tvers over hele landet. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 9.Januar.2012 Del på Facebook Svart 9.Januar.2012 Her er en kalender fra i fjor med mye info om bunkring også. http://www.statoil.no/file_archive/lubricants/Tidevannstabell_2011_lavere.pdf Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Touran Svart 29.Januar.2012 Del på Facebook Svart 29.Januar.2012 Har kjøpt båt med innebygget drivstofftank og lurer på om noen vet hvor man kan få fylle ved kaia og ikke løpe opp og ned med kanner. Jeg så tilfeldigvis ved Skarnsundet fjordsenter to pumper og en kortautomat? Dette betyr kanskje at man kan fylle hele tiden uavhengig av åpningstiden til senteret? Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 30.Januar.2012 Del på Facebook Svart 30.Januar.2012 https://baatplassen.no/i/topic/75907-posisjoner-paa-bunkringsstasjoner-langs-kysten/page__p__1066323__fromsearch__1#entry1066323 Link til en post du kan kikke på. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Ingar Svart 30.Januar.2012 Del på Facebook Svart 30.Januar.2012 (Har slått sammen tråden til Touran med den -morten- linket til, altså den du leser nå) Ser at vi må få laget en bruksanvisning til drivstoffbørsen. At jeg ikke har lagt inn et eget posisjonsfelt der er fordi jeg ikke har sett for meg at noen vil bruke det. Det man kan gjøre er å legge inn kart ved hjelp av bbkoden Google Maps (kart), denne finner man under bbkoder-nedtrekksmenyen når man er i innleggseditoren. Etpar eksempler: https://baatplassen.no/i/page/drivstoffboersen/_/hoellen-r2 https://baatplassen.no/i/page/drivstoffboersen/_/trcgde-r9 Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 30.Januar.2012 Del på Facebook Svart 30.Januar.2012 Kjempegreier! grunnen til at jeg ikke har vært interessert i drivstoffbørsen er at jeg ikke fant en eneste bensinfylling i Sør Trøndelag og bare et par i Møre og Romsdal, men om alle bruker og forholder seg til en liste hadde det vært genialt! pos er veldig aktuelt da de fleste har en eller annen form for kartplotter ombord. Enklere å finne når man er på ukjendte plasser i steden for lokale stedsnavn.. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Ingar Svart 30.Januar.2012 Del på Facebook Svart 30.Januar.2012 Høres ut som om det må være misforståelser her for det er dere medlemmer selv som både legger inn nye steder og oppdaterer eksisterende. Så om det ikke finnes noe i Sør-Trøndelag er det fordi ingen har lagt inn noe foreløpig. Merk at dette ikke fungerer på samme måte som forumet. På drivstoffbørsen kan man ikke bare redigere sine egne bidrag (f.eks. justere dieselpris), men også alle andres. Altså det som populært kalles Wiki. Det er heller ingen tidsbegrensing på redigering. For at det skal være mest mulig oversiktlig er det viktig at vi ikke får duplikater, man må derfor sjekke om et sted allerede eksisterer før man legger det inn. Ligger det allerede inne så oppdaterer man bare pris etc. på det eksisterende. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.