ken.net Startet 15.Desember.2010 Del på Facebook Startet 15.Desember.2010 Har kjøpt en Trident batterilader fra FLAK til båten. Den har 3 utganger á 25 ampere. Den har instillinger for hvilken batteritype en skal lade, (gel eller syrebatterier mm.) Nå har det seg slik, at jeg har vanlige syrebatterier til forbruk, og et 900 Ah gel-batteri for start. Det jeg lurer på, er om det går greit å bruke denne laderen på alle batteriene, og hva skal den evt stå innstilt på? Syre eller gel? Takker for svar og meninger. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 15.Desember.2010 Del på Facebook Svart 15.Desember.2010 (redigert) Jeg mener at den må stå på det som skal ha lavest spenning, og det er vel gel-batteriet? Du har ikke mulighet til å stille utgangene individuellt? Det var forresten et voldsomt startbatteri du hadde, spent på hvor store forbruksbatteriene er... Redigert 15.Desember.2010 av larshans1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ken.net Svart 15.Desember.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Desember.2010 Heh, ser at jeg kom til å skrive litt feil her.. Mente 900 A startstrøm. Nei, det er bare ett valg for alle utganger. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 15.Desember.2010 Del på Facebook Svart 15.Desember.2010 I grunnen er det avhengig av det som står på databladet til batteriene, som sagt allerede er du nødt til å velge det som er lavest ladesluttspenning. Samtidig trenger Gel lengst mht. utjevningsladingen, noen Gelbatterier trenger opp til 24 timer, så blir også denne blandingen riktignok noe kompromiss. Ladesluttspenningen for Gelbatterier er ofte (obs: gjelder ikke alle) 14,4V ved 20°C. Åpne bly-syrebatterier tåler ofte gjerne opp til 14,8V, noen også opp til 15,5V ved 1 til 4 timer. Gelbatterier som er begrenset til 14,4V skal ikke få noe større spenning, ellers blir det senest om sommern/ved økt temperatur stor fare for å danne bobbler mellom Gel og platene = inaktive arealer = ureparabel kaputt. Åpne bly-syre derimot kan også lades med begrenset spenning for lade dem opp, spesiellt siden Gel-modusen krever lengre utjevningstid. Poenget med noe høyer spenningen er ofte bare at - tiden for å lade opp batteriet er mye kortere - vanlig sulfatering på batterier med flytende syre kan omdannes / platene kan bli renset for større sulfatklumper, som resulterer i et mer aktiv overflate og bedre effekt så lenge materiellet værer. Så må også du sjekke først hva databladene forteller. Men ellers, så sant det blir som vanlig med Gel, tjener du mest med å stille på Gel-modus som ikke overstiger 14,4V fordi sjennerelt er lengre ladetid, ved laver spenning, vanligvis bedre for batteriene enn omvent. Derfor, og så lenge du ikke vet det sikkert, skulle du helst velge laver spenning = innstilling for Gelbatterier. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.