evenR4u Startet 7.Oktober.2004 Del på Facebook Startet 7.Oktober.2004 Første høsten min med Volvo Penta drev, og er "redd for å gjøre noe galt". Sjekket verkstedhåndboken m.v., men disse dokumentene er ikke på det banal-nivået hvor mitt problem ligger: Skal ta av propellen. Har demontert sentrumsskruen og propellkonet. Propellen sitter j........... hardt fast på akselen. Er det "bare å dra" el skal det brukes en form for spesial-avtrekker? Hvis ikke "spesial-avtrekker", kjøre på med kubein eller hva? Mon tro............... Sitér dette innlegget evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop. Link to post Share on other sites More sharing options...
b-e-p Svart 7.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2004 Ja vist du har fått av konet så skal det være å bare dra den av, om det finnes verktøy for dette vet jeg ikke, men husk å smøre akslingen med aksle fett eller liknende så slipper du det problemet neste gang. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brutus Svart 7.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2004 Hvis du ikke får den av, så kan du i verste fall bruke en ters med tre eller fire klør. Kubein vil ikke hjelpe ,det bryter skjevt på akselen, du kan evt skade drev eller propell også i punktet du bryter mot med kubeinet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Erik Svart 7.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2004 Propellen er foret innvendig med en hard gummi med riller i lengde rettningen. Akslingen på drevet har tilsvarende riller, som propell rillene passer i. Du kan derfor ikke 'vri' den av, den må rett bakover. Mulig dette har satt seg hos deg, kan ikke huske dette var problem på mitt 280 drev, og propellen var av hvert år for skifte av Zinken som sitter innfor. Det som ikke går med makt, går med mere makt Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post Share on other sites More sharing options...
torerikb Svart 7.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2004 Jeg måtte til med en ters/avdrager. Men da gikk det veldig greit. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
evenR4u Svart 7.Oktober.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Oktober.2004 Jeg måtte til med en ters/avdrager. Men da gikk det veldig greit. Mekka du avtrekkeren sjøl, eller brukte du en standard-sak? Sitér dette innlegget evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop. Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 7.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2004 Bruk Biltema avtrekker e.l. Noen ganger sitter propellen så hardt at gummien ryker og man må trekke av innerdelen etterpå. Da kan man ønske seg ny propell til jul. Spray splinen noen ganger over noen dager før du trekker propellen av. Når propellen skal på igjen, smør med vannfast fett. Det man vannfast er ikke så farlig. Vanlig molybdensylfidfett holder bra. Neste gang du skal ha av propellen, behøver du ikke avtrekker. Hvis du gjør godt rent og smører før montering. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
evenR4u Svart 7.Oktober.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Oktober.2004 Takker for alle tipsene. Om det skulle gå gæærnt med gummien at den ryker så har jeg annen propell liggende (så godt spm ny, kjøpt på "Marked" her på forumet). Egentlig grunn til at jeg skal ha den av er å bytte til den nye som har litt annen størrelse/stigning. Sitér dette innlegget evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop. Link to post Share on other sites More sharing options...
Erik Svart 8.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2004 Men husk nå å skifte zinken da, når du først har den av. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post Share on other sites More sharing options...
evenR4u Svart 8.Oktober.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Oktober.2004 Neppe noen vits å skifte noen av anodene. Ble satt på nye i midten av juli. Båten ligger i "ferskt" Glommavann i Fredrikstad, brukes nesten bare til dags og to-dags turer ut i det salte. Anodene er derfor mer møkkete enn forbrukt nå. Har sett et sted at det anbefales magnesiumanoder for båter i ferskvann. Peiling på hva som skjer med disse når de kommer i det salte? Magnesium høres forresten veldig kostbart ut. Sitér dette innlegget evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop. Link to post Share on other sites More sharing options...
Hebbe Svart 8.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2004 Neppe noen vits å skifte noen av anodene. Ble satt på nye i midten av juli. Båten ligger i "ferskt" Glommavann i Fredrikstad, brukes nesten bare til dags og to-dags turer ut i det salte. Anodene er derfor mer møkkete enn forbrukt nå. Kjøpte akkurat en båt som lå i Vannsjø ved Moss. Nye annoder var skiftet på båten tidlig denne våren, ser helt klart at båten har ligget i ferskvann etter at anodene er skiftet, de ser rett og slett nye ut. Leser i diverse fora og leverandører at anoder skal byttes når de er 50% fortært. Om jeg har Saga`n til jeg dør, og den bare går i ferskvann så trengs de aldri byttes... Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post Share on other sites More sharing options...
torerikb Svart 9.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2004 Jeg måtte til med en ters/avdrager. Men da gikk det veldig greit. Beklager sent svar. Dro på ett lokalt bilverksted hvor jeg kjenner de ansatte godt. Lånte de to største avdragerne deres og den største passet med 2mm klaring Ikke kjøp egen avdrager, det er altfor dyrt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.