Jump to content

AQ 280 - demontere propell


evenR4u

Recommended Posts

Første høsten min med Volvo Penta drev, og er "redd for å gjøre noe galt".

 

Sjekket verkstedhåndboken m.v., men disse dokumentene er ikke på det banal-nivået hvor mitt problem ligger:

 

Skal ta av propellen.  

Har demontert sentrumsskruen og propellkonet.

Propellen sitter j...........  hardt fast på akselen.

 

Er det "bare å dra" el skal det brukes en form for spesial-avtrekker?

Hvis ikke "spesial-avtrekker", kjøre på med kubein eller hva?

 

Mon tro...............

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Propellen er foret innvendig med en hard gummi med riller i lengde rettningen. Akslingen på drevet har tilsvarende riller, som propell rillene passer i. Du kan derfor ikke 'vri' den av, den må rett bakover.  

 

Mulig dette har satt seg hos deg, kan ikke huske dette var problem på mitt 280 drev, og propellen var av hvert år for skifte av Zinken som sitter innfor.

 

Det som ikke går med makt, går med mere makt :fishing:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Bruk Biltema avtrekker e.l. Noen ganger sitter propellen så hardt at gummien ryker og man må trekke av innerdelen etterpå. Da kan man ønske seg ny propell til jul.

 

Spray splinen noen ganger over noen dager før du trekker propellen av. Når propellen skal på igjen, smør med vannfast fett. Det man vannfast er ikke så farlig. Vanlig molybdensylfidfett holder bra.

 

Neste gang du skal ha av propellen, behøver du ikke avtrekker. Hvis du gjør godt rent og smører før montering.

Link to post
Share on other sites

Takker for alle tipsene.

 

Om det skulle gå gæærnt med gummien at den ryker så har jeg annen propell liggende (så godt spm ny, kjøpt på "Marked" her på forumet).  Egentlig grunn til at jeg skal ha den av er å bytte til den nye som har litt annen størrelse/stigning.

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Neppe noen vits å skifte noen av anodene.  Ble satt på nye i midten av juli.  Båten ligger i "ferskt" Glommavann i Fredrikstad, brukes nesten bare til dags og to-dags turer ut i det salte.  Anodene er derfor mer møkkete enn forbrukt nå.

 

Har sett et sted at det anbefales magnesiumanoder for båter i ferskvann.  Peiling på hva som skjer med disse når de kommer i det salte?  Magnesium høres forresten veldig kostbart ut.

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Neppe noen vits å skifte noen av anodene.  Ble satt på nye i midten av juli.  Båten ligger i "ferskt" Glommavann i Fredrikstad, brukes nesten bare til dags og to-dags turer ut i det salte.  Anodene er derfor mer møkkete enn forbrukt nå.

Kjøpte akkurat en båt som lå i Vannsjø ved Moss. Nye annoder var skiftet på båten tidlig denne våren, ser helt klart at båten har ligget i ferskvann etter at anodene er skiftet, de ser rett og slett nye ut. Leser i diverse fora og leverandører at anoder skal byttes når de er 50% fortært. Om jeg har Saga`n til jeg dør, og den bare går i ferskvann så trengs de aldri byttes...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Jeg måtte til med en ters/avdrager. Men da gikk det veldig greit.

 

Beklager sent svar. Dro på ett lokalt bilverksted hvor jeg kjenner de ansatte godt. Lånte de to største avdragerne deres og den største passet med 2mm klaring  :yesnod:

 

Ikke kjøp egen avdrager, det er altfor dyrt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...