Jump to content

Erfaringer med Morgan 5250/530 br?


nani17

Recommended Posts

Har hatt en 5250 m/90hk Suzuki i fire sesonger - 2007 model. Jeg synes det holder med 90hk, gjør rundt 36/37 knop (gps-målt) og fungerer bra for vannski/wakeboard-kjøring samt tåler en del last uten å miste mye fart. Båten holder meget god kvalitet, ikke hatt noe reklamasjon på hverken båt eller motor på fire sesonger. Jeg liker Bowrider-konseptet og vil nok fortsette med dette. Kalesjen er litt tungvint å sette opp, men egentlig sjelden jeg har bruk for/bruker denne. Har havnepressening til båten og den bruker jeg ofte. Lider nok litt av tre-fotsyken jeg også for 17 fot er ikke allverdens til båt når det blåser og bølger og derfor slår den også litt. Har spurt om tilbud på ny båt og begge forhandlerne jeg har snakket med har spurt om jeg har båt i innbytte og kommet med noe jeg vil si er fair forslag til innbytte-verdi. Dette tyder på at båten anses som bra og forholdsvis lett omsettelig i markedet.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Når kalesjen ikke er i bruk så ligger den greit plassert rett bak aktersofaen/vannskistangen, fungerer greit. Når kalesjen skal settes opp så må man bytte sted mht hvor stengene skal festes i sidene på båten, litt klønete, men til å leve med.

Se litt nøye på det med plassering av gps, har du en allerede? Jeg har separat ekkolodd som står fast i båten samt en kartplotter som står på en brakett og flyttes mellom to båter så litt spesiell kombinasjon av "historiske" årsaker.

Båten takler sjøen greit, men som sagt forholdsvis kort skrog gir en del slag og det er tross alt ikke mere enn 17 fot båt. Selv sikter jeg nå mot 20/21 fot for å ha litt mere skroglengde med de fordeler (og ulemper mht pris/motor/forbruk osv) det har.

Alt i alt en båt jeg ikke har noe problemer med å anbefale andre hverken bruksmessig eller kvalitetsmessig.

Motorbrønnen bak er slik at det ved stilleligge alltid er vann i denne og da gror det. Vet noen har stoffet denne brønnen, selv bare har jeg en liten svamp gul/grønn som jeg ofte drar av groe med og det fungerer bra så kun et lite irritasjonsmoment.

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ikke noe problem. Har fisket en del makrell med båten og det er jo en blodig affære. Legger da like gjerne trekkene over setene og da kan det søles og grises så mye som helst og spyles ned etter at man er tilbake på brygga. Setene er forøvrig veldig bra i båten!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg har standard propell 14 x 21 og den gir meg riktig maks turtall ca 5400 (øvre grense 5500), mens på "din" motor så er vel riktig turtall nærmere 6000 som øvre grense?

Jeg har ikke vurdert en dyr stålpropell for den jeg har gjør jobben tilfredststillende.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...