Jump to content

Saga 310 Open - flott båt - men hva er poenget?

Bitteliten

Recommended Posts

Målgruppen? De som bruker båten som halvårsbåt/godværsbåt.

De som kjører cabriolet på landeveien :wink:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Fullstendig skivebom i dagens marked spør du meg. De som kjøper cabriolet på landeveien vil ikke kjøpe denne da den er for tradisjonell og kjedelig i linjeføringen. Åpne sporty planende sportscruisere blir noe annet, sjøl om disse også blir tungsolgte i dagens marked.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Min mening; Dette er jo en fantastisk flott båt! Har aldri forstått hvorfor folk ønsker å stå inne å ratte båten - med mindre man liker seg best i dårlig vær. Ser helt klart fordelen med lukket båt, men de beste øyeblikkene på vannet når det er pent vær, nytes best under åpen himmel - ikke under plexiglass. Helt klart en mye mer sosial båt enn de lukkede brødrene. Har lenge beundret den kvalitetsfølelsen Saga-båtene utstråler!

Når det gjelder linjene er jo dette smak og behag. Båten er kanskje ikke så utrolig fancy, men i det lange løp er det nå en gang sånn at de tidløse båtene med klassiske linjer, solide løsninger og presis finish er det som holder seg best i pris og popularitet. Med fare for å fornærme noen og enhver, må det allikevel sies at rosa bad sikkert var kjempefancy på 80-tallet. Hvor fancy det er i dag må enhver ha sin mening om. På samme måte tror jeg mange av de supermoderne kjøleskapsbåtene vi ser i dag blir sett på som gammeldagse og med feilslått design om få år.... :thumbsup:

Dette var nå min personlige mening :flag_bp:

Redigert av Amtigo (see edit history)

Helt enig med Bitteliten; har også fundert litt på hva Saga vil med denne båten. Sammenlignet med mange av konkurrentene i akkurat dette segmentet, er dette sidrumpa greier - selv om båten på mange måter er flott den. Det er bare det at det er hardtop-båten som er urkonseptet her. Skal en betale mellom 1,6 og 1,8 for en "tung" og svær daycruiser, ja, da finnes det masse andre valg, spør du meg.

Blir interessant å se om det blir noe særlig salg her.

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Man kan jo stille spørsmålet...

Som en påpekte over, tror jeg ikke denne primært er laget for vestlandet, men vil nok finnes der også...etterhvert.

Du trenger båtplass! Mange båtforeninger har satt 10m som max lengde.

Vil du ha skikkelig uteplass, finner du ikke en båt i denne størelsen som har skikkelig fly.

Så var det nevnt strak aksling, noen foretrekker det fremfor aggregat.

For Saga er vel dette kun en versjon av 315/310 konseptet, og trenger vel ikke de helt store seriene for å leve med denne?

Og Sagaen er solid den, bare spørr meg...

Synes båten ser lite moderne ut og virker noe sidrumpa... men en skal ikke se bort ifra at noen liker denne båten..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Min mening; Dette er jo en fantastisk flott båt! Har aldri forstått hvorfor folk ønsker å stå inne å ratte båten - med mindre man liker seg best i dårlig vær. Ser helt klart fordelen med lukket båt, men de beste øyeblikkene på vannet når det er pent vær, nytes best under åpen himmel - ikke under plexiglass. Helt klart en mye mer sosial båt enn de lukkede brødrene. Har lenge beundret den kvalitetsfølelsen Saga-båtene utstråler!

/quote]

Kunne ikke vært mer ening.

At denne båten ikke er optimal på vestlandet er ikke ett mål for hvor vellykket båten er spør du meg. Jeg benytter meg av Onsøy og hvaler-skjærgården. Her har vi ikke halvparten så mye drittvær som vestlendingene har. Så på denne på båtmessa, og jeg likte absolutt det jeg så. Denne skulle jeg fint klart å feriere flere uker/helger i her hvor jeg bor.

Har selv ei åpen Polar 22 snekke med bare vindskjermer( i Mahogny :yesnod: ) og er stort sett på sjøen når sola skinner. Når det striregner er jeg inne på hytta :wink:

Så for MITT bruk er båten ganske optimal :cool:

Min personlige favoritt er dog Sandøy 690. Det er heller ingen typisk vestlandsbåt. Men det kan jeg leve lykkelig med likevel....

Og den gjør 25 knop :cool:

.

Bakfra.jpg

Vannski.jpg

Redigert av Honduras (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...