alfa bergen Startet 17.Desember.2010 Del på Facebook Startet 17.Desember.2010 Jeg kjøpte en brukt Askeladden 525 2006 modell i helgen! Båten ble levert inn til service, vask, bunnstoffing og lagring hos "Båtens Beste" i Os, men fikk en lite hyggelig melding derfra noen dager senere: "Leverandøren har glemt å prime før de påførte bunnstoff i sin tid noe som gjør at bunnstoffet ikke sitter så godt og at vannbeskyttelsen av skroget ikke er like god". Jeg ble anbefalt å få slipt av all bunnsmøring, prime og bunnstoffe båten på nytt. Estimert 15-20 arbeidstimer. Jeg tenkte at dette måtte være en reklamasjonssak, men både Askeladden og leverandøren av båten, Vestfold båtsenter, skal ha gått konkurs etter at båten ble levert i 2006. Mitt spørsmål til dere der ute blir da: Bør jeg få Båtens Beste til å slipe bort all gammel bunnsmøring og få den primet og stoffet på nytt, eller kan det holde med skraping og flikking med ny bunnsmøring?. Jeg er lite lysten på å betale 15-20 000 kroner bare i arbeid for noe som kanskje ikke er helt nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Lukabella Svart 17.Desember.2010 Del på Facebook Svart 17.Desember.2010 Du bør absolutt få slipt bort alt bunnstoff og primet opp skikkelig. Tar du en snarvei på dette nå kan det bli dyrt senere. Det er heller ikke noe vanskelig å gjøre dette selv, det krever bare en del jobb Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 17.Desember.2010 Del på Facebook Svart 17.Desember.2010 Hvordan blir båten brukt? Ligger den i sjøen hele året, i fire sommermåneder eller er den på henger og settes ut/tas opp for hver gang? Hva du bør, eller må, gjøre avhenger, etter mitt syn, i stor grad på ditt bruksmønster mht hvor båten befinner seg Sjø/land. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mulligan Svart 17.Desember.2010 Del på Facebook Svart 17.Desember.2010 Slapp av. Ingen grunn til panikk. Dette tar du neste gang du skal ha båten på land. Sitér dette innlegget Link to post
alfa bergen Svart 17.Desember.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Desember.2010 Takker for raske svar! Båten skal ligge på vannet i sommermånedene. Jeg har også båttilhenger, og kan således inspisere båten under når jeg måtte ønske det. Mekanikeren hos Båtens Beste, som for øvrig virket som om han hadde god kunnskap om faget sitt, opplyste at det ikke var antydninger til plastpest i skroget. Hva mentes med at det kan bli veldig dyrt senere om jeg ikke sliper ned dette med en gang? Et siste spørsmål: Om jeg må slipe dette bort, og velger å gjøre det selv, hvordan er den beste fremgangsmåten? (Ser for meg en malingskrape med runde hjørner eller en båndslipemaskin. Kanskje det finnes noe kjemisk "kurium umulium" å påføre det gamle bunnstoffet???) Sitér dette innlegget Link to post
Junke Svart 17.Desember.2010 Del på Facebook Svart 17.Desember.2010 Et siste spørsmål: Om jeg må slipe dette bort, og velger å gjøre det selv, hvordan er den beste fremgangsmåten? (Ser for meg en malingskrape med runde hjørner eller en båndslipemaskin. Kanskje det finnes noe kjemisk "kurium umulium" å påføre det gamle bunnstoffet???) Kalkblåsing er vel svaret på dette. Vet ikke prisen. men om du ter kontakt med noen som utfører dette, så kan du sikkert gjør en avtale om at du kommer med båten til et sted de har allerede rigget opp utstyret, og på den måten få det rimelig(ere) Tipper kjøre/rigge kost er en god del av totalkostnaden Eller er vel sliping/skraping eneste løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Pioneren Svart 17.Desember.2010 Del på Facebook Svart 17.Desember.2010 Dersom du bruker båten som beskrevet er det i utgangspunktet ingen fare for plastpest. Hvis du hadde hatt en 10 tonns båt som ligger ute hele året er det en helt annen sak, pga trykket mot skrogsiden. Vet at plastverksteder bruker en blanding for fjerning av primer og bunnstoff, men husker ikke hva... Sitér dette innlegget Link to post
alfa bergen Svart 17.Desember.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Desember.2010 Dersom du bruker båten som beskrevet er det i utgangspunktet ingen fare for plastpest. Hvis du hadde hatt en 10 tonns båt som ligger ute hele året er det en helt annen sak, pga trykket mot skrogsiden. Vet at plastverksteder bruker en blanding for fjerning av primer og bunnstoff, men husker ikke hva... Jeg mener å ha lest om en blanding av kaustisk soda, vann og noe annet som skal klare bunnstoff, men jeg føler meg litt på gyngende grunn.. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 17.Desember.2010 Del på Facebook Svart 17.Desember.2010 Tror de fleste bruker gode skraper til en slik jobb. Nå er jo ikke dette en så voldsom stor båt heller,(har selv hatt en 525 Excel tidligere), så det burde være en overkommelig jobb å utføre uten store problemer. Det er verre når størrelsen blir en 30-40 fot, da begynner det og bli jobb ut av det. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.Desember.2010 Del på Facebook Svart 17.Desember.2010 Til ditt bruk går det greit å bare flekke. Skroget tørker uansett ut i løpet av vinteren, så faren for plastpest er minimal. Om du likevel ønsker å fjerne bunnstoffet, gjør du dette best i kuldegrader med en skarp skrape med rundede hjørner. Dette fikser du selv på en helg, ingen grunn til å betale 15-20.000,- for noe slikt! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
68 GT Svart 17.Desember.2010 Del på Facebook Svart 17.Desember.2010 Jeg har bestandig brukt en kraftig steamer til a ta det som er løst. Er det kun bunnstoff uten primer på båten bruker man kun bunnstoff fjerner Fx SOROMAP sitt produkt og steam/skrap med treflis og vask bort. Er det primer som sitter flekkvis er det fint å bruke malings fjerner Fx DUXOL.skrap eller steam til slutt. Du kan også bruke kaustisk soda,tapetlim blandet med bensin og vaskepulver,men det greieste men dyreste er Duxsol. Har brukt både sand,kalk og flis til å blåse bort primer/stoff men synes det blir for mye ball,søl og etterarbeide av det........ Har du ei god malingsskrape med mange ekstra blad er jo også dette fint å bruke,spes i minusgrader! Jeg har 2-3 slike jobber i året på båter i året,spes fra kunder som har kjøpt båt fra en viss forhandler i Oslo som kun bruker matteklut eller grovrengjører som det også kalles. Har også samme jobben på gamle båter med 10-15 år gammel primer. Jeg gir 5 års garanti på min jobb!!!! Synes du har fått en stiv pris..... Jeg pleier å ta 8-10 +Mva for samme båt,for fjerning av stoff og primer samt sliping,retting av vannlinje og påføring av 6 strøk primer og 2 med stoff med garanti! Kanskje jeg skal jobbe saktere og dobble prisene? Så hadde jeg kanskje ikke gått 5000kr underskudd i 2010..... Jeg hadde samme jobben på en Nor Dan 290,jeg priset den til 20000+,men eieren prutet til 20000 Ink Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
tkb Svart 17.Desember.2010 Del på Facebook Svart 17.Desember.2010 Dersom du får båten i grei arbeidsstilling,er det ikke noe problem å våtslipe bunnen med høvelig grovt papir. Bunnstoffet er lett å slipe,og det er vel ikke så tykt sjikt på en så ny båt. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 17.Desember.2010 Del på Facebook Svart 17.Desember.2010 Og siden det "ikke sitter så godt" så er sikkert også forarbeidet tilsvarende dårlig så dette er neppe noen uoverkommelig jobb! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Ask Svart 17.Desember.2010 Del på Facebook Svart 17.Desember.2010 Hei Med ditt bruk og eigen båthengar så hadde eg ikkje smurt på nytt botnstoff dei første åra, men heller høgtrykkspylt båten eit par tre gangar per sesong. Då blir det ikkje så mykje botnstoff att om eit par tre år, og det blir lite å skrapa bort. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 17.Desember.2010 Del på Facebook Svart 17.Desember.2010 (redigert) Ikkeno priming eller bunnstoff på min båt iallefall. Sesongen er jo ikke såå lang her nord iallefall, og man tar jo opp båten innimellom for spyling og voksing innimellom så ingen fare for hverken plastpest elller permanent begroing vil nå jeg hevde. Og i 35-40 knop så løsner stort sett det meste som måtte ha festet seg, så sant man ikke bruker båten veldig sjelden da. MYE arbeid spart iallefall, mht. både grunnbehandlingen og vedlikehold. Men man bør helst ikke dra båten opp i fjæra uten epoxyprimer så sant det ikke er veldig fin sandbunn da Redigert 17.Desember.2010 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Brodern Svart 17.Desember.2010 Del på Facebook Svart 17.Desember.2010 (redigert) Sjekk om du kan få utført "isblåsing", sandblåsing med knust tørris. Det blir bare vann igjen, og bortfrest bunnstoff selvfølgelig. Og det er veldig skånsomt mot båten. Har fått tips om at dette er det billigste alternativet, bortsett fra varmepistol og skrape + og termos med mye kaffe på.............. Redigert 17.Desember.2010 av Brodern (see edit history) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
ultra1 Svart 17.Desember.2010 Del på Facebook Svart 17.Desember.2010 ISblåsing med tørris må være tingen. I og med at det ikkje er brukt primer, er det ingen sak å blåse det av. Har sett det gjort på en NW 410 og en 900, grei sak. Lite restavfall då isen forsvinner, bare støvet igjen av bunnstoffet. Sitér dette innlegget Link to post
koh Svart 17.Desember.2010 Del på Facebook Svart 17.Desember.2010 Jeg renset bunnen på en Nidelv 26 for et par år siden. Der var oxo bunnstoff lagt rett på plasten. Jeg brukte ei elektrisk malingskrape fra Bosch. Det var veldig enkelt. -koh Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 18.Desember.2010 Del på Facebook Svart 18.Desember.2010 Flere som har blåst rein båtane i havna ,et Tønsberg firma tok 3.000- for en Saga 25 .Det er vel såpass billig at jeg hadde ikke liggi under å skarpa selv da,så kan du få en slik pris nærheten der du bor.Så er det lite å lure på,ikkeno ok å ikke ha prime bunnen.Kan fort bli mere jobb og dyrere,om du skulle få pest.Er jo en grunn til at dem skal primes da Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Mulligan Svart 18.Desember.2010 Del på Facebook Svart 18.Desember.2010 I Plastpest dukket opp samtidig med tomomponent primer. II Plastpest oppdages overveiende om våren etter at vannet har prøvd å slippe ut hele vinteren og våren. III Plastpest oppstår så godt som alltid under tokomponent primer. Trådstarter: Når du har båten din oppe, så pusser du av stofflaget og rufser litt i blank gelcoat. Så gir du båten et lag heftprimer og et lag bunnstoff. Nå har du full beskyttelse. Ingen av mine båter har noensinne hatt ett eneste strøk tokomponent. Kun et lag klorkautsjuk for heft, og et lag bunnstoff. Når jeg kjøpte min nåværende båt oppga selger at båten var fri for epoksiprimer. Sitér dette innlegget Link to post
Ally Svart 18.Desember.2010 Del på Facebook Svart 18.Desember.2010 Jeg hadde litt av den samme problemstillingen, bare dårlig primer. Brukte Kaustikk soda blandet med tapetklister og vann som jeg smurte på bunnstoffet. Spylte av med en god høytrykkspyler etterpå, det meste forsvant. Pusset med sanpapir før jeg påførte ny primer. Sitér dette innlegget Link to post
alfa bergen Svart 18.Desember.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Desember.2010 Takker igjen for mange gode svar! Her var det flere interessante mulige løsninger på problemet mitt. "Sandblåsing" med tørris hørtes jo genialt ut. Det har jeg aldri hørt om tidligere. Noen som vet om steder/ verksteder i Bergensområdet hvor dette kan utføres? Blandingen med kaustisk soda og tapetklister høres jo ut som et slags "kurium umulium". Kjenner noen til blandingsforholdet? Sitér dette innlegget Link to post
yam2 Svart 18.Desember.2010 Del på Facebook Svart 18.Desember.2010 Hei skrap av bunnstoffet selv, i minusgrader spretter det bokstaveligtalt av. Sitér dette innlegget Link to post
trulsant Svart 18.Desember.2010 Del på Facebook Svart 18.Desember.2010 Kaustisk soda og tapetklister er igrunn velkjent blanding. Grunnen til tapetklister er for at ikke blandingen skal oppføre seg som vann...dvs renne bort. Så det brukes kun som stivelse. Sitér dette innlegget Link to post
Jernklumpen Svart 18.Desember.2010 Del på Facebook Svart 18.Desember.2010 må alt gammelt bunnstoff fjernes? kan man prime over bunnstoff som ikke har flaket av? for det er vel meningen med en vanntett hinne før bunnstoff?? Sitér dette innlegget Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.