Jump to content

Glemte å prime før bunnstoffing


alfa bergen

Recommended Posts

I Plastpest dukket opp samtidig med tomomponent primer.

 

II Plastpest oppdages overveiende om våren etter at vannet har prøvd å slippe ut hele vinteren og våren.

 

III Plastpest oppstår så godt som alltid under tokomponent primer.

 

 

Trådstarter:

Når du har båten din oppe, så pusser du av stofflaget og rufser litt i blank gelcoat. Så gir du båten et lag heftprimer og et lag bunnstoff. Nå har du full beskyttelse.

 

Ingen av mine båter har noensinne hatt ett eneste strøk tokomponent. Kun et lag klorkautsjuk for heft, og et lag bunnstoff.

Når jeg kjøpte min nåværende båt oppga selger at båten var fri for epoksiprimer.

 

Nå ble jeg interessert.

 

Kan du si litt mer om dette med tokomp. primer (epoxy). Har skrapt båten helt ned, og har pusset så jeg har ren matt gelcoat. Mener du at det er best å bare bruke enkomp primer og bunnstoff, og at epoxyen bare er til for å skape problemer?

 

Er det flere som har noen synspunkter på dette? Jotun og Hempel sier vel det stikk motsatte, at en tokomp primer er en bra løsning? Men for all del de skal jo selge sine produkter, og sier forsåvidt at glassfiberen må være helt tørr. Det er den vel kun når den er ny og ikke har vært i vann.

 

Syns dette er vanskelig å vurdere, men jeg kjøper helt klart argumentet til Mulligan. Sammenlikner man dette med en husvegg er det jo høl i hue å legge fuktsperre mot yttervegg og innervegg. Fukten har jo ikke noe sted å gå, og lager skader. Kan denne tankegangen også føres over til plastbåt?

 

Hadde vært veldig fint med noen synspunkter her.

 

Halvor

Link to post
Share on other sites

Dette fikser du greit uten problem selv. Min gamle båt var en 2000-modell, den var aldri blitt primet fra produsent sånn som avtalt var. Jeg skrapte hele båten under, pusset den ned, vasket den med aceton og primet og stoffet på nytt. Litt jobb med skrapingen og pussingen men alt er over kommelig. Dette var våren 2009 og båten hadde lagt ute fra tidlig vår til sen høst hvert år. :smiley:

Redigert av Anders_K (see edit history)

Mvh

Anders_K

 

Prosjekt Halco

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...