Jump to content

Glemte å prime før bunnstoffing


alfa bergen

Recommended Posts

Jeg kjøpte en brukt Askeladden 525 2006 modell i helgen!

 

Båten ble levert inn til service, vask, bunnstoffing og lagring hos "Båtens Beste" i Os, men fikk en lite hyggelig melding derfra noen dager senere: "Leverandøren har glemt å prime før de påførte bunnstoff i sin tid noe som gjør at bunnstoffet ikke sitter så godt og at vannbeskyttelsen av skroget ikke er like god".

 

Jeg ble anbefalt å få slipt av all bunnsmøring, prime og bunnstoffe båten på nytt. Estimert 15-20 arbeidstimer.

 

Jeg tenkte at dette måtte være en reklamasjonssak, men både Askeladden og leverandøren av båten, Vestfold båtsenter, skal ha gått konkurs etter at båten ble levert i 2006.

 

Mitt spørsmål til dere der ute blir da: Bør jeg få Båtens Beste til å slipe bort all gammel bunnsmøring og få den primet og stoffet på nytt, eller kan det holde med skraping og flikking med ny bunnsmøring?. Jeg er lite lysten på å betale 15-20 000 kroner bare i arbeid for noe som kanskje ikke er helt nødvendig.

Link to post

Hvordan blir båten brukt? Ligger den i sjøen hele året, i fire sommermåneder eller er den på henger og settes ut/tas opp for hver gang? Hva du bør, eller må, gjøre avhenger, etter mitt syn, i stor grad på ditt bruksmønster mht hvor båten befinner seg Sjø/land.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Takker for raske svar!

 

Båten skal ligge på vannet i sommermånedene. Jeg har også båttilhenger, og kan således inspisere båten under når jeg måtte ønske det.

 

Mekanikeren hos Båtens Beste, som for øvrig virket som om han hadde god kunnskap om faget sitt, opplyste at det ikke var antydninger til plastpest i skroget.

 

Hva mentes med at det kan bli veldig dyrt senere om jeg ikke sliper ned dette med en gang?

 

Et siste spørsmål: Om jeg må slipe dette bort, og velger å gjøre det selv, hvordan er den beste fremgangsmåten? (Ser for meg en malingskrape med runde hjørner eller en båndslipemaskin. Kanskje det finnes noe kjemisk "kurium umulium" å påføre det gamle bunnstoffet???)

Link to post

 

Et siste spørsmål: Om jeg må slipe dette bort, og velger å gjøre det selv, hvordan er den beste fremgangsmåten? (Ser for meg en malingskrape med runde hjørner eller en båndslipemaskin. Kanskje det finnes noe kjemisk "kurium umulium" å påføre det gamle bunnstoffet???)

 

Kalkblåsing er vel svaret på dette. Vet ikke prisen. men om du ter kontakt med noen som utfører dette, så kan du sikkert gjør en avtale om at du kommer med båten til et sted de har allerede rigget opp utstyret, og på den måten få det rimelig(ere)

Tipper kjøre/rigge kost er en god del av totalkostnaden

 

Eller er vel sliping/skraping eneste løsning.

Link to post

Dersom du bruker båten som beskrevet er det i utgangspunktet ingen fare for plastpest. Hvis du hadde hatt en 10 tonns båt som ligger ute hele året er det en helt annen sak, pga trykket mot skrogsiden.

Vet at plastverksteder bruker en blanding for fjerning av primer og bunnstoff, men husker ikke hva...

Link to post

Dersom du bruker båten som beskrevet er det i utgangspunktet ingen fare for plastpest. Hvis du hadde hatt en 10 tonns båt som ligger ute hele året er det en helt annen sak, pga trykket mot skrogsiden.

Vet at plastverksteder bruker en blanding for fjerning av primer og bunnstoff, men husker ikke hva...

 

Jeg mener å ha lest om en blanding av kaustisk soda, vann og noe annet som skal klare bunnstoff, men jeg føler meg litt på gyngende grunn..

Link to post

Tror de fleste bruker gode skraper til en slik jobb. Nå er jo ikke dette en så voldsom stor båt heller,(har selv hatt en 525 Excel tidligere), så det burde være en overkommelig jobb å utføre uten store problemer. Det er verre når størrelsen blir en 30-40 fot, da begynner det og bli jobb ut av det.

Link to post

Til ditt bruk går det greit å bare flekke. Skroget tørker uansett ut i løpet av vinteren, så faren for plastpest er minimal. Om du likevel ønsker å fjerne bunnstoffet, gjør du dette best i kuldegrader med en skarp skrape med rundede hjørner. Dette fikser du selv på en helg, ingen grunn til å betale 15-20.000,- for noe slikt!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Jeg har bestandig brukt en kraftig steamer til a ta det som er løst. Er det kun bunnstoff uten primer på båten bruker man kun bunnstoff fjerner Fx SOROMAP sitt produkt og steam/skrap med treflis og vask bort.

 

Er det primer som sitter flekkvis er det fint å bruke malings fjerner Fx DUXOL.skrap eller steam til slutt.

 

Du kan også bruke kaustisk soda,tapetlim blandet med bensin og vaskepulver,men det greieste men dyreste er Duxsol.

 

Har brukt både sand,kalk og flis til å blåse bort primer/stoff men synes det blir for mye ball,søl og etterarbeide av det........

 

Har du ei god malingsskrape med mange ekstra blad er jo også dette fint å bruke,spes i minusgrader!

 

 

Jeg har 2-3 slike jobber i året på båter i året,spes fra kunder som har kjøpt båt fra en viss forhandler i Oslo som kun bruker matteklut eller grovrengjører som det også kalles.

 

Har også samme jobben på gamle båter med 10-15 år gammel primer.

Jeg gir 5 års garanti på min jobb!!!!

 

Synes du har fått en stiv pris..... Jeg pleier å ta 8-10 +Mva for samme båt,for fjerning av stoff og primer samt sliping,retting av vannlinje og påføring av 6 strøk primer og 2 med stoff med garanti!

 

Kanskje jeg skal jobbe saktere og dobble prisene? Så hadde jeg kanskje ikke gått 5000kr underskudd i 2010.....

 

Jeg hadde samme jobben på en Nor Dan 290,jeg priset den til 20000+,men eieren prutet til 20000 Ink :puke:

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Link to post

Ikkeno priming eller bunnstoff på min båt iallefall.

Sesongen er jo ikke såå lang her nord iallefall, og man tar jo opp båten innimellom for spyling og voksing innimellom så ingen fare for hverken plastpest elller permanent begroing vil nå jeg hevde.

Og i 35-40 knop så løsner stort sett det meste som måtte ha festet seg, så sant man ikke bruker båten veldig sjelden da.

MYE arbeid spart iallefall, mht. både grunnbehandlingen og vedlikehold.

Men man bør helst ikke dra båten opp i fjæra uten epoxyprimer så sant det ikke er veldig fin sandbunn da :rolleyes:

 

navette_montering02.jpg

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Sjekk om du kan få utført "isblåsing", sandblåsing med knust tørris. Det blir bare vann igjen, og bortfrest bunnstoff selvfølgelig. Og det er veldig skånsomt mot båten.

 

Har fått tips om at dette er det billigste alternativet, bortsett fra varmepistol og skrape + og termos med mye kaffe på..............

Redigert av Brodern (see edit history)

Føkk deg...

Link to post

Flere som har blåst rein båtane i havna ,et Tønsberg firma tok 3.000- for en Saga 25 .Det er vel såpass billig at jeg hadde ikke liggi under å skarpa selv da,så kan du få en slik pris nærheten der du bor.Så er det lite å lure på,ikkeno ok å ikke ha prime bunnen.Kan fort bli mere jobb og dyrere,om du skulle få pest.Er jo en grunn til at dem skal primes da :santcheer1:

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post

I Plastpest dukket opp samtidig med tomomponent primer.

 

II Plastpest oppdages overveiende om våren etter at vannet har prøvd å slippe ut hele vinteren og våren.

 

III Plastpest oppstår så godt som alltid under tokomponent primer.

 

 

Trådstarter:

Når du har båten din oppe, så pusser du av stofflaget og rufser litt i blank gelcoat. Så gir du båten et lag heftprimer og et lag bunnstoff. Nå har du full beskyttelse.

 

Ingen av mine båter har noensinne hatt ett eneste strøk tokomponent. Kun et lag klorkautsjuk for heft, og et lag bunnstoff.

Når jeg kjøpte min nåværende båt oppga selger at båten var fri for epoksiprimer.

Link to post

Takker igjen for mange gode svar!

 

Her var det flere interessante mulige løsninger på problemet mitt. "Sandblåsing" med tørris hørtes jo genialt ut. Det har jeg aldri hørt om tidligere. Noen som vet om steder/ verksteder i Bergensområdet hvor dette kan utføres?

 

Blandingen med kaustisk soda og tapetklister høres jo ut som et slags "kurium umulium". Kjenner noen til blandingsforholdet?

Link to post

må alt gammelt bunnstoff fjernes? kan man prime over bunnstoff som ikke har flaket av? for det er vel meningen med en vanntett hinne før bunnstoff??

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...